Ljudkort vs Hörlursförstärkare...Update längst ner...|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ljudkort vs Hörlursförstärkare...Update längst ner...
Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 22, 2009 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Är sugen på ett par nya hörlurar, haft ett headset sen tidigare och den behöver pensioneras. Frågan lyder; borde jag satsa på en hörlursförstärkare eller ett nytt ljudkort?

http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?o=376133
Detta ljudkort verkar vara riktigt lovande.

Sonic T-amp har jag sneglat på men jag vet inte vad som ger bäst ljud

Tänkte paras ihop med ett par lurar från AKG eller Sennheiser av dyrare modell.

Tänkte lägga ut ca 5'000 på hela kalaset

Förslag?

Mvh

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1221784
March 22, 2009 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett ljudkort kan ju aldrig mäta sig helt med en bra förstärkare. Absolut inte ett för 1500kr, men bara för det betyder det ju inte att det kommer låta illa för det. Du får ju ut ganska mer från ett ljudkort än bara en hörlursförstärkare.

Stärkaren du tittat på där var kanske inte vad jag föreställde mig när jag läst första delen, jag hade nog dubblat den delen av budgeten minst för att ett ljudkort inte ska hänga med.

Ett par AKG K 701 och det ljudkortet du nämner tror jag dock skulle vara en fin kombo.

//Andreas

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1221787
March 22, 2009 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Ett ljudkort kan ju aldrig mäta sig helt med en bra förstärkare. Absolut inte ett för 1500kr, men bara för det betyder det ju inte att det kommer låta illa för det. Du får ju ut ganska mer från ett ljudkort än bara en hörlursförstärkare.

Stärkaren du tittat på där var kanske inte vad jag föreställde mig när jag läst första delen, jag hade nog dubblat den delen av budgeten minst för att ett ljudkort inte ska hänga med.

Ett par AKG K 701 och det ljudkortet du nämner tror jag dock skulle vara en fin kombo.

//Andreas

Börjar lära mig ett och ett annat efter att ha läst ett par trådar på minhembio men det är mycket som fortfarande som jag saknar kunskap i. Tror att jag ska lyssna lite på system innan jag gör ett val.

en fördel för ljudkortet är att jag slipper faktiskt se det, sen verkar många tala för att Asus har gjort ett bra jobb med avskärmning...
En nackdel är att jag inte kan provlyssna på samma sätt....inte roligt att investera i en större summa om jag kan få bättre resultat jämförelsevis med en förstärkare.

701:an ser verkligen fina ut, tänkte testa den och jämföra mot andra lurar med en Pro-Ject Headbox och en Musical Fidelity. Återkommer med resultat.

Uppskattar om andra kom med förslag =)

Med Vänlig Hälsning

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1221791
March 22, 2009 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Kul, ser fram emot att höra resultatet 🙂

//Andreas

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1221814
March 22, 2009 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

En sån kanske: http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=158268
Har samma chip som i Sonic T-amp fast har här bättre övriga delar. Kommer iaf bli mitt köp snart.

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1221870
March 23, 2009 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar vara en intressant liten sak, som sagt vill jag helst inte köpa utan att provlyssna så det är sånt som märks.

Jag börjar dock bli lite förvirrad, denna anläggning ska kopplas till min dator. Mestadels av mitt bibliotek är lagrad i digitalt format. Har börjat stöta på ordet DAC som jag inte riktigt förstår innebörden av även efter att ha läst på WIKI.

Kommer det att funka med en extern hörlursförstärkare eller måste jag anpassa på ett annat sätt? Nu har jag ett ljudkort i datorn, kommer det att kopplas till förstärkaren eller hur går det ihop?

Tack för all hjälp!

Med Vänlig Hälsning

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
1221873
March 23, 2009 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Wingman wrote: Verkar vara en intressant liten sak, som sagt vill jag helst inte köpa utan att provlyssna så det är sånt som märks.

Jag börjar dock bli lite förvirrad, denna anläggning ska kopplas till min dator. Mestadels av mitt bibliotek är lagrad i digitalt format. Har börjat stöta på ordet DAC som jag inte riktigt förstår innebörden av även efter att ha läst på WIKI.

Kommer det att funka med en extern hörlursförstärkare eller måste jag anpassa på ett annat sätt? Nu har jag ett ljudkort i datorn, kommer det att kopplas till förstärkaren eller hur går det ihop?

Tack för all hjälp!

Med Vänlig Hälsning

Du kan nog hitta någon på http://www.minhembio.com som du kan lyssna hos. Kanske muta med mat från mcd så.
En DAC Tror jag är ett chip som sitter i förstärkare och som delar ut musiken i surround. Hög kvalite på detta är viktigt för bra ljud har jag förstått. En del verkar modifiera sin förstärkare genom att byta detta.

Det ska gå bra å koppla ljudkortet till förstärkaren.

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1221931
March 24, 2009 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Får jag fråga vilka hörlurar du ska använda?

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
1221934
March 24, 2009 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Wingman wrote: Får jag fråga vilka hörlurar du ska använda?

Jag ska inte använda hörlurar alls, utan det blir troligtvis dessa högtalare från Dynavoice. http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=412738

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1222514
March 30, 2009 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, jag var där till slut med en skiva som jag trodde skulle vara bra, en som jag gillar. Tyvärr var kvaliteten lidande...det var pinsamt men jag fick fråga efter en bättre inspelad skiva....och vilket kristallklart ljud! Även med min skiva så upplevde jag stora skillnader mot det jag är van vid i dagsläget...

Nu till leksakerna:

Lyssnade sammanlagt på tre AKG hörlurar och två hörlursförstärkare. Sennheiser hade de inte på lager, på den fronten har det uppenbarligen inte hänt något nämnvärt så AKG is the way to go!

Jag kom jag fram till att det var en marginell skillnad mellan AKG 601 respektive 701...klart att man vill ha det värsta!

När det kom till hörlursförstärkarna var valet enklare. Här stod valet mellan en Pro-Ject Headbox II och en vassare och betydligt dyrare Musical Fidelity X-Can V8. Jag kunde driva V8:an till betydligt högre nivåer....men det är inget jag skulle lyssna på under längre perioder. Pro-Ject Headbox II kändes varma, behagliga och förblir betydligt billigare och mitt val!

Ett problem som kvarstår är att mycket av den musik som samlat på mig är sparad i digital format. I dagsläget har jag ett ljudkort som jag anser är bättre än en integrerad variant. Däremot kommer min dator att bytas ut mot en mindre och mer visuellt tilltalande lösning...något som jag stör mig på oerhört ur ljusynpunkt. En lösning är ett externt ljudkort som heter Pro-Ject USB box då jag är tveksam till att lösningar från bland annat Creative kan vara bättre (rätta mig gärna genom att hänvisa mig till en recension eller liknande...)

Jag ska alltså dit igen med en Asus EEE 1000H, någon dator med sämre ljudkrets besitter jag inte....då blir det Enyas nya skiva i flac....då jävlar ska det testas! Beroende på konfigurationer lär kalaset gå på mellan 4300-5651:- :cy:

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1222516
March 30, 2009 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara för att upplysa. En DAC är helt enkelt en digital till analog-konverterare. Den gör om dina digitala ljudfiler i datorn, på CD, DVD osv. till analoga signaler som sen tex. en förstärkare kan bearbeta.
Alla ljudkort, cd- och dvd-spelare, förstärkare med digital ingång (s/pdif, coax och optisk) har en DAC.

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1222527
March 30, 2009 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Bara för att upplysa. En DAC är helt enkelt en digital till analog-konverterare. Den gör om dina digitala ljudfiler i datorn, på CD, DVD osv. till analoga signaler som sen tex. en förstärkare kan bearbeta.
Alla ljudkort, cd- och dvd-spelare, förstärkare med digital ingång (s/pdif, coax och optisk) har en DAC.

Tack för upplysningen, stor hjälp i djungeln!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 315
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL