September 11, 2002
DJ Berndt wrote: helt ärligt, så verkar det inte som att vi bli påverkade nämnvärt på den fronten av kriget. dollarn verkar ligga någorlunda stabil fortfarande. dessutom tillverkas minnena i asien, och har ingenting med amerikat att göra!
skulle kunna ha det jo.. jag är inte säker alls men jag kan tänka mig att europeiska länder handlar med dollar i asien också om de inte handlar med någon asiatisk valuta.. så är det iaf med olja.. allt handlas i stort sett med dollar där och priset vi får betala är väldigt beroende på dollarpriset..
men som sagt: jag kan ha fel i mina spekulationer :wow:
October 20, 2001
fet_loa wrote: [quote=DJ Berndt]helt ärligt, så verkar det inte som att vi bli påverkade nämnvärt på den fronten av kriget. dollarn verkar ligga någorlunda stabil fortfarande. dessutom tillverkas minnena i asien, och har ingenting med amerikat att göra!
skulle kunna ha det jo.. jag är inte säker alls men jag kan tänka mig att europeiska länder handlar med dollar i asien också om de inte handlar med någon asiatisk valuta.. så är det iaf med olja.. allt handlas i stort sett med dollar där och priset vi får betala är väldigt beroende på dollarpriset..
men som sagt: jag kan ha fel i mina spekulationer :wow:
Ja å vem tror du inte har hand om en hel del av Saddams olja då?
October 20, 2001
Du sa att priset handlar om dollarn...
Sen la du till att handlas det inte med pengar så handlas det med olja.
Att usa ska ha kontroll över Saddam så får man ju tänka lite längre också. Finns en baktanke med allt och att usa har gjort vissa saker för egen vinnings skulle ska man ju inte heller glömma och en del av iraks olja tar usa hand om!
Precis som att när det handlar om kuba, vad har dom där? Är jag inte ute å cyklar så va det en hel del guld! Kuba är förövrigt en av usas "penga" fabrik. Är också känt att usa hjälpte till eller regeringen i sej tog ihjäl "va fan han nu hete" i kuba och satte dit "diktatorn som är nu... suger satan på namn idag" (hjärnsläpp idag). Allt för att bevaka sitt egna intresse men nu glider de fan iväg på någonting annat
HELA poängen va att usa rakt av stjäl olja av irak när det hela kommer till botten och om priser styrs av olja eller handlas med i asien så påverkar nog kriget mellan usa och irak.
Asså fan detta vart grötigt, aaaaahhh läs eller ignorera liksom nu snurra jag bort mej själv å sätter punkt NU.
September 11, 2002
nah jag fattar inte alls varför denna tråd nu spårade ur och börjar handla om irak och usa och t.o.m Kuba?!.. det jag sa var att olja handlas i dollar.. skulle tro att även olja från norge o dyl handlas i dollar. internationellt sett så anges iaf oljepriset i dollar..
Vecna wrote: Sen la du till att handlas det inte med pengar så handlas det med olja.
hehe när sa jag det? 😮
.. min spekulation var att minnen från asien betalas med dollar och isåfall skulle priset på minnen vara beroende av dollarpriset... märk väl att jag inte säger att det är så.. det är en spekulation, varför jag också skrev "det skulle kunna ha något med dollarpriset att göra"
October 20, 2001
fet_loa wrote: .. min spekulation var att minnen från asien betalas med dollar och isåfall skulle priset på minnen vara beroende av dollarpriset... märk väl att jag inte säger att det är så.. det är en spekulation, varför jag också skrev "det skulle kunna ha något med dollarpriset att göra"
Ja jo det va nog åt det hållet de va tänkt men när jag läste om de jag skrev vart de lika hjärndött i huvet igen.... yeye hur som hellst så äre asså olja = dollarpris vi snackar om här eller spekulerar i att minnes priset har med olja att göra?
Mycket möjligt kan det nog vara så...
SÖKES: Insatt person inom oljebranchen som skulle kunna utvekla detta ev. bekräfta spekulationen 😮
September 11, 2002
Nej olja har egentligen inget med svaret på trådens fråga att göra.. jag bara tog ett exempel för att ge min hypotes ett reellt exempel..
trådens huvudsakliga fråga löd "varför går priserns på minnen upp när dollarn går upp"
mitt svar (som bara är en kvalificerad gissning) lyder:
"Om datorhårdvara världen över, från producenterna, handlas i dollar så är minnespriserna och alla andra komponenters priser beroende av dollarpriset"
1 Guest(s)