May 1, 2003
Json_81 wrote: På min tid använde vi ti-82, föregångaren till 83, tyckte den va bra.
Har prövat lite olika märken, men gillar texas lösning.Men om du går gymnasiet ska du väl inte behöva köpa en miniräknare?
Det ska väl skolan stå för??
Vår skola stod inte för det iaf.
October 7, 2002
På min tid var det antingen TI-83 eller TI-86 som gällde (eller möjligtvis föregångaren TI-85 till den sistnämnda). TI-86 var klart bättre än TI-83 enligt mig, tyvärr så har utvecklingen av den modellen såvitt jag vet slutat.
Jag vet inte hur mycket bättre TI-83 (valfri edition) är men förmodligen skulle jag fortfarande föredra min TI-86 framför dem. Ett alternativ till TI-86 skulle kanske vara TI-89, men den har jag knappt någon koll på överhuvudtaget...
EDIT: Det här var visst inte mycket hjälp utan mera "det var bättre förr". Nåväl...
November 22, 2001
Marron wrote: [quote=Json_81]På min tid använde vi ti-82, föregångaren till 83, tyckte den va bra.
Har prövat lite olika märken, men gillar texas lösning.Men om du går gymnasiet ska du väl inte behöva köpa en miniräknare?
Det ska väl skolan stå för??
Vår skola stod inte för det iaf.
Kass, gymnasiet ska man ju inte behöva betala för.
Går inte det att överklaga eller något?
Vi fick låna våra, sen kunde vi köpa ut dem billigt om vi ville.
July 27, 2004
När jag var i gymnasieåldern var det Casio fx-82 eller fx-180 som gällde.
Räknare från Texas Instruments var notoriska för att generera dubbeltryck.
På högskolan var det ingen vits att satsa på mindre än HP48 för att kunna räkna med matriser, sfäriska koordinater och få resultatet grafiskt presenterat.
Mitt tips till alla som vill använda räknaren till matematik är att satsa på en som använder omvänd polsk notation (RPN). (Så vitt jag vet, utan att ha pejl på dagens utbud av räknare, är det bara HP som satsat på det.)
RPN känns en smula avigt i början, men sparar massor av knapptryckningar när man skriver in längre uttryck med parenteser och exponenter.
/Olle
October 7, 2002
Man bygger dem själv!
http://www.ticalc.org/ > leta vidare där själv, all info du kan tänka dig. 🙂
August 14, 2001
Fick med köpa miniräknare till gymnasiet... det är dock väldigt bra att ha nu även efter... tror väl egentligen inte d kräver att du har miniräknare... kanske gnäller lite men d kan nog ej kräva det, dock känns det mer eller mindre omöjligt att klara kurserna utan den... A-matten borde väl gå med räknaren i mobilen, kanske B med... iaf delar, sen blir det nog hårt... men troligtvis inget krav på att du ska ha...
3 Guest(s)