May 17, 2002
Hej kompisar.
Tänkte slå till på en MacBook av modellen snik.
http://store.apple.com/Apple/W.....ly=MacBook
Dvs, MacBook med 1.83ghz dc, 1gb ram (är 512 orginal, men lite får man allt kosta på sig, jag har ju inte haft så lite ram i en burk sedan 2001) och en trött 60gb hd. Allt med fin studentrabatt.
Men så precis som jag skall till att sända iväg orden kom jag på den gamla gyllende regeln:
Fråga alltid de självinbillade genierna på Nh inna du köper dator
Så alltså, fråga:
Någon som har någon erfarenhet av denna lilla burk? Borde jag sitället lägga mina 10.5 kilo kronorna på något annat?
Det som väger bra för Macen ur mina ögon är:
1. Den är snygg
2. Den är liten
3. Den är lätt
4. Den är billig
5. Den gör mig till en Mac-användare vilket resulterar i att öka min sofistikerade image.
mvh
Kragen.
December 17, 2005
Jag tycker du borde lägga pengarna på den mellersta modellen. Sen kan du få 10% rabatt genom csn. Fråga någon polare om han/hon har csn-kort.
Sen skiljer det nästan inget mellan laptop pc och mac.
Köpte själv mellersta med 2gb ram för någon vecka sedan, rusktigt nöjd.
January 13, 2003
En vecka med macen och du kommer undra varför du inte bytade tidigare. Har själv ställt mig den frågan varje dag sen jag skaffade mac.
Till och med Bjornstrom klarar av att hantera den så den är verkligen användarvänlig med. Det värsta med mac är, allt är så överdrivet simpelt. Första veckan kommer vara "Hur installerar man detta?" "Hur gör man nu?" För allt är så simpelt att ett förskolebarn kan använda den. Det tar lite tid att vänja sig med tanke på ur pilligt allt är annars men när man vant sig vill man inte ha något annat. Sen det absolut viktigaste.
November 22, 2001
beta wrote: En vecka med macen och du kommer undra varför du inte bytade tidigare. Har själv ställt mig den frågan varje dag sen jag skaffade mac.
Samma här.
Kommer det vara din enda dator? Isåfall tycker jag oxå du ska välja mellanmodellen pga superdriven. Man kanske inte bränner dvd så ofta, men det är tryggt att kunna lägga en rejäl backup ibland.
Du kan ju fundera lite på hur bråttom du har med den oxå då leopard (OS X 10.5) är på ingående och det troligen kommer släppas uppdaterade modeller då.
Btw, google fighten är väl inte direkt rättvis, borde vara OS X vs Windows isåfall
Alternativt OS X leopard vs Windows Vista.
December 15, 2004
Jag är ohyggligt mycket för Mac, trots att jag själv inte använt någon (mer än testat varenda modell i närmaste apple-butik).
Jag ger för övrigt Mean_Machine tre (3) timmar, har han inte postat en massa text om hur mycket han hatar Apple så skänker jag dig någon av mina testiklar.
May 17, 2002
Json_81 wrote: [quote=beta]En vecka med macen och du kommer undra varför du inte bytade tidigare. Har själv ställt mig den frågan varje dag sen jag skaffade mac.
Samma här.
Kommer det vara din enda dator? Isåfall tycker jag oxå du ska välja mellanmodellen pga superdriven. Man kanske inte bränner dvd så ofta, men det är tryggt att kunna lägga en rejäl backup ibland.
Du kan ju fundera lite på hur bråttom du har med den oxå då leopard (OS X 10.5) är på ingående och det troligen kommer släppas uppdaterade modeller då.
Btw, google fighten är väl inte direkt rättvis, borde vara OS X vs Windows isåfall
När är släppet för Leddeparden beräknat?
November 22, 2001
Gamblor wrote: [quote=Krqagyzzz] När är släppet för Leddeparden beräknat?
Det värsta med Apple är att man aldrig vet.
Dessutom är jag inte så säker på att det kommer nya datormodeller bara för att Leopard släpps. Inga radikala nya modeller i alla fall.
Sant, apple är väldigt hemlighetsfulla och det går lika mycket rykten som det finns hemsidor om macar.
Nej, det blir nog bara lite småuppdateringar på macarna, men man slipper köpa leopard löst. Det kommer nog gå loss på en dryg tusenlapp att uppgradera.
Om man inte har bråttom 🙂
January 13, 2003
Json_81 wrote:
Inte då, OS och Windows är namnen på systemen och X resp Vista är namnet på versionen. Skulle man hårddragit det skulle man kunnat skriva OS 10,5 men nu heter det X, samma, man skriver ju inte Windows 2002 till XP fast versionen heter det med.
Jag ändrade det överallt i win för när jag var mindre så installationsprogram osv frågade efter Windows 2002 beta edition-skivor. En jäkla massa filer och registertrådar att ändra. :bgrin:
Edit: För att backa upp det med X/10, du har OS 8 och 9 med.
November 22, 2001
beta wrote: [quote=Json_81] Btw, google fighten är väl inte direkt rättvis, borde vara OS X vs Windows isåfall
Inte då, OS och Windows är namnen på systemen och X resp Vista är namnet på versionen. Skulle man hårddragit det skulle man kunnat skriva OS 10,5 men nu heter det X, samma, man skriver ju inte Windows 2002 till XP fast versionen heter det med.
Jag ändrade det överallt i win för när jag var mindre så installationsprogram osv frågade efter Windows 2002 beta edition-skivor. En jäkla massa filer och registertrådar att ändra. :bgrin:
Visst, men faktum kvarstår. OS X 10.4 (Tiger) 10.5 (leopard) är två olika operativsystem varav det ena funnits några år.
Om jag inte missminner mig hette jaguar oxå OS X (10.3 kanske?)
January 13, 2003
Json_81 wrote: [quote=beta][quote=Json_81] Btw, google fighten är väl inte direkt rättvis, borde vara OS X vs Windows isåfall
Visst, men faktum kvarstår. OS X 10.4 (Tiger) 10.5 (leopard) är två olika operativsystem varav det ena funnits några år.
Om jag inte missminner mig hette jaguar oxå OS X (10.3 kanske?)
skillnaderna mellan dom är så pass små att jag snarare vill jämföra dom mot xp home, xp pro, xp mce, xp 64bit osv, annars hade vi haft windows 2100 om man ska hårddra det så.
November 22, 2001
beta wrote: skillnaderna mellan dom är så pass små att jag snarare vill jämföra dom mot xp home, xp pro, xp mce, xp 64bit osv, annars hade vi haft windows 2100 om man ska hårddra det så.
??
Du kan inte mena allvar om du jämför skillnaderna mellan 10.5 och 10.4 med XP home och pro?
November 27, 2003
Json_81 wrote: [quote=beta]skillnaderna mellan dom är så pass små att jag snarare vill jämföra dom mot xp home, xp pro, xp mce, xp 64bit osv, annars hade vi haft windows 2100 om man ska hårddra det så.
??
Du kan inte mena allvar om du jämför skillnaderna mellan 10.5 och 10.4 med XP home och pro?
Om man jämför HELA systemet, dvs internt och det plottriga så är det knappast så mycket större skillnad. Apple uppgraderar ju "bara" samma system varje gång.
//Andreas
1 Guest(s)