January 12, 2004
Hej, jag har fått i "uppdrag" av min fader att bygga en dator och vill ha produktråd =)
kriterier för datorn :
Tyst!!
midtower (max 65cm)(tror jag, men en "vanlig" låda får plats)
AMD64/pci-express
gott om minne
hårddisk med ljud i tanke, typ 200-250 gb.
grafikkort behöver inte highend för spel, men klara dvdfilm mm utan problem.
det som är viktigt är skärmarna..
den ena ska vara 19" ordbehandling/surfing är det viktiga.
sedan en lcd-tv som kan ta imot tvsignaler och datorsignaler, ska vara 20" och vara väggmonterbar.
Delarna ska inhandlas på samma ställe, och gärna nån av de större sidorna (inte dataprince, :P).
fader sa såhär : bättre 10 000 för en tyst dator än 7 000 för ett dammsugare.
tangentbord och mus kan jag plocka ut själv =)
ljudkort är bra i datorn, men TVn ska ha "tvhögtalare" och vara oberoende av datorn för att spela upp tv (måste altså vara reciver i skärmen).
siffran 10000 är självklart inte fast, är systemet riktigt bra är 12000 godtagbart (inga löjliga configs dock..)
hoppas på hjälpsamma svar.
/d
December 5, 2001
Det bästa man kan göra för att få en dator riktigt tyst är ju att modda lite själv. Blir ju billigt också.
Min kylning ser ut så här:
CPU- 80mm Papst, 12db
Grafikkort- Stor kylfläns + 80mm Enermax som går på 7V.
Chipset- Näst intill passivt
Hårddisk- behövs inte av anledningen nedan.
Nätagg- Antec TruePower, men det finns ju många som är ännu tystare.
Chassifläktar- INGA
Vad är då mitt hemliga vapen? 😀
Jo, jag har tagit bort ena sidan på chassit och ställt den öppna sidan 2 cm från väggen. Så man ser inte att chassit är öppet liksom. Ser ut som vilken svensson-dator som helst, fast ovanligt tyst och kyls fullt tillräckligt om inte bättre än ett stängt chassi med massa fläktar :blink:
April 29, 2004
Tjejens burk:
Gammal Chieftec Dragon med Zalman 300W, AMD 2400+ med Arctic Cooling 2-kylare. ! papst 80mm för utblås. Geforce 5200 (passivt kylt med kylfläns), 2 diskar (Hitachi 120 GXP), 2 optiska (1 CDRW, 1 DVD-RW). Den burken är tyst. Vi snackar kontorsmaskin från Dell, H-P, you name it tyst.
Alltså, moderkort utan fläktar, passivt kylt graffe, en Zalman CPU-kylare på lågvarv (de är billiga och bra), tyst disk (alla diskar låter men en del kan låta mer än andra, Samsungs diskar ska vara tysta, Seagates diskar har blivit mer högljudda på sista tiden tyvärr, jag gillar Hitachi men tidiga versioner jamar med ca 15 minuters mellanrum annars mycket tystgående), rejäl låda (plast vill man undvika, samma med dasspappertunn plåt, gummiupphängda diskar är najs), tyst utblåsfläkt (Enermax 120mm t.ex. är inte tyst, inte ens på lägsta varv). Tyst nätdel. Zalman 300W eller Seasonic 420W är mycket tysta.
För övrigt så ska man försöka routa kablar så att de inte är ivägen. Har man in- och utblåsfläktar i burken ska man ha chassit stängt.
2 Guest(s)