October 7, 2002
Hejsan!
Jag har en dator enligt signatur. Tyvärr så låter den lite väl mycket i mitt tycke, så jag har börjat fundera på hur man kan få den tystare. Det som låter mest i min låda är CPU-fläkten och de bägge hårddiskarna. Fläkt och kylare är ju ganska billiga att byta så det hade jag tänkt göra. Men hårddiskarna kommer fortfarande låta. Eftersom jag inte tänker lägga ut pengarna som krävs för nya, tystare diskar, så har jag börjat fundera på att eventuellt proppa lådan full med ljuddämpningsmattor. Förhoppningsvis får det ner ljudvolymen en liten bit i alla fall.
Genast infinner sig då frågan: Vilka?
Efter en hel del surfande har jag kommit fram till att det dels finns specialutformade mattor, som går att hitta från ett par hundra och uppåt. Dessutom finns det de som har använt mattor från Biltema eller Mekonomen, som kostar "ingenting". De dyrare varianter jag främst funderat på är Noise Killer och Power Snooze (eftersom de finns i min lokala datoraffär, jag har en chans att gå och titta på dem om jag vill och slipper fraktkostnad...)
Är det någon som vet vilken förbättring man kan tänka sig? Dvs inte bara utlåtanden som "Min låda blev jättetyst" utan helst lite jämförelser mellan olika, en annan matta kan ju göra mattan "jättetystare" så att säga... 😛 Vad som kan vara bra att veta är att jag inte är extremnoga med kostnaden - är det bättre prestanda på dyrare mattor så gör det inte så mycket om de är klart dyrare eftersom jag vill få ner ljudnivån rejält- men är det inte det vill jag ju naturligtvis inte lägga pengarna. 😉
Drömläget vore naturligtvis att det är någon som känner till något test på nätet... Har letat men inte hittat, det kanske skulle vara något för NH?
Tack på förhand för hjälpen!
February 11, 2002
Finns väldigt få tester. Jag har dämpningsmattor. Kan säga dig att burken blev en del tyngre osso hehe. Dämpningsmattor funkar (iaf de med korkbotten) mest mot vibrationer o sånt. Lådans temp stiger något så du tänker på det. ca 1-2 grader. Om lådan är typ chieftech så åker mycket ljud ut i fronten (massa hål o sånt där) och så vidare. Jag ångrar lite att jag köpte dämpningsmattor för jag har fläktljud o inte vibrationsproblem.... men visst hjälpte det men frågan är hur lönt det igentligen var..
July 27, 2001
Jag har tystat min burk ordentligt! AMD 1333, 4x60GB och dubbla PSU...
"Asfaltmattorna" från Mekonomen är utmärkta! Tyngden gör att vibrationerna dämpas. Om man vill kan man lägga ett lager mjuk matta ovanpå asfaltmattorna. PowerSupply från Silent systems. I praktiken ljudlösa, tyvärr ganska dyra. CPU-kylning Silverado - Den har dubbla "turbinfläktar" (bra för driftssäkerheten också, pajar en så brinner inte cpu'n upp!). Mycket bra, och tyst. Men ockå den är ganska dyr. I lådan tog jag upp ett stort hål på baksidan (jag har en server "kub") och satte en 120mm fläkt en bit in i lådan, med invändigt ljuddämpat plaströr emellan. Dessutom kör jag den på mindre än 12volt. Diskarna sitter i gummibandsupphängning i 5,25" ramar. Finns att köpa i flera internetbutiker. Därigenom försvinner vibrationerna från dem. Jag tog väck jetmotorn på grafikkortet och satte dit en stor bladkylfläns istället, med en 80mm fläkt som blåser på den.
Mycket fläktar blir det... Men så blev det tyst också!:)
N:)
October 7, 2002
nILGot wrote: köp de på BILTEMA.. de är billiga
Jag bryr mig inte jättemycket om priset skrev jag ju! Om de är billiga *och* bra så köper jag gärna dem, eftersom billigt = gott. Men om de dyrare paketen är i alla fall något mer än marginellt bättre - så tycker jag nog att jag kan tänka mig att lägga ett par hundringar på dem för att få det tyst och fint i min studentlägenhet...
/Magnus
July 27, 2001
Huvudsyftet med de tunga mattorna är att få bort vibrationerna (vilka ofta är de som stör mest). De speciella mattor som säljs dyrt är säkerligen inte mer än marginellt bättre än de löjligt billiga mattorna från Mekonomen eller Biltema...
Bättre då att lägga slantarna på CPU-kylning (ca 750kr) och tyst powersupply (ca 800kr). HD-vaggorna med gummiband gick på någon hundring stycket.
October 7, 2002
Asterix wrote: Huvudsyftet med de tunga mattorna är att få bort vibrationerna (vilka ofta är de som stör mest). De speciella mattor som säljs dyrt är säkerligen inte mer än marginellt bättre än de löjligt billiga mattorna från Mekonomen eller Biltema...
Bättre då att lägga slantarna på CPU-kylning (ca 750kr) och tyst powersupply (ca 800kr). HD-vaggorna med gummiband gick på någon hundring stycket.
Jag *kommer* att lägga slantar på CPU-kylning, det är det ingen tvekan om... Så processorn kommer bli om inte tyst så någorlunda tyst i alla fall...
Tyvärr så är det så att jag bara har tre 5"1/4-platser i mitt chassi. Av dem är en använd, och jag vill ha möjligheten att utan problem kunna använda en till, när (inte om!) jag stoppar in en DVD - och då faller lite idén med gummidämpning, eftersom jag så småningom måste sätte tillbaka dem igen pga kabelproblem... Jag har däremot tänkt sätta hemmagjorda gummibrickor mellan HD:sarna och vaggan, gör nog inte så mycket, men många bäckar små... 😉
Mitt nätaggregat är relativt tyst - inget riktigt tyst, men än så länge kan jag inte höra det för hårddiskarna och processorfläkten, nätaggregatet får isåfall bli en senare fråga.
Men du hade inte testat mattorna, det var mer "på känn" som de borde vara ganska likvärdiga? Man kanske skulle skriva ett förslag till NH att försöka göra en jämförelse mellan en tre-fyra alternativ + mekonomen/biltema när det gäller ljuddämpning, montage, värme i lådan m.m....
2 Guest(s)