Media/Speldator för ~9.000kr|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Media/Speldator för ~9.000kr
Nathaniel
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 14, 2007 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Som topic antyder är jag alltså på väg att köpa en ny dator. Min nuvarande är en mix av tre år och ännu äldre komponenter, och hänger inte riktigt med längre. Dessutom blir den varm och tar en herrans massa plats.

De huvudsakliga användningsområdena kommer vara som mediadator med TVn inkopplad, samt en del spelande (mest WoW, men framöver kanske spel som HL2, Bioshock osv.)

Har filat ett tag nu, men detta är vad jag kommit fram till är mest prisvärt mot den prestanda jag får ut. Märk väl, att med prestanda räknar jag även med ljudnivå. Så tyst dator som möjligt är ett krav, då jag tittar mer på film än spelar.

1199:- Antec Sonata III Miditower, Svart m/500W Nätaggr.
1225:- Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16
2849:- Gainward GeForce 8800GTS 320MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-320M-TV-DD"
1625:- Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
890:- OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB KIT, w/two 1024MB PC6400 XTC, CL5-5-5-15
1050:- Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Total: 8838:-

DVD-brännare har jag redan. Likaså dedikerat ljudkort ifall det inbyggda skulle suga alltför mycket. Om box-kylaren skulle visa sig för högljudd (har hört att den ska hålla en ganska bra volym, men så tänkte jag kanske försöka mig på lite klockning också), vad för kylare rekommenderas för en riktigt tyst dator?

Nå, vad säger ni? Är det något jag missat, något jag bör veta, något som går att få billigare eller bättre eller något som rent av inte funkar alls?

Väntar ivrigt på svar 🙂

crazyankan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
1156145
September 15, 2007 - 7:50 am
sp_Permalink sp_Print

Lägg till 150:- så får du ju en Intel Core 2 Duo E6750.

Nathaniel
Medlem
1156159
September 15, 2007 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Självklart, men pengar växer fortfarande inte på träd. Varför lägga 150:- på en snabbare processor när jag lika väl kan klocka en 6550 sista biten utan att spendera en krona extra?

Men jo, tittade på E6750 först, men började fråga mig själv om det verkligen behövdes.

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
1156163
September 15, 2007 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Lägg hellre 715kr till en Q6600:a eller behåll E6550.
Gör dig sen en tjänst och köp där det är billigare än komplett så kan du kanske få in en Q6600 utan att spendera för mycket.
EX:
2Gb G.Skill DDR2 PC2-6400 PK Series 4-4-4-12 för 768kr
http://www.memoryc.com/product.....index.html

E6550 för 1490 kr
https://www.datorbutiken.com/s.....ct=IE6550R

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB 940kr
https://www.datorbutiken.com/s.....SAMHD501LJ

Leadtek WinFast GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express 2690kr
https://www.datorbutiken.com/s.....8800GTS320

Asus P5K 1249kr
https://www.datorbutiken.com/s.....duct=ASP5K

Antec Sonata III Miditower, Svart m/500W Nätaggr. 1149kr
https://www.datorbutiken.com/s.....ONATAIIIBL

Totalt: 8286kr
Byt sen E6550 mot Q6600 så hamnar du på 9136kr för betydande förbättring både vad gäller CPU och minnesprestandan, dvs 200kr ger enorm förbättring om det handlas på rätt ställe. Komplett lär knappast leverera i tid heller till skillnad från DB.

EDIT: Men oavsett val av CPU så är en TR Ultra 120 extreme med 1600rpm fläkt på fläktkontroll/TT120 ett krav för ljudnivån i förhållande till lagom temperatur så den kostnaden blir varken plus eller minus i sammanräkningen.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1156169
September 15, 2007 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

gamer wrote: Lägg hellre 715kr till en Q6600:a eller behåll E6550.
Gör dig sen en tjänst och köp där det är billigare än komplett så kan du kanske få in en Q6600 utan att spendera för mycket.
EX:
2Gb G.Skill DDR2 PC2-6400 PK Series 4-4-4-12 för 635kr
http://www.memoryc.com/product.....index.html
.

746.36 SEK inkl VAT och frakt, ta då även DB's frakt kostnad med i kalkylen och se hur mycket billigare det blir. Sen kan man nog förvänta sej att priset kan ändras ganska snabbt i utrikesbutiker, eftersom dollarn är tämligen ostadig och har så varit en längre tid.
Blir oftast billigare och om inte annat mycket behändigare (Bl.a vid problem med någon/några av komponenterna.) att ha endast en leverantör av hela paketet.
Men visst, DB ligger bra till prismässigt, därav handlar jag mycket därifrån personligen.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Nathaniel
Medlem
1156181
September 15, 2007 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

DB har jag inga bra erfarenheter av, de har varit extremt långsamma och deras service lämnade MYCKET att önska. Och frakten är en bra poäng, jag vill inte lägga flera hundra på frakt extra från DB när jag kan hämta grejerna på Kompletts hämtbutik i Sthlm istället.

Naturligtvis kan man leta sig galen på de bästa priserna, men personligen handlar jag gärna från Komplett även om det kostar en krona mer här och var, helt enkelt för att de har förtjänat min respekt. Jättebra leveranstider, mycket bra support och bra priser.

På tal om Q6600, varför ska jag köpa den? Som jag ser det finns det inte tillräckligt många program som utnyttjar dual core ännu, men jag köper det ändå för att det inte finns några bra single core att välja på. Varför gå upp i pris för en quad core när jag knappt kommer utnyttja ens de två jag får i en C2D? Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tänker inte betala mer för fantasi-prestanda 🙂

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1156186
September 15, 2007 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=gamer]Lägg hellre 715kr till en Q6600:a eller behåll E6550.
EX:
2Gb G.Skill DDR2 PC2-6400 PK Series 4-4-4-12 för 635kr
http://www.memoryc.com/products/description/1Gb_OCZ_DDR2_PC2_6400_800MHz_Gold_GX_XTC_Dual_Channel_kit/index.html
.

746.36 SEK inkl VAT och frakt, ta då även DB's frakt kostnad med i kalkylen och se hur mycket billigare det blir. Sen kan man nog förvänta sej att priset kan ändras ganska snabbt i utrikesbutiker, eftersom dollarn är tämligen ostadig och har så varit en längre tid.
Blir oftast billigare och om inte annat mycket behändigare (Bl.a vid problem med någon/några av komponenterna.) att ha endast en leverantör av hela paketet.
Men visst, DB ligger bra till prismässigt, därav handlar jag mycket därifrån personligen.

Sorry, missade det embarassed dock har priset alltid gått neråt där, inte uppåt än.
Dock kan jag säga att jag aldrig haft problem med dom och att dom levererar snabbare än många svenska butiker, därav att jag rekommenderar dom framför andra ställen.

Nathaniel wrote: DB har jag inga bra erfarenheter av, de har varit extremt långsamma och deras service lämnade MYCKET att önska. Och frakten är en bra poäng, jag vill inte lägga flera hundra på frakt extra från DB när jag kan hämta grejerna på Kompletts hämtbutik i Sthlm istället.

Naturligtvis kan man leta sig galen på de bästa priserna, men personligen handlar jag gärna från Komplett även om det kostar en krona mer här och var, helt enkelt för att de har förtjänat min respekt. Jättebra leveranstider, mycket bra support och bra priser.

På tal om Q6600, varför ska jag köpa den? Som jag ser det finns det inte tillräckligt många program som utnyttjar dual core ännu, men jag köper det ändå för att det inte finns några bra single core att välja på. Varför gå upp i pris för en quad core när jag knappt kommer utnyttja ens de två jag får i en C2D? Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tänker inte betala mer för fantasi-prestanda 🙂

Med DB:s frakt som inte är på "flera hundra" blir det lite mindre diff, men fortfarande fullt tillräckligt för att motivera köp där framförallmänt sega komplett som inte förtjänar min respekt av mig pga tidigare tjabbel och misstag som gjort att lagervara tagit 1 månad att leverera.

Men vill du vänta onödigt länge pga lagerproblemena och betala mer pga detta så visst köp sakerna dyrare på komplett, men min erfarenhet av DB är alltid snabb leverans, mycket bra service i alla hänseenden inkl RMA ärenden dom egentligen inte behövde ta då garantin egentligen gått ut men gjorde det ändå och det kallas service även om DH är något snabbare i leverans.

Varför avstå den extra prestandan du bevisligen enligt i stort sett alla existerande tester och jämförelser får med Q6600 framför E6550 till i stort sätt samma totalpris när du handlar billigare och smartare??
Det är ju bara dumt att avstå när möjligheten finns.
Det kommer ju inte att bli mindre tydligt under resten av detta året.
Fast om du skall byta redan när 45nm prollar kommer så kommer ju saken i annan dager.

EDIT: Och om pengar inte växer på träd så borde lägsta pris/bästa prestanda för pengarna prioriteras framför lite lägre frakt men högre totalpris. Detta om man skall tolka första inlägget som det är skrivet.

Nathaniel
Medlem
1156190
September 15, 2007 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, jag har de precis motsatta erfarenheterna med Datorbutiken. De har vägrat ta RMA-fall som de egentligen borde tagit, samt missat uppenbara fel på ett moderkort som var trasigt vilket resulterade i att jag fick BETALA för att de sålt mig en defekt vara.

Nej, jag håller mig borta från datorbutiken... Och ser man på Prisjakt.nu har faktiskt Komplett.se högre poäng än DB, även om skillnaden är rätt liten. Och frakten ÄR flera hundra kr, DB tar 199kr (plus eventuell postförskottsavgift) medan Komplett tar 29kr totalt 🙂

Jag tvivlar inte på att den rena prestandan i en quad core är högre än i en dual core, jag ifrågasätter vad JAG får ut av den prestandan. Jag kommer spela WoW och köra HD-video, ingetdera utnyttjar hittills flertrådare processer. Så igen, jag tackar för tipset, men ifrågasätter om jag faktiskt får ut något annat än högre specs för de extra pengar jag lägger.

Så, kan vi lämna frågan om vilken butik jag ska handla ifrån nu, och koncentrera oss på hårdvaran? Än så länge är det ingen som klagat på några av mina val (förutom processorn), så jag antar att det jag valt passar rätt bra ihop?

I frågan om ljudvolym, är det någon som har några åsikter? Jag offrar mer än gärna några Mhz på processorn för en tystare dator, alternativt lägger jag hellre de där extra kronorna jag "sparar" i att köpa från DB på tystare kylning eller ljuddämpning 🙂

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1156197
September 15, 2007 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart delarna passar ihop, köper du en Thermalright Ultra 120 extreme (från ca 500kr)med valfri 120mm fläkt till så kommer det att bli både tyst och lagom kyligt som bara vattenkylning och extremkylning kan klara av att överprestera.
Mitt val av fläkt är då hellre en högvarvig fläkt typ Scythe SFF21F på en fläktkontroller än en slö 800-1200 rpm:are utan fläktkontroller då den nämda på 7V både är tystare och blåser mer än sin 1200rpm-broder.

Budgetalternativet är en Tuniq Tower 120 (ca 500kr på komplett) som har fläktkontroller med i paketet. Den första är några grader bättre i temp men båda ligger i toppskiktet av vad luftkylare kan prestera idag.
Zalman är enligt mig överskattat både prestanda och prismässigt även om det finns dom som gillar deras produkter lika mycket som jag gillar TR:s produkter.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 374
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL