Kvitto vid försäljning|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kvitto vid försäljning
SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 18, 2004 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänk på detta länge men nu skriver jag en tråd om det!
Undacs kommentar igår bidrog till att jag fick a____ ur vagnen.

Alltid samma tjat om att folk vill ha med kvitto när dom köper saker.
vad jag vet så gäller kvitot bara 1a ägaren lika så garantin (oftast).

Sen är det ju mer eller mindre bedrägeri att använda ett kvitto som andra ägare.

Varför?

1. Om jag säljer ett graffe som jag köpt för 5000:-, för 4000:- och lämnar mitt kvitto står det att den nya köparen betalat 5000:- vilket han inte har.
Vid försäkring, returer osv skulle detta betyda att han tjänar 1000:-

2. Alla ni som har bilr vet att när man säljer en bil lämnar man inte kvittot/ägarbeviset man eröll när man köpte bilen själv.'
Att ge med kvitto när du säljer datorkomponenter skulle då vara samma sak som att ge den nya bilägaren DITT ägarbevis.

3. Mitt namn (som säljare) ska inte står som köpare på den nya ägarens kort.

Jag förstår er som vill ha kvittens på ett köp! Viktigt att veta är att man skriver ett nytt kvitto, där man anger pris, ev garantier och skick.
Båda skriver under och vips klart!

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
776001
November 18, 2004 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Man vill väl ofta ha ett kvitto som bevis att det inte är stöldgods.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
776011
November 18, 2004 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Man vill väl ofta ha ett kvitto som bevis att det inte är stöldgods.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
776014
November 18, 2004 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför så negativt inställd till det hela?
T ex hårddiskar går ju bra att skicka in direkt till tillverkaren så kollar de serienumret o fixar det om garantin gäller.

Tillverkaren har ju lovat att prylen ska hålla minst så länge så jag tycker inte det är fel att skicka med kvitton och begära ny vara om den gått sönder inom garantitiden.

Ananrs kan man ju gå vägen via att den ursprungliga köparen lämnar in den men det e ju bara krångligt.

Att jämföra med bilar är inte riktigt relevant eftersom man inte registrerar datordelar.

SuperNova
Member
Medlem
776034
November 18, 2004 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen negativ inställning från mig.
Garantier som gäller flera avändare är (precis som json_81 påpekar) grundate på tex serienummer osv.

Att man vill ha kvitto för att det skulle vara stöldgods visst, men skriver ni ett eget kvitto gäller ju det och jag antar att du skriver på i tron om att det är ett icke illegalt köp, dvs köper i god tro.

Darth Vader
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 119
776060
November 18, 2004 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Att köpa nåt i god tro gäller inte längre :bok:

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
776096
November 18, 2004 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: T
2. Alla ni som har bilr vet att när man säljer en bil lämnar man inte kvittot/ägarbeviset man eröll när man köpte bilen själv.'
Att ge med kvitto när du säljer datorkomponenter skulle då vara samma sak som att ge den nya bilägaren DITT ägarbevis.

Har du försäkringsskyldighet för ett grafikkort? Vad ska du med kvittot till när du inte har kvar grafikkortet är det jag vill veta. Sälja till någon som eldar hus som bisyssla?

geronimo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
776123
November 18, 2004 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Darth Vader wrote: Att köpa nåt i god tro gäller inte längre :bok:

Jodå till viss de. Men om du köpt i god tro kan du bli tvungen att lämna tillbaka godset till den första ägaren som blivit bestulen. Riktigt så var det inte tidigare.

Hittar inte referensen i lagtext paragrafen just nu, men kan leta upp den om så önskas?

SuperNova
Member
Medlem
776131
November 18, 2004 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=SuperNova]T

Har du försäkringsskyldighet för ett grafikkort? Vad ska du med kvittot till när du inte har kvar grafikkortet är det jag vill veta. Sälja till någon som eldar hus som bisyssla?

Menade detta:
Om du säljer ett 6800ultra till mig för 2k.
Jag får kvitto på 5000:- gårhem installerar och rånarna tar datorn.
Försäkringsbolaget får se kvitto på 5k och jag blir ersatt efter det.

är ju mindre lagligt....

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
776163
November 18, 2004 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: [quote=MoparPower][quote=SuperNova]T

Menade detta:
Om du säljer ett 6800ultra till mig för 2k.
Jag får kvitto på 5000:- gårhem installerar och rånarna tar datorn.
Försäkringsbolaget får se kvitto på 5k och jag blir ersatt efter det.

är ju mindre lagligt....

De räknar på hur gammalt kortet är och dagspris.
Så du tycker att om man vinner ett grafikkort så har man inte rätt till ersättning bara för att man fått det gratis

m00
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
776521
November 18, 2004 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang. köp i god tro:

Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre

2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.
En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).

3 § Även om förutsättningarna för godtrosförvärv enligt 2 § är uppfyllda, består ägarens rätt till egendomen, om egendomen har frånhänts honom genom att någon olovligen tagit den eller tilltvingat sig den genom våld på person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod som trängande fara. Kräver ägaren inte tillbaka egendomen från innehavaren inom sex månader från det att han fick eller måste antas ha fått kännedom om dennes innehav, får förvärvaren dock äganderätt till egendomen. Lag (2003:161).

Sammanfattat så betyder det att godtrosförvärv inte längre existerar för lösöre vid stöld. Vill man ha möjlighet att utnyttja sin regressrätt gör man klokt i att be om legitimation och kvitto när man köper av privatperson också för bevisändamål.

För att återgå till frågan om kvitto, självklart vill den som köper en begagnad vara ha kvitto, det finns många skäl till detta, ett par jag kan komma på rakt av är:

- Reducerar risken att varan är stulen
- Lättare att göra garantianspråk, många handlare är inte så kinkiga med vem som begär RMA så länge det finns giltigt bevis på att varan är köpt hos denne.

Som Json_81 påpekade så är det dagsvärdet som gäller vid värdeersättning av något slag, säljer du ett kort som är värt 5000 för 2000 så får du skylla dig själv, men är dagsvärdet 3000 så är det knappast rimligt att den som begär ersättning för kortet får ut 5000 från försäkringsbolaget.

Ang. ägarbevis så är det väl ganska naturligt att du lämnar över ägarbeviset (kvittot) vid försäljning eftersom äganderätten övergår. Parallellen med bilar är knappast tillämplig eftersom den nya ägaren får ett nytt ägarbevis och ditt upphör att gälla efter registrering av affären hos lämplig myndighet antar jag? Hur blir det med garanti när man köper begagnad bil och inte får originalköpehandlingarna?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 110
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL