Macbook|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Macbook
blommen_
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 74
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 19, 2006 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

hejsan,jag funderar på att köpa en laptop istället för min stationära..Jag är sugen på en macbook och jag tänkte om det är bra lr om det är RENA SKITEN..Man vill ju inte ha nått som är kast?lr ska man ha en vanlig laptop?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1079212
September 19, 2006 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Det verkar som att det ska komma nya MacBooks senare i år så du ska kanske lugna did några veckor iaf. Du måste tänka på att den främsta anledningen att välja MacBook över en PC är Mac OSX, om det inte intresserar dig kan du nog hitta en likvärdig PC för mindre pengar.

//Andreas

blommen_
Siktar mot toppen
Medlem
1079216
September 19, 2006 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej tack för infot;)

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
1079233
September 19, 2006 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar också på att köpa en MacBook. Måste dock ha en med Core 2 Duo. Vanliga Core 2 duo presterar oftast runt 5-15% bättre än Core Duo och varianten med 800MHz buss lär ju inte direkt bli långsammare.

"The first versions of Core 2 Duo are completely backwards compatible with the Napa platform that Core Duo currently uses, and thus they share the same Socket-M interface. Unfortunately for Merom, Napa only supports a maximum of a 667MHz FSB and thus has almost 40% less bandwidth to the CPU than the desktop version, and is identical to what the fastest Yonah CPUs use. The problem with FSB limiting Merom like this is that Merom is a hungrier core (as we've seen by the table above) than Yonah, so it needs a faster FSB in order to truly stretch its legs. The tradeoff is that a faster FSB consumes more power, thus reducing battery life, not to mention that you'll need a "new" chipset to support the faster FSB.

That new chipset is part of Intel's Santa Rosa platform, to be introduced in early 2007. Santa Rosa is composed of Intel's upcoming Mobile 965 chipset, ICH8M and a new wireless solution with 802.11n support. The new chipset will add official 800MHz FSB support, and thus Core 2 Duo processors released next year will be able to use the faster FSB. The Santa Rosa platform also introduces a new pin-out, Socket-P, for Core 2 Duo processors. Unfortunately that means you won't be able to use current Core 2 Duo and Core Duo processors in Santa Rosa based motherboards and notebooks."

http://www.anandtech.com/cpuch.....8&p=1

Core 2 Duo T7300 ser ut att bli fin men det lär ju dröja ett tag innan den går att få tag i om den nu över huvud taget hamnar i MacBook men det borde den väl göra förr eller senare. De lär ju inte köra med den gamla sockeln hur länge som helst.

Spelprestandan i MacBook är väl lite halvdan men den blir förhoppningsvis snäppet bättre när 965 kretsen kommer.

http://www.sweclockers.com/nyh.....t/?id=4628

blommen_
Siktar mot toppen
Medlem
1079731
September 21, 2006 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej okej, Men tror du de går att spela wow sakpligt å cs vet jag att ska gå..Såg en film där dom spelar hl2 FLYTANDE

blommen_
Siktar mot toppen
Medlem
1079733
September 21, 2006 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Just ja
de går väl att lägga in tex windows xp lr nått liknande?

MoNsTeR
Member
Medlem
1079779
September 21, 2006 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

World of Warcraft ska tydligen fungera hyfsat enligt vad jag har hört. HL2 också om man kör på låga inställningar vilket kanske inte är så kul. I och med att det är en Intel processor så går det att köra XP, Vista och andra X86 system utan problem. Aero glass ska tydligen fungera bra också i den upplösning som Macbook skärmen visar. Ansluter man en extern skärm så kan det dock bli kinkigt. Gäller 950 kretsen då. Hur det blir med de nya kretsarna har jag ingen aning om.

blommen_
Siktar mot toppen
Medlem
1079801
September 21, 2006 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej okej,Ska va lite dum och fråga?
går det att byta grafik kort i en laptop?
Så det går att få ett bättre?

MoNsTeR
Member
Medlem
1079824
September 21, 2006 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte i Macbook

blommen_
Siktar mot toppen
Medlem
1079951
September 22, 2006 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Nej men i en vanlig pc?

hakro807
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
1084551
October 10, 2006 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

blommen_ wrote: Nej men i en vanlig pc?

Det finns en "standard" till bärbara datorer som kallas MXM, vad vi kan kalla PCI-E 16X-porten för bärbara datorer. Den används av en del bärbara, de största modellerna i huvudsak. Nackdelen är att det inte går att få tag i MXM-grafikkort löst så även om du köper en bärbar med MXM-grafikkort är det inte säkert att du kan byta grafikkort i ett senare skede.

Läs:
http://www.mxm-upgrade.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/MXM

hakro807
Medlem
1084555
October 10, 2006 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

blommen_ wrote: hejsan,jag funderar på att köpa en laptop istället för min stationära..Jag är sugen på en macbook och jag tänkte om det är bra lr om det är RENA SKITEN..Man vill ju inte ha nått som är kast?lr ska man ha en vanlig laptop?

Fördelar med Macbook:
Kan köra OS X
Apple har bra telefonsupport
optisk in/ut
fjärrkontroll
snygg
"hyfsat" lätt, cirka 2.3 kg
Förmodligen mycket bra andrahandsvärde. Mac:ar har alltid haft bra andrahandsvärde.
webkamera - fast bara med 0.3 megapixel
DVI-utgång via (ickestandard) minidviplugg
Tyst
Bluetooth

Nackdelar med Macbook
Svagt grafikkort
ingen standard vga/dvi- eller tv-utgång
Blir snabbt väldigt dyr.
Tveksam kvalitet
Apple har långsam support, väntetid på 3-4 veckor inte ovanligt.
Blir väldigt varm.
>>Ingen cardbus- eller expresscard-plats!!<<
Ingen lösning för dockningsstation.
Ingen trackpoint.

Om man ska summera det så.. Behöver du en dator du kan lita på skulle jag inte välja Macbook. Likaså om du planerar att spela.

Tänker du bara vara inom hemmet med den, kanske dra med den till skolan ibland, fungerar den nog bra.

Rent skit är det inte, även om Apple verkar ha ganska stora problem med kvaliteten för tillfället.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1084587
October 10, 2006 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

hakro807 wrote: Rent skit är det inte, även om Apple verkar ha ganska stora problem med kvaliteten för tillfället.

Det har Apple alltid haft. :bgrin:

MoNsTeR
Member
Medlem
1084626
October 10, 2006 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle snarare vilja påstå att apples bärbara oftast har väldigt bra kvalitet, inte minst Ibook och Powerbook. Revision A brukar dock ha lite halvtaskig kvalitet.

hakro807
Medlem
1084650
October 10, 2006 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

MoNsTeR wrote: jag skulle snarare vilja påstå att apples bärbara oftast har väldigt bra kvalitet, inte minst Ibook och Powerbook. Revision A brukar dock ha lite halvtaskig kvalitet.

Titanium hade många problem, och iBook, iaf de som sålde de första 2-3 åren, hade dålig kvalitet. Den kanske var stadigt byggd, men med moderkort som dör som flygor (finns många som avverkat 4-5 moderkort på lika många år och Apple fick förlänga garantin 3 år på alla aktuella modeller) vill jag inte kalla det "väldigt bra kvalitet". Apple valde helt enkelt att använda sunkiga kondensatorer eller vad det nu var som gav upp efter något år.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1084719
October 11, 2006 - 12:44 am
sp_Permalink sp_Print

hakro807 wrote: Apple valde helt enkelt att använda sunkiga kondensatorer eller vad det nu var som gav upp efter något år.

Nja, problemet, i alla fall om det är iBook du pratar om, var att moderkortet belastades för mycket så att det böjdes för mycket när det satt i datorn. Till slut var det någon lödning som gav med sig helt enkelt...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 269
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL