May 19, 2003
Hejsan. Ska bygga en dator, ja iaf en del av den.
Det som behövs är, minne, grafikkort, moderkort och processor och chassi.
Jag har letat lite på komplett, och kom fram till detta:
Moderkort; Abit NF-S 7 V2.0
Minne; TwinMos 512MB PC2700 CL2.5
Graikkort; Powercolor ATI Radeon 9800PRO 128MB
CPU; AMD Athlon XP2500+ Barton
Chassi;(behöver inte vara så bra, hellst billigt) Q.Tec MidiTower ATX L-MD, med 300w nätagg.
Så, har ni något ni vill ändra så säg till, den fårt MAX kosta 6000:-, hellst lite mindre om det är möjligt. Den ska användas till största del till spel.
Tacksam för svar och förslag.
EDIT: Det ovanstående kostar 5486.35:-
October 15, 2001
Cyberhawk wrote: [quote=wiero]Jag skulle nog hållt mig borta från Nforce och tagit ett Via kt800 alt ett kt600 istället.
Jasså... Varför det då? 😕
Jag hade ett Nf7 v2.0 och med de erfarenheterna jag fick av den plattan så skulle jag inte rekomendera det kortet om man är ute efter en stabil burk.
Motivering
1: Kortet hade svårt att köra dualddr i 400Mhz i vilka kortplatser man än valde.
2: Kortet kunde få för sig att börja pipa istället för att boota, för att därefter ett par omstarter tycka att allt var okej igen och fungera normalt igen.
Eftersom jag bara provat ett Nforce kort så kan jag inte påstå att alla kort uppför sig som mitt, men med det jag läst i forumet så verkar det som många Nforce användare har samma problem som jag beskrivit ovan.
April 18, 2003
wiero wrote:
Jag hade ett Nf7 v2.0 och med de erfarenheterna jag fick av den plattan så skulle jag inte rekomendera det kortet om man är ute efter en stabil burk.Motivering
1: Kortet hade svårt att köra dualddr i 400Mhz i vilka kortplatser man än valde.
2: Kortet kunde få för sig att börja pipa istället för att boota, för att därefter ett par omstarter tycka att allt var okej igen och fungera normalt igen.Eftersom jag bara provat ett Nforce kort så kan jag inte påstå att alla kort uppför sig som mitt, men med det jag läst i forumet så verkar det som många Nforce användare har samma problem som jag beskrivit ovan.
Aldrig tänkt på att de kunde vart ett måndags ex?
Sen även blir det ju rätt många som kanske skriver att de har nå fel på moderkortet iom att de e så många som har de också, och även så skriver ju inte alla de som har ett fungerande kort ut att de funkar bra...
Ja har aldrig haft nå problem me de två nforce2 kort ja har, dock la mitt gamla kt400 kort av :P.
Sen så har väl inte kt400 eller kt600 agp å pci lås, eller?
March 6, 2003
ja duger bra den.
Nforce2 bättre än kt400 .
bättre ta pc3200 och bättre nätgreggat 350 watt klarar den .
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
eller
och
eller
October 15, 2001
mIIIke wrote: [quote=wiero] Jag hade ett Nf7 v2.0 och med de erfarenheterna jag fick av den plattan så skulle jag inte rekomendera det kortet om man är ute efter en stabil burk.
Motivering
2: Kortet kunde få för sig att börja pipa istället för att boota, för att därefter ett par omstarter tycka att allt var okej igen och fungera normalt igen.Eftersom jag bara provat ett Nforce kort så kan jag inte påstå att alla kort uppför sig som mitt, men med det jag läst i forumet så verkar det som många Nforce användare har samma problem som jag beskrivit ovan.
Aldrig tänkt på att de kunde vart ett måndags ex?
Sen även blir det ju rätt många som kanske skriver att de har nå fel på moderkortet iom att de e så många som har de också, och även så skriver ju inte alla de som har ett fungerande kort ut att de funkar bra...
Ja har aldrig haft nå problem me de två nforce2 kort ja har, dock la mitt gamla kt400 kort av :P.
Sen så har väl inte kt400 eller kt600 agp å pci lås, eller?
Jag skrev också att jag inte kunde påsta att alla kort uppför sig som mitt vilket medför att det kunde vara ett "måndags ex" så jag har tänkt på det. Sedan har Kt600 agp och pci lås så man ska inte förvänta sig för mycket över 200Mhz, däremot så har jag kommit upp i 220Mhz stabilt enligt prime med twinmos3200(standard) men som sagt jag kanske har ett "onsdags ex" så man ska inte förvänta siig för mycket.
PS: jag rekomenderar inte kt400 eftorsom det inte klarar 200Mhz
May 19, 2003
Hmm... får inte ut speciellt mycket av det ni sagt. Jag tog NF-S 7 V2.0 för det ör mycket rekommenderat av de på NH, kanske inte är lika många som pratar om det nu kanske.
Deepblue: Dom där priserna på minnerna kan jag inte ta, som jag sa: MAX 6000:-, hellst under det, men fortfarande bra för spel. 3200 minnen blir för dyrt.
effect: Varför föredrar du Abit AN7 istället för NF-S? Är det dyrare?
Om ni har andra förslag, skriv inte bara att det är bättre än det andra, utan gör en lista på vad jag istället ska ha, och skriv varför. Jag får somsagt inte ut mycket av detta. :bgrin:
October 15, 2001
Vamp wrote: Hmm... får inte ut speciellt mycket av det ni sagt. Jag tog NF-S 7 V2.0 för det ör mycket rekommenderat av de på NH, kanske inte är lika många som pratar om det nu kanske.
Deepblue: Dom där priserna på minnerna kan jag inte ta, som jag sa: MAX 6000:-, hellst under det, men fortfarande bra för spel. 3200 minnen blir för dyrt.
effect: Varför föredrar du Abit AN7 istället för NF-S? Är det dyrare?
Om ni har andra förslag, skriv inte bara att det är bättre än det andra, utan gör en lista på vad jag istället ska ha, och skriv varför. Jag får somsagt inte ut mycket av detta. :bgrin:
Var ska du handla ?
Jag kollade på datorbutiken's minnes priser och det visade sig att 3200minnet var billigare än 2700
May 19, 2003
Kollade nyss datorbutiken. Grejerna där verkade vara dyrare enskilt, men totala summan vart likadan som på komplett :S. På datorbutiken vadle jag:
Club 3D Radeon 9800Pro 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP
TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5
Spire WhisperRock IV 21dBA SocketA (max XP3200+)
AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA
Abit AN7 nForce2 Ultra400 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM SATA LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
Glömde dock chassit så det blir ca 500:- till, så det blir 6000:- totalt då... mer än Komplett. Ja.. säg vad ni tycker. Den ska inte överklockas. Att ha "de bästa" minnerna osv spelar ingen roll.
EDIT: 300W räcker, hade det på min förra datorn, fungerade perfekt. Vill då köpa ett chassi med nätagg.
March 6, 2003
kolla billigt chassi med nätgreggat
http://www.gardefelt.se/index2.htm
eller
finns under 500 kr för chassi med nätgreggat .
May 19, 2003
Takc Deepblue, men ska bsetälla allt från samma ställe så, och Pcbutiken kommer jag aldrig beställai från. Suck vad sega dom är, och supporten är ett skämt. Nej, det blir nog det första jag sa. Min kompis har ett NF-S 7 2.0 och han är välidgt nöjd med det. Det bästa moderkortet han haft.
1 Guest(s)