LCD VS Plasma?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
LCD VS Plasma?
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 27, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man ska lägga runt 25.000 på en ny platt 42" TV
ska man då köpa den billigaste LCD tv som är HD-Ready eller en lite dyrare Plasma TV som är HD-ready?

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
970023
October 27, 2005 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du hittar en LCD teve som är 42" så är den nog bara dyr för att man normalt sätt inte gör så stora LCD skärmar.
En bra plasma för det priset kan man hitta, hd-ready är lite överdrivet. Det kommer inte finnas många kanaler/program som görs i det formatet på många år.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
970029
October 27, 2005 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

LuckyLuke wrote: Om du hittar en LCD teve som är 42" så är den nog bara dyr för att man normalt sätt inte gör så stora LCD skärmar.
En bra plasma för det priset kan man hitta, hd-ready är lite överdrivet. Det kommer inte finnas många kanaler/program som görs i det formatet på många år.

ok, såg en LCD 42" på pricerunner för 26k tror jag.
Men så det är ingen större mening att köpa en HD-ready som kör 1024*768 i upplösning då?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
970035
October 27, 2005 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är klart att det är mening. Även om det inte är någon som sänder HDTV i sverige just nu, så lär det ju knappast dröja. Och jag antar att du inte tänker sälja TV:n det närmaste halvåret? Utöver det så finns det ju gott om material i HDTV. Dels folks semesterfilmer, och säkert en hel del lagligt också....
Jag var på Hifi-mässan i Malmö i söndags, just i syftet att kolla in plasmor och LCD. Utan tvekan så tyckte jag att plasma gav bättre bild. LCD har inte samma färgdjup, och känns steril i bilden.
När det kommer till format och upplösning, så är väl det mest viktiga att den klarar 720p, då det verkar bli standarden här i Europa. 42" verkar vara idealköpet idag. Billigare än 50":arna, och vad jag kunde se, bättre bild.

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
970065
October 27, 2005 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det är klart att det är mening. Även om det inte är någon som sänder HDTV i sverige just nu, så lär det ju knappast dröja. Och jag antar att du inte tänker sälja TV:n det närmaste halvåret? Utöver det så finns det ju gott om material i HDTV. Dels folks semesterfilmer, och säkert en hel del lagligt också....
.

Åker man på att köpa en ny dvd oxå då eller är dom utrustade för att leverera hdtv?

laudanum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
970087
October 28, 2005 - 12:12 am
sp_Permalink sp_Print

LCD är väl oftast begränsad till 40" pga tillverkningstekniken. Större är på gång men tror inte de gör just 42". Titta en extra gång.

LCD har en annan fördel jämfört med plasma, skärmens "brinntid" eller vad man nu kallar det (för tidigt på morgonen). LCD ska normalt hålla ca dubbelt så många timmar som Plasma/CRT.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
970096
October 28, 2005 - 5:14 am
sp_Permalink sp_Print

a01marev wrote:
Åker man på att köpa en ny dvd oxå då eller är dom utrustade för att leverera hdtv?

"The video resolution on NTSC discs is 720x480 and on PAL discs is 720x576"
det var DVD, du kan ju fortfarande skicka dom gamla signalerna, men DVD är inte HDTV och om det skulle gå att göra om (mycket möjligt?) så får man inte in så mycket på en skiva

HDTV är ju typ 1920*1082
okmprimerad MPEG2 film i den upplösningen är på 30-50GB ungefär.
hur kan jag då veta det? jo jag jobbar på Stockholms enda digitala biograv som kör den upplösningen

det är därför BlueRay och HD-DVD är på väg.
så hade du omformulerat det och sagt "åker man på att köa en ny optisk enhet oxå..." så hade det stämmt bra om du vill utnyttja TVn fullt ut sen.

btw. bränner nya PlasmaTV's in lika lätt som dom gamla?
var ju riktit dåligt att om man exempelvis kollar på SVT2 "för länge" så kommer men alltid ha kvar 2an däruppe oavsett vad man tittar på

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
970103
October 28, 2005 - 6:20 am
sp_Permalink sp_Print

Plasma är ju en skit teknik med inbränning och ljusfattighet. En LCD panel med diod upplyst bild är ju att föredra då den är mer detaljrik. Plasma komme rinte att finnas så länge till då många nya tekniker står inför dörren.

Nä ville jag ha en bild större än 37" så skulle jag valt en projektor istället.

Frud
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
970117
October 28, 2005 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: [quote=a01marev] Åker man på att köpa en ny dvd oxå då eller är dom utrustade för att leverera hdtv?

"The video resolution on NTSC discs is 720x480 and on PAL discs is 720x576"
det var DVD, du kan ju fortfarande skicka dom gamla signalerna, men DVD är inte HDTV och om det skulle gå att göra om (mycket möjligt?) så får man inte in så mycket på en skiva

HDTV är ju typ 1920*1082
okmprimerad MPEG2 film i den upplösningen är på 30-50GB ungefär.
hur kan jag då veta det? jo jag jobbar på Stockholms enda digitala biograv som kör den upplösningen

det är därför BlueRay och HD-DVD är på väg.
så hade du omformulerat det och sagt "åker man på att köa en ny optisk enhet oxå..." så hade det stämmt bra om du vill utnyttja TVn fullt ut sen.

btw. bränner nya PlasmaTV's in lika lätt som dom gamla?
var ju riktit dåligt att om man exempelvis kollar på SVT2 "för länge" så kommer men alltid ha kvar 2an däruppe oavsett vad man tittar på

Min plasma har nån teknik som gör så att ingenting kan bränna fast. Tror det heter Pixel change eller nått. Det finns väl någon liknande teknik på alla nyare plasmar skulle jag gissa på.

Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
970120
October 28, 2005 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.samsung.com/se/prod.....40m61b.asp

den här skulle jag satsa på...farsan ska själv köpa en!:D bland det bäst LCD tvn som finns på marknaden..

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
970122
October 28, 2005 - 7:16 am
sp_Permalink sp_Print

hade jag 30'000 över så...

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
970124
October 28, 2005 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

LCD paneler har välla lite svårare att visa "riktig" svart färg, det blir mer gårdaskigt.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
970434
October 28, 2005 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Är denna värd 9000kr då?

http://www.superiorvision.co.z.....plasma.htm

http://www.dilog.se/sidor/nyhe.....?newsID=17

Skärm /tuner från LG/Philips

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
970465
October 28, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Plasma är ju en skit teknik med inbränning och ljusfattighet. En LCD panel med diod upplyst bild är ju att föredra då den är mer detaljrik. Plasma komme rinte att finnas så länge till då många nya tekniker står inför dörren.

Nä ville jag ha en bild större än 37" så skulle jag valt en projektor istället.

Jaha, och varför välja en projektor, som du också kan få inbränning med? Det verkar ju listigt.
Förutom det, så är inbränningsrisken enormt överdriven. Även utan pixelshifting, så är sannolikheten för det ganska minimal för snittanvändaren. Om man bara flushar skärmen genom att titta på något annat med jämna mellanrum, så skall inte inbränning vara ett problem.
Har du kollat på någon ny, modern plasma? Detaljrikedomen är inte sämre än motsvarande LCD, och färg och svärta är oftast bättre.
Plasma kommer troligtvis att ersättas av LCD eller OLED om ett par år, men i dagsläget är de enligt mig fortfarande bäst för pengarna.
Den som jag föll mest för på mässan var Hitachis senaste 42":are. Fyfasen vilken bra bild det var på den. Riktigt läskigt. Jag kunde knappt gå ifrån den. Och man skulle väl kunna säga att det är ganska bra betyg, när det t.o.m. var andra märkens säljare som gav den beröm.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
970482
October 28, 2005 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Plasmor och inbränning, man får inte vara som en kompis till mej som alltid såg på Discovery tills han somnade och glömde tvn på allt för många ggr. Var en snygg Discovery logga inbränd på den. Det är ju iofs några år sen och då var det ju ett riktigt problem med inbränning. Tur det inte var en annan som drabbades av det då har jag nog smällt av då plasmorna inte var billig då.

Men Sony bla har ju fina lcder på gång, upp till 40", för hyffsade priser.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
970649
October 28, 2005 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste nyligen just en sån artikel.

Länk till hembiobutikens hembioskola

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 329
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL