August 2, 2001
Tjo!
Jag planerar att köpa en ny bärbar dator. Det är två st modeller jag är intresserad av och jag tänkte höra vad ni har för åsikter innan jag bestämmer mig.
Den första är en Fujitsu Siemens. Den är
silverfärgad och "designad"
har 15" display
P4 2800mhz
512mb ram
radeon 9200
DVD/cd-rw combo
60gb hd
och så saknar den floppy. För övrigt är den stor och tung som ett stenblock och har ganska kass batteritid. Priset för den är 272 kr i månaden i 3 år, samanlagt 9792kr. (Fast det priset är utan moms eftersom farsan kan köpa den via jobbet)
Den andra är en Acer. Den är
svart och stilren
har 13-14" display
Athlon XP 2000+
256mb ram
nåt random grafikkort som delar minne med ramet
DVD/cd-rw combo
30-40gb hd
Den är betydligt mindre och lättare än den andra, och så har den bättre batteritid. Priset för den är 333kr i månaden i 2 år, samanlagt 8000kr.
Det som talar för den övre är ju den överlägsna prestandan och priset. Det som talar för den undre är storleken och vikten, samt att den inte kommer sjunka i pris lika mkt då den inte inehåller det absolut senaste. Dessutom måset jag vänta två månader på den övre medan jag kan köpa den undre nu direkt.
Hur tycker ni jag ska göra?
March 10, 2003
Köp en med Pentium m eller Pentíum 4m .. kompisen har en sådan och hans fläkt går aldrig igång för att kyla CPUn.
XP laptops har däremot lite tendens att bli varmare än Pentium på Laptop sidan.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 22, 2005
Som oxiswoofer sa så beror det på vad du ska ha datorn till, ska du ha den mycket hemma så köp den övre. Ska du däremot ha den till skolan / jobbet varje dag eller så så välj den undre.
Generellt så gillar jag dock den övre mer, har själv en Acer och den har krånglat en hel del. plus att den övre har fräshare grejjer.
August 2, 2001
Grejen är att jag inte gör några speciellt krävande grejer, förutom att jag kompilerar lite program då och då efterssom jag kör Linux och FreeBSD. Annars leker jag bara, sitter på IRC/ICQ/MSN, dösurfar osv. Så den undre skulle absolut täcka mina behov. Men den käns ändå lite synd att köpa den när jag kan få ett så bra pris på den andra. 🙂 Och det är ju alltid schyst att ha prestanda även om man inte utnyttar den.
May 13, 2003
köp en begagnad för kanske 5000:- , och lägg till ett extra batteri (bort med diskettenheten då) för några hundra.
visp så har du en riktigt bra dator...
för dina behov alltså.
inget super, men vafan...
du behöver knappast mer än 1 ghz för det du ska andvända den till...
1 Guest(s)