June 26, 2002
Hej,
Ska köpa en ny laptop som även ska användas som stationär dator (med vanligt tbord/mus och extern skärm). För detta syfte räcker inte den vanliga inbyggda hårddisken och därför tänkte jag köpa en extern sådan som alltså ska användas väldigt mycket.. Bör jag köpa en hårddisk med eSata-interface och ett eSata-kort (express34) till laptopen eller bör jag använda mig av fw400-interfacet på laptopen istället?
Har hört att express34 inte kommer att kunna ge den bandbredd som eSata annars ger.. så då kanske annat än fw400 är överflödigt?
Och sen en liten sidofråga.. Sticker alla express34-kort fortfarande ut ett par cm nuförtiden? 🙂
Tacksam för tips!
June 26, 2002
Disken ska innehålla allt utom program och OS i princip. Så disken kommer att användas mycket och ofta. Något spelande blir det inte, men en del halvtunga ljudapplikationer som kommer behöver filer från den externa..
FW400 har ju högre throughput än usb2.0 trots att usb har en högre teoretisk överföringshastighet.. Men frågan är om det räcker? Och om diskarna ens kan hantera data i hastigheter då eSata kan komma till sin rätt?
November 22, 2001
jeremy1984 wrote: Disken ska innehålla allt utom program och OS i princip. Så disken kommer att användas mycket och ofta. Något spelande blir det inte, men en del halvtunga ljudapplikationer som kommer behöver filer från den externa..
FW400 har ju högre throughput än usb2.0 trots att usb har en högre teoretisk överföringshastighet.. Men frågan är om det räcker? Och om diskarna ens kan hantera data i hastigheter då eSata kan komma till sin rätt?
Ni gissar jag bara lite, men 400mbit (480mbit för usb2) är ju mer än 300mbit som s-ata2 har?
Jag har en skrivhastighet med min usbdisk på närmare 20MB/s, men då var det från min mbp som har en 5400rpm disk. Vet inte vilken av dem som begränsar.
June 26, 2002
Json_81 wrote: Ni gissar jag bara lite, men 400mbit (480mbit för usb2) är ju mer än 300mbit som s-ata2 har?
Jag har en skrivhastighet med min usbdisk på närmare 20MB/s, men då var det från min mbp som har en 5400rpm disk. Vet inte vilken av dem som begränsar.
Nae, sata har 1.5Gb/s och sata2 3Gb/s om jag inte minns fel.
Hade tänkt mig en 7200rpm-disk.. men vet som sagt inte vilket av fw400 och eSata som blir effektivast och bäst 🙂
2 Guest(s)