August 4, 2002
Planerar för en ny tyst burk och har tänkt mig följande komponenter:
chassi: Compucase CI-6A21 Super Miditower Black (Ultra Silent) 300W
hårddisk: Seagate Barracuda 80Gb 7200rpm 8Mb UDMA133 SATA
cpu: Pentium 4 3,0GHz 800 MHz FSB
moderkort: Abit IS7 Moderkort för S478/800mhz
I865PE,SATA,ATX,Dual-DDR,1394,Raid, LAN
minne: Twinmos 2x256MB pc3200
grafikkort: Geforce 4 ti4200 (tar från nuvarande dator)
dvd: pioneer 12x (tar från nuvarande dator)
+ ev tyst 120mm chassifläkt(ar)
Det är chassit som jag är mest tveksam över. Finns det nå bra alternativ, ev ett chassi utan psu där man köper till ett tyst sådant. Vet nån om moderkortet är bra? Övriga synpunkter?
July 11, 2002
Vill du ha en absolut tyst dator så får du ta och modda om den.
bl.a. sätta in Ljuddämpningsmattar, ev modda nätagget genom att sätta in en potensiometer (*stavning*) som ändrar fläktantalet på nätagget, sedan också sätta en passiv kylning på grafikkortet och NB.
Då kommer du få en garanterat tyst dator som bör max låta runt 20db, till ett billigt pris än att köpa svindyra saker som låvar "Silentc" 😉
May 31, 2002
Tror nog inte du behöver modda om nätaggregatet. Däremot bör du ju köpa en passiv kylning till grafikkortet. Zalman hp-80 heter den tror jag. Och se till att köpa ett moderkort som inte har aktiv kylning. Har den det så är det möjligt att dess nordbrygga blir så varm att den faktiskt behöver det.
Tycker hellre att du ska köpa ett nytt grafikkort och en billigare cpu. 5000 kr för den är ju alldeles för dyrt. Hellre en 2,4ghz för 1800 kronor och ett radeon 9700. Blir bra mycket vassare i spel.
August 4, 2002
FarsanEdde wrote: Tror nog inte du behöver modda om nätaggregatet. Däremot bör du ju köpa en passiv kylning till grafikkortet. Zalman hp-80 heter den tror jag. Och se till att köpa ett moderkort som inte har aktiv kylning. Har den det så är det möjligt att dess nordbrygga blir så varm att den faktiskt behöver det.
Tycker hellre att du ska köpa ett nytt grafikkort och en billigare cpu. 5000 kr för den är ju alldeles för dyrt. Hellre en 2,4ghz för 1800 kronor och ett radeon 9700. Blir bra mycket vassare i spel.
Blir nog ett nytt grafikkort inom kort också, frågan är då om ett radeon 9700/9800 pro låter för mycket? Geforce FX lär ju låta rätt mycket.
1 Guest(s)