minnen|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
minnen
guddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 252
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 16, 2003 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

varför går priserns på minnen upp när dollarn går upp och om det blir krig går dollarn upp eller ner

vacco
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
290028
March 16, 2003 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Troligen går den ned.

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
290042
March 16, 2003 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Japp... folk blir väl inte direkt inspererade av krig så att dom köper mer liksom

dbn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 502
290120
March 16, 2003 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

tror knappast priset sjunker på varer när de är krig...snarare tvärt om allt stiger ;>

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
290124
March 16, 2003 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

dbn wrote: tror knappast priset sjunker på varer när de är krig...snarare tvärt om allt stiger ;>

Ja, saker blir ju knappast billigare i krig!

DJ Berndt
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
290163
March 16, 2003 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

helt ärligt, så verkar det inte som att vi bli påverkade nämnvärt på den fronten av kriget. dollarn verkar ligga någorlunda stabil fortfarande. dessutom tillverkas minnena i asien, och har ingenting med amerikat att göra!

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
290196
March 16, 2003 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

DJ Berndt wrote: helt ärligt, så verkar det inte som att vi bli påverkade nämnvärt på den fronten av kriget. dollarn verkar ligga någorlunda stabil fortfarande. dessutom tillverkas minnena i asien, och har ingenting med amerikat att göra!

skulle kunna ha det jo.. jag är inte säker alls men jag kan tänka mig att europeiska länder handlar med dollar i asien också om de inte handlar med någon asiatisk valuta.. så är det iaf med olja.. allt handlas i stort sett med dollar där och priset vi får betala är väldigt beroende på dollarpriset..
men som sagt: jag kan ha fel i mina spekulationer :wow:

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
290531
March 16, 2003 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

fet_loa wrote: [quote=DJ Berndt]helt ärligt, så verkar det inte som att vi bli påverkade nämnvärt på den fronten av kriget. dollarn verkar ligga någorlunda stabil fortfarande. dessutom tillverkas minnena i asien, och har ingenting med amerikat att göra!

skulle kunna ha det jo.. jag är inte säker alls men jag kan tänka mig att europeiska länder handlar med dollar i asien också om de inte handlar med någon asiatisk valuta.. så är det iaf med olja.. allt handlas i stort sett med dollar där och priset vi får betala är väldigt beroende på dollarpriset..
men som sagt: jag kan ha fel i mina spekulationer :wow:

Ja å vem tror du inte har hand om en hel del av Saddams olja då?

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
290737
March 17, 2003 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Vecna wrote: Ja å vem tror du inte har hand om en hel del av Saddams olja då?

vad menar du?

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
290831
March 17, 2003 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Du sa att priset handlar om dollarn...

Sen la du till att handlas det inte med pengar så handlas det med olja.

Att usa ska ha kontroll över Saddam så får man ju tänka lite längre också. Finns en baktanke med allt och att usa har gjort vissa saker för egen vinnings skulle ska man ju inte heller glömma och en del av iraks olja tar usa hand om!

Precis som att när det handlar om kuba, vad har dom där? Är jag inte ute å cyklar så va det en hel del guld! Kuba är förövrigt en av usas "penga" fabrik. Är också känt att usa hjälpte till eller regeringen i sej tog ihjäl "va fan han nu hete" i kuba och satte dit "diktatorn som är nu... suger satan på namn idag" (hjärnsläpp idag). Allt för att bevaka sitt egna intresse men nu glider de fan iväg på någonting annat

HELA poängen va att usa rakt av stjäl olja av irak när det hela kommer till botten och om priser styrs av olja eller handlas med i asien så påverkar nog kriget mellan usa och irak.

Asså fan detta vart grötigt, aaaaahhh läs eller ignorera liksom nu snurra jag bort mej själv å sätter punkt NU.

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
290885
March 17, 2003 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

nah jag fattar inte alls varför denna tråd nu spårade ur och börjar handla om irak och usa och t.o.m Kuba?!.. det jag sa var att olja handlas i dollar.. skulle tro att även olja från norge o dyl handlas i dollar. internationellt sett så anges iaf oljepriset i dollar..

Vecna wrote: Sen la du till att handlas det inte med pengar så handlas det med olja.

hehe när sa jag det? 😮

.. min spekulation var att minnen från asien betalas med dollar och isåfall skulle priset på minnen vara beroende av dollarpriset... märk väl att jag inte säger att det är så.. det är en spekulation, varför jag också skrev "det skulle kunna ha något med dollarpriset att göra" wink

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
290936
March 17, 2003 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

fet_loa wrote: .. min spekulation var att minnen från asien betalas med dollar och isåfall skulle priset på minnen vara beroende av dollarpriset... märk väl att jag inte säger att det är så.. det är en spekulation, varför jag också skrev "det skulle kunna ha något med dollarpriset att göra" wink

Ja jo det va nog åt det hållet de va tänkt men när jag läste om de jag skrev vart de lika hjärndött i huvet igen.... yeye hur som hellst så äre asså olja = dollarpris vi snackar om här eller spekulerar i att minnes priset har med olja att göra?

Mycket möjligt kan det nog vara så...

SÖKES: Insatt person inom oljebranchen som skulle kunna utvekla detta ev. bekräfta spekulationen 😮

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
290949
March 17, 2003 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej olja har egentligen inget med svaret på trådens fråga att göra.. jag bara tog ett exempel för att ge min hypotes ett reellt exempel..

trådens huvudsakliga fråga löd "varför går priserns på minnen upp när dollarn går upp"

mitt svar (som bara är en kvalificerad gissning) lyder:

"Om datorhårdvara världen över, från producenterna, handlas i dollar så är minnespriserna och alla andra komponenters priser beroende av dollarpriset"

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 245
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL