Mina första tankar om min Ibook G4 12 1 GHz|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mina första tankar om min Ibook G4 12 1 GHz
TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 31, 2004 - 1:18 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersom det är ganska få på forumet som använder Macar, och dessutom ganska många som på senaste tiden frågat om köptips för bärbara (kan ju vara att jag har sett dem mer nu i och för sig) så tänkte jag berätta lite om mina erfarenheter av den Ibook jag beställde för ungefär tre veckor sedan. Anledningen att jag började fundera på en IBook var främst att jag har tre kompisar som har varsin redan - de visade mig sina...

Beställningen gjorde jag via Apple Store Mecenat, som är tillgängligt för alla som har CSN-kortet eller Mecenatkortet (dvs studenter på gymnasiet eller högskola/universitet). Logga in från http://www.mecenat.se. Grundpriset för en Ibook är där 10 345:-, för icke-studenter är det vanliga Apple Store som gäller (http://www.apple.se/store), och där får man pynta 11 495:- istället.

En nackdel med att beställa sin Ibook på nätet är leveranstiden. Det tar åtminstone en vecka innan den skickas, och dessutom ytterligare en vecka för transporten. Tyvärr är detta inte mycket att göra åt (om man inte vill betala extra).

Nu ska man som vanligt inte räkna med att det är billigaste priset som alltid räknas - som vanligt finns det möjlighet att köpa till fler eller färre extrafunktioner. Själv valde jag att lägga till en större hårddisk (60 GB istället för 30 GB), Airport Extreme-kort (WLAN 54 Mbps), en video-sladd för TV-ut, samt en bärväska "Incase Laptop Sleeve". Det gjorde att priset för min del, med studentrabatt, slutade på 13 200:-. '

En annan uppdatering som kan vara intressant är mer minne, Ibooken kommer med endast 256 MB från start. Eftersom Apples priser på minnen inte är ett dugg plånboksvänliga valde jag dock att beställa extra minne senare (någon gång efter sommaren antagligen) från någon av de vanliga webbaffärerna.

Ytterligare saker som kan vara intressant för en del är Bluetooth.

Vad är det då man får för pengarna? Jo, en liten nätt bärbar dator, den väger endast 2,2 kg (!). Riktigt smidig sak som är lätt att ha med överallt. Den ger dessutom en känsla av genomtänkthet och (förhoppningsvis äkta) kvalitet. Alla delar känns "rejäla" och det verkar som om den kan hålla ett bra tag.

Kylningsmässigt är den riktigt imponerande. Enligt webben ska det finnas någon kylfläkt i, men den hörs inte. Det enda man hör är faktiskt högtalarna, och ett lätt sus, och det bara om man lägger örat mot datorns vänstra sida. Duktigt Apple! Det känns att de har prioriterat ljudnivå över värme - den blir ljummen när man använder den, i alla fall om den är kopplad till elnätet. Dock är det inte värre än att man kan ha den i knät.

Som en kompis sa "Vad liten den är! Och tyst!". Han jämförde med sin P4m 2,6 GHz...

Batteritiden är dessutom riktigt bra. Apple påstår 6 timmar, jag har utan problem använt den i fyra timmar (och då har jag lyssnat på musik så hårddisken inte ställts i vänteläge, och haft ganska hög ljusstyrka på skärmen). Alltså låter Apples påstående rimligt.

Processor: G4 1 GHz 512 kB L2. Definitivt inte världens bästa processor men den gör det jobb jag vill utan problem: surfa, skriva, spela musik, visa film...

Minne: som sagt tidigare endast 256 MB. Funkar trots detta bra, men en utökning är planerad.

Grafikkort: Mobility Radeon 9200. Här plockar ibooken poäng jämfört med en bärbar x86. Många sådana har simpla integrerade lösningar - men inte här. Trots att Ibooken är Apples budgetlösning finns det ett dedikerat grafikchip med 32 MB VRAM. Trevligt!

Skärm: 12" 1024x768. Ibookens akilleshäl - fungerar ok men bakgrundsbelysningen är inte särskilt stark, undvik solljus. Dessutom är betraktningsvinkeln snål.

Tangentbord: Känns bra. Dock sitter flera knappar på "fel" ställe, men det håller jag på att lära mig av med.

Styrplatta: Bra. Som vanligt hos macar endast en knapp. Förstår inte varför de tokvägrar att ha fler. Som tur är går det utmärkt att använda extern standard USB-mus, och det bör man göra då styrplatta är jobbigt att använda i längden.

Anslutningar: modem, 10/100 LAN, FireWire, 2xUSB, extern skärm, hörlurar. Alla sitter på vänstersidan, funkar ok. LAN-porten har autosense, grymt trevligt att kunna koppla ihop med kompisens dator utan korsad kabel eller hub/switch.

Högtalare: Ganska dåliga (som de brukar vara i bärbara). Använd hörlurar eller öronsnäckor istället.

WLAN: Inte testat än. Itbutikken har inte skickat min WLAN-router än...

Mac OS X: innebär naturligtvis en omställning. Vissa saker är bra, andra mindre bra. På det hela taget kommer den som använt andra *NIX-ar kunna leva med skillnaderna utan några större problem.

Sammanfattningsvis är jag riktigt nöjd med mitt köp även om datorn har en del svaga sidor - att processorn inte är världsbäst har till exempel ingen större betydelse för min del. Det enda som jag hade varit beredd att betala ett högre pris för hade varit om skärmen varit av bättre kvalitet.

Fördelar:
Billig (jämfört med liknande PC)
Tyst kylning
Lätt och smidig
"Genomtänkt"
Snygg
3D-grafik
Batteritid

Nackdelar:
Skärmen
Det går inte att köra program för Windows
Upplärningstid, Mac OS X

För er som undrar något, fråga gärna i tråden. Jag avslutar med några bildder (modemvarning):

http://www.mtek.chalmers.se/~p.....300038.JPG
http://www.mtek.chalmers.se/~p.....300039.JPG
http://www.mtek.chalmers.se/~p.....300040.JPG
http://www.mtek.chalmers.se/~p.....300041.JPG

Zansiball
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
634192
May 31, 2004 - 1:31 am
sp_Permalink sp_Print

intressant läsning. tror jag skall kolla mera på en apple.

så du tycker allså att skärmens betraktningsvinkel är det sämsta med den? går det att koppla den till en pc skärm eller är jag helt ute och cycklar nu?

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
634193
May 31, 2004 - 1:33 am
sp_Permalink sp_Print

Ärligt talat så ser jag inte mycket positivt hos Mac, tyvärr. Att de har format dagens IT-miljö - förvisso, men inte mer. Varför köper man Mac? Som du skriver, den är tyst. Men jag bryr mig knappast om ljudnivån när jag köper en laptop.

Den är möjligtvis otroligt snygg, men jag föredrar kvalité framför ett snyggt skal. Dessutom är Macintosh dyra. En Ghz och 256Mb Minne för 10 loppor är inte humant. Då köper man hellre en beggad PC 1,8 Ghz för en billigare peng.

Enda anledningen till att köpa Mac för mig skulle nog vara MacOS. Men detta kan man kompensera med Linux till PC, så det slår ut varandra ändå.

Är en aningen trött så jag vet inte riktigt om allt jag sagt är 100 % korrekt 🙂

Jag föredrar den mer allsidiga PC:n framför en tam Mac iallafall.

Puss

Zansiball
Siktar mot toppen
Medlem
634194
May 31, 2004 - 1:37 am
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: Den är möjligtvis otroligt snygg, men jag föredrar kvalité framför ett snyggt skal.

vad är det för kvalitet som den inte har?

TERdON
Member
Medlem
634196
May 31, 2004 - 1:51 am
sp_Permalink sp_Print

Zansiball wrote: intressant läsning. tror jag skall kolla mera på en apple.

så du tycker allså att skärmens betraktningsvinkel är det sämsta med den? går det att koppla den till en pc skärm eller är jag helt ute och cycklar nu?

Jepp, det är betraktningsvinkeln som känns "snålast", speciellt när man vet hur andra skärmar kan vara. Riktigt bra bild är det 20-30° åt vardera hållet . Man ser längre bort också, men det som är retligt är att den är känslig för lutningen på skärmen upp/ner. Visserligen är den inställbar, men "ok" område är snålt.

Det går att koppla till en vanlig PC-skärm med medföljande adapter, dock inte testat. Enligt internet måste man dock göra en modd för att få högre upplösning än 1024x768 på extern skärm (har länk på min PC, kan rota fram den om intresse finns).

TERdON
Member
Medlem
634198
May 31, 2004 - 2:06 am
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: Ärligt talat så ser jag inte mycket positivt hos Mac, tyvärr. Att de har format dagens IT-miljö - förvisso, men inte mer. Varför köper man Mac? Som du skriver, den är tyst. Men jag bryr mig knappast om ljudnivån när jag köper en laptop.

Den är möjligtvis otroligt snygg, men jag föredrar kvalité framför ett snyggt skal. Dessutom är Macintosh dyra. En Ghz och 256Mb Minne för 10 loppor är inte humant. Då köper man hellre en beggad PC 1,8 Ghz för en billigare peng.

Jag skulle bra gärna vilja veta hur du definierar kvalitet. Som jag skrev - kvalitetskänslan är riktigt bra - det verkar vara en dator som kan hålla ett bra tag. Men eftersom det inte bara är känslan som ska vara bra så vågar jag inte skriva något om kvalitet på lång sikt - jag har bara haft den i 4 dagar, vore inte så klokt av mig att bedöma kvaliteten redan. Kvaliteten bör jag få i alla fall ett år på mig att få en chans att bedöma.

Som jag skriver är CPU-prestanda alltid relativt. En Ibook kommer inte att vara en vinnare på det området, men så dålig som du påstår att den är är den allt inte. Det är svårt att hitta jämförelser mellan PPC och x86 på nätet, men enligt de få jag sett ska en G4 vara ungefärligen jämförbar med en Athlon i IPC. En Athlon 1 GHz är inte SÅ dålig jämfört med en P4 1,8 GHz (speciellt eftersom den antagligen har sunkgrafik)... Dessutom, ska man prata prisnivå får du ju jämföra nya datorer med varandra eller begagnade med varandra. Det finns visserligen inte så många begagnade iBookar att jämföra med, ägarna är väl för nöjda... 🙂

En stor fördel som är viktig för mig (mycket viktigare än att den är tyst) är att den är så liten och nätt. Att hitta en vettig x86-laptop som väger så lite som 2,2 kg är nästan omöjligt... Och smidigheten gör att det är lätt att den med sig någonstans...

Enda anledningen till att köpa Mac för mig skulle nog vara MacOS. Men detta kan man kompensera med Linux till PC, så det slår ut varandra ändå.

Är en aningen trött så jag vet inte riktigt om allt jag sagt är 100 % korrekt 🙂

Jag föredrar den mer allsidiga PC:n framför en tam Mac iallafall.

Puss

Puss på dig själv. 🙂

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
634203
May 31, 2004 - 2:13 am
sp_Permalink sp_Print

fin, trevlig liten recension Terdon! en fråga: kan du ge cm mått på den (uppifrån) så är du väldigt snäll 🙂

TERdON
Member
Medlem
634204
May 31, 2004 - 2:21 am
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: fin, trevlig liten recension Terdon! en fråga: kan du ge cm mått på den (uppifrån) så är du väldigt snäll 🙂

Tackar! Måtten står på http://www.apple.se/ibook (den länken borde varit med). För den som inte orkar trycka på länken:

28,5x23x3,5 cm

Med andra ord mindre än en del av mina skolböcker! 🙂

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
634205
May 31, 2004 - 2:23 am
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=fastbullit]fin, trevlig liten recension Terdon! en fråga: kan du ge cm mått på den (uppifrån) så är du väldigt snäll 🙂

Tackar! Måtten står på http://www.apple.se/ibook (den länken borde varit med). För den som inte orkar trycka på länken:

28,5x23x3,5 cm

Med andra ord mindre än en del av mina skolböcker! 🙂

tack!

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
634227
May 31, 2004 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer få välja en sån där eller PC när jag får en bärbar via gymnasiet.
Edit:
Men kanske lite mer kraft i maskinen än vad din har. 🙂

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
634259
May 31, 2004 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar färgen, fast den är både en för och nackdel.
Fatta hur skitig den blir efter ett par veckor...
Sen så är den grymt snygg.
Snyggaste bärbara på marknaden just nu, slår tillochmed Acers Ferrari serie.

TERdON
Member
Medlem
634283
May 31, 2004 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag kommer få välja en sån där eller PC när jag får en bärbar via gymnasiet.
Edit:
Men kanske lite mer kraft i maskinen än vad din har. 🙂

En PowerBook med andra ord? Eller en större iBook? Har inte sett någon Powerbook i verkligheten, tycker inte de verkar lika prisvärda heller riktigt...

TERdON
Member
Medlem
634285
May 31, 2004 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

tindy_14 wrote: Jag gillar färgen, fast den är både en för och nackdel.
Fatta hur skitig den blir efter ett par veckor...

Jag kan försöka uppdatera om någon vecka om vad som hänt med den...

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
634295
May 31, 2004 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

Tror det finns några Dell "Latitude" med Ti4200 grafik som väger ungefär 2 kg. Well lite dyrare då.

TERdON
Member
Medlem
634309
May 31, 2004 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

slafs_ wrote: Tror det finns några Dell "Latitude" med Ti4200 grafik som väger ungefär 2 kg. Well lite dyrare då.

De säljs nog inte längre. Enligt hemsidan är de lättaste Dellarna som har hårdvarugrafik över 3 kg, och de är Inspironar (8600c och 5100). Samtliga Latitude har endast Intel-grafik, fast de väger runt 2 kg (eller rejält under) allihop, så nog är de så bärbara som du säger.

Zansiball
Siktar mot toppen
Medlem
634414
May 31, 2004 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

kan man sätta in mera RAM minne själv i den?

jag har aldrig kört mac men jag funderar på att installera ett virtuellt operativ system och testa det ett tag.

finns det några recensioner på ibooken på nätet? jag har letat efter någon opartisk tidning eller sida som recenserat den men inte hittat. Någon nämnde att DMZ hade gjort en recension. vad stod det i den?

TERdON
Member
Medlem
634417
May 31, 2004 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Zansiball wrote: kan man sätta in mera RAM minne själv i den?

jag har aldrig kört mac men jag funderar på att installera ett virtuellt operativ system och testa det ett tag.

finns det några recensioner på ibooken på nätet? jag har letat efter någon opartisk tidning eller sida som recenserat den men inte hittat. Någon nämnde att DMZ hade gjort en recension. vad stod det i den?

Det ska man kunna, finns beskrivning i manualen. Man tar bort tangentbord, ev WLAN-kort, samt en metallplatta och trycker dit. Har inte provat än - plånboken är lite begränsad just nu.

Zansiball
Siktar mot toppen
Medlem
634836
May 31, 2004 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

hur mycket disk utrymme krävs egentligen?

hur stor är installationen av OSet och hur mycket utrymme blir kvar efter det?

TERdON
Member
Medlem
634859
June 1, 2004 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

Kollade ju aldrig riktigt vad OS:et tog upp som standard, men om jag kollar hur mycket som är ledigt och drar bort de filer som ligger i min hemkatalog så det bli en rimlig uppskattning på hur stor plats OS:et tar.

Ska vi se - jag använder 20 GB på hårddisken (35 ledigt, det är decimala GB här tyvärr...). Av dessa ligger drygt 10 GB i hemkatalogen. Räkna med att en fräsch installation av endast Mac OS X tar ungefär 7-8 GB inklusive alla medföljande program och spel (bland annat Tony Hawk 4 som säkert tar en del plats).

Hur mycket plats som blir kvar efter det beror ju förstås på vilken hårddisk du väljer - men jag skulle rekommendera att välja så stor som möjligt. iTunes (som följer med) är riktigt trevligt att använda till att spela upp musik med, och då vill man ju förstås ha en rejäl samling att kunna spela av...

Zansiball
Siktar mot toppen
Medlem
637762
June 4, 2004 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

jag vet inte om det här är emot forumets regler att fråga men ´finns det mycket piratkopior på program till mac? antagligen mindre än till pc men ändå....

funkar linux på ibooken? om jag blir besviken på os x så kanske man kan byta till det istället.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 328
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL