May 1, 2003
Nu är det dags för ny tv, går ju snart över till digital-tv här i Göteborg.
Vill ha LCD då jag vill kunna koppla in datorn och kanske en HTPC i framtiden.
40"-42" hade jag tänkt mig. Pristak på 20 000 tror jag, men det är inte så noga. Vill ha en bra tv med bra bild.
Skall vara snygg att se på.
Ha inbyggd digitalmottagare.
Full HD.
Ja, det är la det. Finns ju hur mycket som helst nu, behöver tips.
Edit: Har datorn i min sign, kör alltså SLI. Det gör att jag inte kan koppla in tv:n jag har nu via S-Video. Har ju både DVI och VGA utgång på grafik kortet, kan jag andvända båda dem samtidigt?
Eller skall jag köpa nytt grafikkort kanske?
Tips och råd i denna fråga?
December 7, 2003
Sharp Aquos ska vara bra tv apparater har jag hört. Har dock inte så stor koll på alla olika fabrikat men är själv lite sugen på å köpa en sån. http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=124922
Vet inte hur det fungerar med att använda både dvi och vga utgången tyvärr.. aldrig provat. Det negativa med tv:n som jag länkade till är ju att den inte har dvi ingång. Men det brukar inte vara så vanligt att dom har sånna när det finns både hdmi och vga.
April 24, 2007
varför vill du ha full HD??. visst det är 1920x1080 i upplös men om du inte kör med men 1080P signal till den kommer den att bli tvungena att skala om signalen med försämrad kvalité. ser hellre att du köper en vanlig HD och lägger pengarna på annat..(((i mitt tycke))). full hd ger bara (tror jag) bättre bild då du kör med det i båda produkterna( bluray/hddvd/hdmi GPU/ och tv:en
May 1, 2003
nvidiaamd wrote: varför vill du ha full HD??. visst det är 1920x1080 i upplös men om du inte kör med men 1080P signal till den kommer den att bli tvungena att skala om signalen med försämrad kvalité. ser hellre att du köper en vanlig HD och lägger pengarna på annat..(((i mitt tycke))). full hd ger bara (tror jag) bättre bild då du kör med det i båda produkterna( bluray/hddvd/hdmi GPU/ och tv:en
Hm, okej. Låter iofs troligt. Som sagt så är jag inte insatt, därför jag startade tråden =)
July 20, 2001
lite info som kanske kan va till hjälp.
lite förenklat HDMI är en dvi-port med ljud i, alltså är det inga större problem att få tag i en adapter så då slipper du köpa nytt graffekort i alla fall.
Ett annat tips är att gå in i en butik med kunnig personal, så skippa Onoff, elgiganten och allt vad dom heter. Gå istället till tex Hifi-klubben, deras personal har betydligt bättre utbildning och dom kan även visa dig skillnaden mellan Plasma och LCD på ett bra vis.
http://www.hifiklubben.com/se/
Nackdelen med att gå till Expert tex är att deras personal tro sig veta massa saker, men är egentligen dåligt utbildade. Jag har tex en kompis som jobbar på expert (säger ej vart) han är helnöjd med sin nya Plasma HD-redy tv. Igentligen är det inge fel på den, men han har en upplösning som är 1024*720 vilket är en 4:3 upplösning på en 16:9 (widescreen), det känns lite B om du frågar mig.
September 12, 2001
Marron wrote: Hm, nu börjar jag fundera på plasma med.
Ja det bör du göra tycker jag.
Men allt handlar om hur du mest tänker använda den, ser du mycket film du spelar upp med DVD så är en plasma att föredra alla dagar i veckan.
Panasonic PX70/PV70 ger mycket bra bild för pengarna.
Det är enklare med en LCD om du mest ska köra film via datorn och kanske även surfa lite lätt.
Men alla LCD's fixar inte rätt upplösning för uppspelning av film via datorn. Du har gett dig in i en djungel är det minsta jag kan säga. 😀
February 20, 2003
LG 42LY95
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=171745
Samsung LE-40M87BD
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=168499
Är 2st riktigt schysta lcder.
November 22, 2001
Elgiganten annonserade om en full-hd 47" lcd med digitalmottagare för 23 eller 24k nu. En phillips, kan vara värt att kolla om den finns inlagd på prisjakt.
Ska du mest se på tv och om du ska hålla dig till 40" som du pratade om så är full-hd onödigt.
Ska du lira ps3 och kolla bluray/hddvd och hoppar upp en storlek kan det nog vara roligt.
De flesta tester jag läst så börjar man se skillnad runt 50-60" om man inte sitter toknära tv'n.
May 1, 2003
Var jobbigare än jag trodde det här.
Alla säger ju olika och LCD/Plasma, och det menas också att man inte kan gå och kolla i butiker då mycket beror på inställningar. Plasmorna skall vara inställda så att det inte skall bränna, vilket tydligen skall ge betydligt sämre bild osv.
40-42" är det som gäller, FUll HD verkar nog onödigt då. Kommer bara se på baskanalerna och se dvd + film från datorn är det väl tänkt.
Går det bra med plasma idag att titta på film osv från datorn?
När det står att tv:n har datoringång, vad är det för ingång då? =S
September 12, 2001
Marron wrote: Var jobbigare än jag trodde det här.
Alla säger ju olika och LCD/Plasma, och det menas också att man inte kan gå och kolla i butiker då mycket beror på inställningar. Plasmorna skall vara inställda så att det inte skall bränna, vilket tydligen skall ge betydligt sämre bild osv.
40-42" är det som gäller, FUll HD verkar nog onödigt då. Kommer bara se på baskanalerna och se dvd + film från datorn är det väl tänkt.
Går det bra med plasma idag att titta på film osv från datorn?
När det står att tv:n har datoringång, vad är det för ingång då? =S
Det går bra men blir ofta inte perfekt bild men klart acceptabelt.
Ska du se mycket film som du spelar upp från datorn är en LCD att föredra faktiskt.
Men...smaken är som baken här. Många har fått en plasma att fungera ihop i det närmaste perfekt med datorn. (tycke och smak är olika samt öga från öga är olika)
Ser du mycket sport på TV så tycker jag att en plasma är att föredra före en LCD på grund av eftersläpningar som LCD faktiskt fortfarande har vad gäller detta. Se en fotbollsmatch eller hockey så fattar du.
Ser du mest bara film via DVD så är en plasma att föredra alla dagar i veckan på grund av klart bättre återgivning samt bättre svärta.
När svart visas på en plasma så är det svart! När svart ska visas på en LCD så blir det oftast en "hinna" över svärtan.
Som sagt, du har gett dig in i en djungel. 😉
Jag har en plasma på ingång själv efter mina krav och ger lite avkall på mina krav vad gäller se film via datorn.
October 23, 2005
Här är ett tips på 3 bra LCD:er
Sharp LC-42XD1E
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=124922
Sony W2000
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=121287
Samsung LE-40M86BD
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=165340
En till fördel med LCD är att dom drar mycket mindre stöm än plasma.
May 1, 2003
Hm, ja det var några trevliga ja. Det jag gillar med samsjungen är att den inte har matt skärm vilket de flesta LCD:er har, dock tror jag SONYn ligger bäst till hos mig.
Det är bara frågan om eftersläpningarna vid sport då, kommer antagligen bli en del sport på den.
Kan det komma att bli bättre med responstiden om jag väntar ett tag?
Edit: Väldigt inne på Sony:n, verkar ju bara finnas positivt att läsa om den.
May 1, 2003
När man kör från datorn, kör man en DVI-HDMI kabel då?
Som sagt så har jag VGA med, kan jag köra VGA till min Samsung 710T och DVI till TV:n?
Och vad skall jag kolla för att veta att bilden "passar" till tv:n. En kompis hade problem med det att bilden fick justeras och blev därför dålig. Bytte tv och då fungerade det klockrent.
October 23, 2005
Marron wrote: När man kör från datorn, kör man en DVI-HDMI kabel då?
Och vad skall jag kolla för att veta att bilden "passar" till tv:n. En kompis hade problem med det att bilden fick justeras och blev därför dålig. Bytte tv och då fungerade det klockrent.
Har du DVI-ut på grafikkortet så ska du ha en DVI-HDMI kabel. Vissa nyare grafikkort har även HDMI-ut.
Kolla om TV:n du ska köpa har automatisk "pixelmapping". Då justeras bilden in av sig slälv.
February 20, 2003
Om du är sugen på Sony´s W2000 så har Dustinhome kampanj nu!
http://www.dustinhome.se/dacsa.....PageID=768
September 27, 2002
Vad du än kommer välja (nå jag det om du inte råka köpa något helt värdelöst) så kommer 20k TV ge dig rikigt bra bild.
Själv tycker jag du ska satsa på en biligare TV runt 12-15k. Du kommer inte se mycket skillnad så tar du pengarna i mellan och köper dig en bra sommar resa.
1 Guest(s)