August 2, 2003
Nu äntligen är det dags för ny dator. Efter 2 st "hem-pc:s" känns det rätt så uppenbart att en dator som jag själv satt ihop är bättre på alla sätt och vis.
Så nu behöver jag lite hjälp med att göra klart det system jag satt ihop lite halvt. Det kommer mest vara en speldator och nån seriös överklockning är inte nåt som jag tänkt speciellt mycket på. Ett pris som hamnar runt 20k skulle sitta bra.
Så här långt har jag kommit hittils:
Chassi:
Cooler Master Stacker Chassi Svart/Silver (Inget nätagg)
1.395:-
Nätagg:
?
Det ska klara av rätt så några diskar och sli.
Moderkort:
Asus A8N-SLI Deluxe nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX
1.395:-
CPU:
AMD Athlon64 3500+ 2200MHz/2.2GHz 512kb bulk/tray Socket939
2595:-
CPUkylare:
?
En bra och effektiv kylare som klarar lite större fläktar så datorn inte låter som en skördetröska.
Ramminne:
?
Minst 1024 mb. Behöver som sagt inte vara alltför klockvänliga.
Grafikkort:
Leadtek WinFast PX6800 Ultra GeForce 6800Ultra 256Mb DDR3 TV-out DVI HDTV RETAIL PCI Express
5.649:-
Vad tycker ni om detta kort? Nåt annat och bättre? Möjlighet till sli är ett krav.
Hårddisk:
Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ *2
995*2 = 1990:-
&
Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA 8MB cache 10000RPM
1025*2 = 2050:-
Här vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Eftersom de kostar nästan lika mycket så är frågan: 2 av varje och sen köra raid på raptor-diskarna eller 3 maxtor och 1 raptor och få mer utrymme?
DVD-brännare:
MSI DR16-B, DVD±RW, DVD+Rx16, Dual-Layer, 2 MB, Black, Retail incl. Nero + WinDVD software
732:-
Floppy:
Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern
149:-
Ja, jag vet att vissa tycker floppy är onödigt men det är lika bra att ha en.
Så vad tycker ni? Nåt som bör bytas ut? Nåt som fattas? Skärm, tangentbord, mus och ljudkort tar jag från gamla datorn.
Och sen eftersom detta kommer bli första datorn jag själv ska bygga ihop så har jag inte riktigt koll på vad för extra saker som behövs köpas till, kablar och liknande. Vad behövs?
August 2, 2003
August 2, 2003
July 1, 2003
Nätagget kan du ta ett Antec, dom gör finfina saker. Eftersom du ska ha SLI i framtiden och många diskar så se till att ta ett kraftfullt.
Eftersom du inte skulle klocka dina minnen så kan du i princip ta vilka minnen som helst.
Annars ser det bra ut. Har självt beställt ett DFI kort som kommer i mitten av nästa vecka men du får ju välja vilket du vill. Båda ska vara riktigt bra.
1 Guest(s)