October 7, 2002
Jag börjar minst sagt tröttna på mitt GF2 MX200. Har letat i recensioner och kommit fram till att ett Radeon 9600 Pro vore trevligt, men smakar det så kostar det, lite väl mycket... 🙁
Efter lite mer letande, på db.com, bl a, så hittar jag Connect3D Radeon 9600 (icke-Pro) 128 MB för 1299. Lite mer lagom för min plånbok, helt enkelt. Efter lite noggrannt jämförande (och googlande) kan jag bara hitta två skillnader mellan deras icke-Pro och Pro-variant av kortet - klockfrekvenserna och namnet!
Icke-Pro - core 325 / minne 400
Pro - core 400 / minne 600
Men både icke-Pro och Pro har minnen 3.1 ns enligt db. Och då borde ju klockmöjligheten vara rejäl (gigantisk! 🙂 ), om det nu verkligen inte skiljer något annat, exvis PCB. Någon som kan mer, Anton N kanske?
Coren är väl kanske mer tveksamt hur mycket den går att klocka, antagligen använder de sämre kärnor till icke-Pro, men Pro är ju en j*l till att klocka redan den, och man kan ju ha flyt. 🙂
Kommentera gärna hur bra kortet harmonierar med mitt övriga system också, jag har även svårt att hitta benchmarks på icke-Pro. Vill gärna kunna spela med 4x FSAA så att det flyter i de flesta spelen, kanske lite aniso med, i högsta upplösningen min skärm stöder, 1024x768. Som det är nu kör jag i 640x480, sämsta bildkvalitet möjliga, i vissa spel, t ex UT2003.... 🙁
October 7, 2002
Gjorde lite prissökningar i prisguiden, Itbutikken hade Hightech:s kort (icke-pro) för knappt 1100:-.
Tittade också lite på Hightechs hemsida, de hade nämligen bilder på sina kort till skillnad från Connect3D...
9600
[Image Can Not Be Found]
9600 Pro
[Image Can Not Be Found]
Som ni ser är det lite skillnader:
1) Fetare kylning på Pro.
2) VGA och DVI-kontakten har bytt plats mellan korten.
3) Det finns många fler kondensatorer och komponenter på ett Pro-kort.
EDIT: Ser ut att vara snålt med plats runt GPU:n. Kan bli krångligt att montera en Zalman heatpipe på icke-Pro. Å andra sidan skrev jag ju att det vore intressant att köra FSAA och då är det ju mest minnet som behöver ha bra prestanda...
Usch, det är krångligt att bestämma sig. Utseendemässigt vinner 9600 Pro i varje fall stort - icke-Pro ser ungefär lika avancerat ut som mitt gamla kort! :bgrin:
October 7, 2002
hittat en recension, tyvärr på tyska, men de verkar ha gått igen Radeon 9600 non-Pro hyfsat ordentligt:
http://www.ati-news.de/HTML/Be.....ite1.shtml
EDIT: hittade en på engelska med:
December 6, 2001
Ta ett R9600pro, om än bara med 400/400 på core och minne.
http://buggy.no-ip.com/lista.p.....+PRO+128MB
inte så mycket dyrare.
October 27, 2002
Kolla in denna vet jag:)
https://www.nordichardware.se/.....on9600Pro/
där ser du benchmarks på de olika 9600orna...
October 7, 2002
Lurifax: Benchmarks. Inte recensioner. De har recenserat ett 9600Pro NERKLOCKAT till 9600 Non-Pro:s nivåer... Vilket säger väldigt lite om kortet förutom prestandan! I övrigt har jag nog bestämt mig för att nya grafikkort är dåligt för studiemoralen, i alla fall fram till jul... 😉
October 7, 2002
Jo, prestandan är intressant (märk väl att det bara är oklockad prestanda som man kan se i de där benchmarksen!). Men det finns annat som är intressant också. Exempelvis klockvänligheten (som sagt ovan, varierar från kort till kort, men man vill ju ha en indikation), bildkvalitet, osv...
Vad gäller studiemoralen har jag väl mest kommit fram till att jag inte kommer ha så himla mycket tid fram till jul till att spela, eftersom jag har studier att tänka på. Och då kan jag nog vänta tills dess ändå, och köpa ett billigare/bättre kort. Både ATI och Nvidia borde hinna släppa nya kort tills dess...
2 Guest(s)