June 24, 2007
Jag är nybörjare när det gäller bygga dator och kan inte mycket om klockfrekvenser å sånt så jag tänkte fråga er som kan det istället.
I dagarna ska jag nog inhandla en ny dator till bildbehandling. Jag behöver något som har snabba minnen med andra ord. Är DDR3 nåt att tänka på? Kanske ska man tänka på att ha ett moderkort som kan använda DDR3-minnen för framtida uppgraderingar? Eller ska man vänta HELT på dem? Jag har en liten budget så om de kommer kosta snormycket ett tag till köper jag hellre något som jag kan uppgradera senare, då minnet alltid kommer vara prio i min dator.
Finns det moderkort med stöd för båda? Någon som har hittat ett någorlunda billigt sådant? Medför det några problem att ha båda minnestyperna i samma maskin?
Och till sist... Jag lär antagligen köra på endast DDR2, men dessa vill jag kunna uppgradera oxå. Så då tänkte jag skaffa ett moderkort som har fyra platser till minnen. Ska jag då köpa 4x512 MB för att utnyttja DUAL CHANNEL eller vad det hette? Jag fattade som att man ska använda alla platser för att få maximal prestanda. Och jag kommer nog vilja köra på max minne i framtiden - alltså fyra gig, då kan det väl vara bra att ha fyra platser?
Jag har nämligen inget intresse av att köra 4 GB minne nu, eftersom jag fattar det som att man måste ha ett 64-bit operativsystem då.....?
Sammanfattningsvis: Jag ska ha en ny dator med snabbt minne. Ska jag tänka på DDR3? Hur ska jag utforma dator för att kunna uppgradera i framtiden, vare sig det gäller DDR2 eller DDR3? Vad kostar det. Notera att jag är student. Hela dator lär kosta nåt mellan 6-7000. (Ni får gärna komma med prisförslag på dator förresten!)
Oj, många frågor. Bare with me! Hjälp mig med några av dem om du inte kan svara på alla 🙂
Tack på förhand!
October 28, 2004
Tonka3000 wrote: Jag är nybörjare när det gäller bygga dator och kan inte mycket om klockfrekvenser å sånt så jag tänkte fråga er som kan det istället.
I dagarna ska jag nog inhandla en ny dator till bildbehandling. Jag behöver något som har snabba minnen med andra ord. Är DDR3 nåt att tänka på? Kanske ska man tänka på att ha ett moderkort som kan använda DDR3-minnen för framtida uppgraderingar? Eller ska man vänta HELT på dem? Jag har en liten budget så om de kommer kosta snormycket ett tag till köper jag hellre något som jag kan uppgradera senare, då minnet alltid kommer vara prio i min dator.
Finns det moderkort med stöd för båda? Någon som har hittat ett någorlunda billigt sådant? Medför det några problem att ha båda minnestyperna i samma maskin?
Och till sist... Jag lär antagligen köra på endast DDR2, men dessa vill jag kunna uppgradera oxå. Så då tänkte jag skaffa ett moderkort som har fyra platser till minnen. Ska jag då köpa 4x512 MB för att utnyttja DUAL CHANNEL eller vad det hette? Jag fattade som att man ska använda alla platser för att få maximal prestanda. Och jag kommer nog vilja köra på max minne i framtiden - alltså fyra gig, då kan det väl vara bra att ha fyra platser?
Jag har nämligen inget intresse av att köra 4 GB minne nu, eftersom jag fattar det som att man måste ha ett 64-bit operativsystem då.....?
Sammanfattningsvis: Jag ska ha en ny dator med snabbt minne. Ska jag tänka på DDR3? Hur ska jag utforma dator för att kunna uppgradera i framtiden, vare sig det gäller DDR2 eller DDR3? Vad kostar det. Notera att jag är student. Hela dator lär kosta nåt mellan 6-7000. (Ni får gärna komma med prisförslag på dator förresten!)
Oj, många frågor. Bare with me! Hjälp mig med några av dem om du inte kan svara på alla 🙂
Tack på förhand!
Gör som jag köp detta kort:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=335586
4 platser för DDR2 vilket räcker mer än väl. Vill man uppgradera i framtiden så finns 2 platser för DDR3. Kortet skall även klara de kommande 45nm prollarna.
Ett givet val i mina ögon. Recension finns bland annat här:
Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830
June 24, 2007
4 platser för DDR2 vilket räcker mer än väl. Vill man uppgradera i framtiden så finns 2 platser för DDR3. Kortet skall även klara de kommande 45nm prollarna.
Då är det alltså bara att plugga in de nya DDR3-minnena när de kommer? Är det ingen hake? Låter ju jävligt bra. Jag hittade inte moderkortet på "bygg själv"-sidan på Datorbutiken, där jag tänkte beställa datorn. Kanske lika bra att göra det på Komplett.se?
Vad säger ni om processor och minnen till detta moderkort då? Jag frågade i inlägget om man ska utnyttja alla platser på moderkortet. Alltså, ska jag ha 4x512 MB minne för att få 2 MB RAM eller ska jag bara ha två st 1 MB-minnen?
October 28, 2004
Det är bara att plugga i DDR3 när du köpt dem ja....... men som jag sa tidigare så är de antingen eller. Bägge två typerna kan inte köras samtidigt på kortet.
Vad det gäller minnen just nu kan jag bara säga att du skall köra på DDR2 och att du alltid skall försöka ta 2 st. Dvs. 2x 1 GB är bättre än 4 x 512. Detta av diverse orsaker som tex.
- det brukar gå bättre att klocka med 2 st isf. 4
- vissa moderkort sänker hastigheten på minnena om man kör med 4 st
- du har 2 slotar över om du vill peta in mer minne i datorn
2 moduler skall du ha iaf. eftersom du då kan utnyttja dual- channel. Vilka minnen du skall ta hänger lite samman med vilken processor du tar och om du tänkt att klocka eller ej.
Mvh
Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830
June 24, 2007
Okej. Tack!
Jag har letat upp en dator på Komplett. Är denna okej för bildhantering och framtida uppgraderingar? Är mycket medveten om att DDR3 inte funkar på detta moderkort samt att jag måste ha nätagg och DVD oxå - men det har jag. Men DDR3 minnena lägger jag åt sidan för tillfället. Hur är detta moderkortet? Hur är grafiken? Jag ska inte ha någon bra grafik, utan bara en "som funkar". Spelar inte mycket..: Dock är jag villig att lägga till ett par hundra om det finns ett kort som är avsevärt bättre för just de hundralapparna. Kom gärna med andra synpunkter!
* 329410 Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
* 318669 Cooler Master Centurion 534 Svart, Aluminium Front (utan nätagg)
* 312054 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
* 324729 Gainward GeForce 7300GS 256MB DDR2, PCI-Express, "BP7300GS-256-TV-DVI"
* 322633 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
* 332072 Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2 16MB 7200RPM
2 Guest(s)