April 6, 2001
Fick pappren från min farsa idag angående att köpa ny dator genom hans arbete. Det blev en Compaq Presario 8000-1. Från början va det tänkt att vi skulle få välja delar själjva, men nu blev det inte så 🙁
För er som inte vet består datorn av följande:
P4 2GHz, 512 sdram, Intel 845 chipset moderkort, 80 gig HD, GeForce 3, DVD 16x, CD-RW 16x/8x/32x, Soundblaster Live Player 5.1, trådlöst tagentbord och mus, en 19" skärm (1600x1200@75Hz), samt ett halvkast chassi.
Själv skulle jag mycket hellre haft en AMD processor, men men, inte så mycket att göra. Jag kan ju inte ändra på några komponenter, så det är ju bara att göra det bästa av situationen...
Men nu kommer några frågor:
- Beskrivningen till datorn är mycket dålig, inga tillverkare finns med osv., någon som vet mer exakt?
- Vad ser ni för uppgraderings möjligheter till datorn? Jag stör mig speciellt på att inte veta vad det är för moderkort, om det inte är bra (är ju ett nytt, sdram kort). Är det lätt att byta? Kanske till DDR?
- Minnen är väl orginal, är det värt att köpa riktigt bra och klocka?
- Är det värt att satsa på ett bättre chassi, med tex. fler än 2 5.25 portar?
- Behöver ju antagligen byta kylfläns, ska klockas!, vilka bra finns det? Funkar Silverado noisecontrole med P4?
- Och vad gör jag om det inte är tv-ut på grafik kortet? Får även med ett MPEG2 kort, funkar det på samma vis som tv-ut?
Tack på förhand / ReeDeeM
June 18, 2001
Det där med att klocka märkes burkar kan du glömma !!!
De är låsta till frekvenserna som den får enligt info från CPU'n mest p.g.a att de vill slippa eventuella problem/garantiåtaganden som kan uppstå (brukar uppstå)!!!
Such is life!
Förstår inte hur ett företag kan välja Compaq framför DELL ?!?!?
Man får ju 10 x mer dator för pengarna hos DELL!
Dessutom är DELL byggda på standard komponenter, inga special moderkort eftersom de kör Intel kort med eget BIOS.
Lådorna kommer med alla medar som kan behövas vid eventuell uppgradering.
October 18, 2001
June 17, 2001
Men...
Antingen så tar du den som den är och kör en format c:/q
eller så skiter du i det.
Det är ju inte så mycket att vela om... eller?
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
August 17, 2001
On 2001-11-01 19:12, RamZeus wrote:
Moderkortet i Compaq brukar vara deras egna modell. Kort och nätagg brukar vara special och jag tror inte det går så smidigt att sätta det i en ny låda.
Oj oj oj kan lova att få isär en compaq burk funkar inte utan våld!!! skrotade en kompis p2 350 för att ta dom brukbara delarna till hans nya 1200:a torqeus skruvar var det oxå endas(stavas) skitkul när man bara hade vanlig mejsel.. för att få lös kablarna för att kunna ta ur hårddiskarna lära jag först ta bort nätagget så trångt var det.. en sak såg jag som var häftig, dom hade runda flatkablar! det var välla för att få nått "drag" igenom lådan över huvudtaget... drömmer fortfarande mardrömmar om den burken *lol*
1 Guest(s)