köpråd samt kvalitet på zeptodatorer!?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
köpråd samt kvalitet på zeptodatorer!?
Macxii
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 10, 2008 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!
Nu har min tid kommit för att skaffa en bärbar dator och detta ska bli mitt första köp utav en sådan. Jag har kollat runt väldigt mycket på olika märken och priser. Max pris för mig är 14 000 kr inte mera!

Eftersom jag håller på med 3d grafik behöver jag maximal kräm utav den här bärbara burken. Därför har jag kikat in på zepto datorer som verkar ha otroliga komponenter för sitt pris, nu i senaste Nox A15 som verkar väldigt intressant. Men jag har även hört dåliga rykten om kvalitet om deras datorer, även kikat på eran köpguide tråd här och där verkar inte zepto ligga speciellt bra till. Kvalitet kommer före i min mening än prestanda. Vill inte ha en dator som går sönder efter 1 år.

Så jag tänkte höra med er och era personliga erfarenheter och sådant som ni har hört om zepto samt andra märken som har bra kvalitet och bra prestanda. Sonys vaio är ett alternativ också

lite krav från min sida är väl 4 gigs minne det är det viktigaste samt även bra processor, grafikkortet ska väl helst också vara bra men är inte lika viktigt som resten.

tack så mycket / Lukas Grochowski

Fantomen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
1197625
July 10, 2008 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Du säger att du håller på med 3d grafik, då menar du inte spel?
Då behövs väl ett bra graffe. Kanske ett cadkort isåfall, du är ute efter en workstation dator?
Har inga bra förslag men vaio är inte inriktade på arbetsdatorer.
IBM är det, men de kostar.

Macxii
Medlem
1197639
July 11, 2008 - 6:08 am
sp_Permalink sp_Print

Hej Fantomen.

Nej Grafikkortet är inte utav så stor väsentlighet vid 3D grafik beroende på vad man är inriktad på. Är man en modellerare så behöver man ett vasst grafikkort då det enda ett grafikkort gör är att rita upp saker och ting på skärmen snabbtbt, t.ex. miljoner med polygoner på skärmen samtidigt, då laggar det ifall man inte har ett bra garfikkort. Behövs inte vid animation som jag ska hålla på med, där är processorn viktigare för snabb renderingstid. Där spelar det ingen roll ifall man har ett 8800 gtx eller något från 6 serien renderingen kommer inte bli så mycket snabbre.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1197642
July 11, 2008 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte en zepto för en gäng år sen och fick den utbytt 5 eller 6 gånger innan jag gav upp. Anledningen till att jag ens orkade med så många byten var att det inte fanns något annat på marknaden med samma prestanda i den prisklassen, men man fick ju vad man betalade för 🙁

Förhoppningsvis har de väl blivit bättre med åren, men då var kvaliten urusel iaf. Sista bytet var t o m till en nyare modell, men den var inte bättre.

Jolleman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 172
1197659
July 11, 2008 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Zepto har haft problem med äldre/nuvarande modeller.
Men eftersom de haft så många problem har de nu bytt ODM, så nya Nox och kommande datorer är inte från samma tillverkare som de andra.
Det är visserligen ingen garanti för att allt kommer fungera men man kan ju alltid hoppas. wink

Kan ju inflika att min znote 6625wd har fungerat utan några problem alls.

Macxii
Medlem
1197787
July 12, 2008 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

japp ok, jag läste lite på sweclockers att det är clevo som ska göra de nya datorerna och efter vidare efterforskning så gör clevo en av världens bästa laptop datorer i både prestande och kvalitet, så det bådar ju väldigt bra, enligt notebookreviews forum. Så jag satsar nog hellre på en clevo dator isåfall, har även kollat att de har en 15,4 tummare med 8800 gt kort utrustat, dock lite dyrare än 14000 kr men jag kan nog sträkca mig till 15200 som jag fick den konfigurationen som jag ville ha.

Sen vet man ju inte vad som händer när de nya 9800 korten kommer ut ifall det blir en liten prissänkning på de gamla korten. Så det är bara att vänta, måste ha den sista veckan i augusti iallafall.

Men är clevo ett bättre val än zepto då isåfall? jag får pröjsa mera men jag får ett bättre grafikkort på köpet också.

Json_81
Member
Medlem
1197789
July 12, 2008 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Macxii wrote: japp ok, jag läste lite på sweclockers att det är clevo som ska göra de nya datorerna och efter vidare efterforskning så gör clevo en av världens bästa laptop datorer i både prestande och kvalitet, så det bådar ju väldigt bra, enligt notebookreviews forum. Så jag satsar nog hellre på en clevo dator isåfall, har även kollat att de har en 15,4 tummare med 8800 gt kort utrustat, dock lite dyrare än 14000 kr men jag kan nog sträkca mig till 15200 som jag fick den konfigurationen som jag ville ha.

Sen vet man ju inte vad som händer när de nya 9800 korten kommer ut ifall det blir en liten prissänkning på de gamla korten. Så det är bara att vänta, måste ha den sista veckan i augusti iallafall.

Men är clevo ett bättre val än zepto då isåfall? jag får pröjsa mera men jag får ett bättre grafikkort på köpet också.

Den datorn jag hade så mycket problem med var byggd av Clevo och inköpt av Zepto. Men det är ju några år sen som sagt.
Kommer de ha en 15.4" laptop med 8800? Har du någon länk till det? Låter ju intressant om inte apple uppdaterar mbp med bättre grafikkort snart.

Macxii
Medlem
1197844
July 12, 2008 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

japp

http://forum.notebookreview.co.....p?t=240625

världens fulaste hemsida men

http://www.mycizmo.com/?main_p.....=configure

fattar inte riktigt ifall cizmo och clevo jobbar ihop på något sätt, googlar man på clevo cx15 så får man den hemsidan och så kan man läsa lite på den första länken jag gav till notebookreview. Någon annan kanske kan kasta lite ljus på det?

Json_81
Member
Medlem
1197852
July 13, 2008 - 4:23 am
sp_Permalink sp_Print

Den såg ju fin ut på pappret och vikten var ju hög, men inte enorm (3.2kg).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 92
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL