Laptopköp|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Laptopköp
Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 4, 2006 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

även fast jag har ett ganska stort intresse inom datorer och hårdvara (syns kanske på min postcount 😕 ) är mitt kunskapsområde i stort sett begränsat till stationära. jag har nollkoll på laptops

hur som helst. Med start 15:e Januari ska jag påbörja utbildning som Ställverksreparatör för Svenska Kraftnät (som del av totalförsvaret (civilplikt)). Det säger sig självt att det kommer inte direkt finnas plats för en stor stationär dator, men jag känner ändå att en trevlig laptop kan vara bra att ha för att fördröja tiden med på kvällar och helger 😀

---------------

Datorn kommer nog mest användas till film, och lite lättare spel (tex. Rainbow Six: Raven Shield, Ghost Recon mfl.) i skaplig upplösning (1024x768 om det passa skärmen...) samt internet (tror det ska finnas tillgång till det där uppe (I Norrland, brrr)

Bra batteritid är nog det viktigaste! Den får inte heller vara alltför dyr. Vet inte riktigt vad jag kommer ha för budget. Köptet kommer förmodligen ske strax innan/efter Jul. Kommer förmodligen har råd med något runt 8-1000:- (ska även sälja datorn i sign.)

Så frågan är ju, 512 eller 1024Mb RAM? 1024 låter ju nästan självklart, med då går ju priset upp ganska kraftigt. Och grafikkort? Den ska ju inte dra för mycket ström, men ändå vara rätt hyffsat i spel

så vad finns det? vilken cpu gäller idag? Kom gärna med många ideér, och gärna länkar till produktsidor. Nu ska jag läsa diverse recensioner...

Cirap
Member
Medlem
1083171
October 4, 2006 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm, börjar fundera lite på ASUS A6JA (läste recensionen på NH). Lite dyrare än vad jag tänkt, men det är mycket möjligt att priset sjunker strax efter jul. Om så blir fallet är det en mycket stark kandidat

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
1083225
October 4, 2006 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du kikat på Dells bärbara datorer? De ligger rätt bra i pris och har bra garantier etc. Ibland så har de även fina erbjudanden typ få dubbelt minne på köpet, dvs. välj t.ex. 1024MB och du får 2048MB 🙂 Även Alienware har finfina laptops som inte är så dyra, http://www.alienware.com

Cirap
Member
Medlem
1083382
October 5, 2006 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ramon wrote: Har du kikat på Dells bärbara datorer? De ligger rätt bra i pris och har bra garantier etc. Ibland så har de även fina erbjudanden typ få dubbelt minne på köpet, dvs. välj t.ex. 1024MB och du får 2048MB 🙂 Även Alienware har finfina laptops som inte är så dyra, http://www.alienware.com

jovisst har jag kollat på dell, men man tvingas att köpa med Windows, det kostar ju säkert en tusenlapp extra bara det. Samma sak är det på Alienware, där den billigaste kostade strax under 10k. sen tillkommer frakt, och egentligen tullkostnader och skit till sverige

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
1083553
October 6, 2006 - 5:53 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.zepto.se tittar jag själv på 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 214
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL