June 24, 2007
Jag är nybörjare när det gäller bygga dator och kan inte mycket om klockfrekvenser å sånt så jag tänkte fråga er som kan det istället.
I dagarna ska jag nog inhandla en ny dator till bildbehandling. Jag behöver något som har snabba minnen med andra ord. Är DDR3 nåt att tänka på? Kanske ska man tänka på att ha ett moderkort som kan använda DDR3-minnen för framtida uppgraderingar? Eller ska man vänta HELT på dem? Jag har en liten budget så om de kommer kosta snormycket ett tag till köper jag hellre något som jag kan uppgradera senare, då minnet alltid kommer vara prio i min dator.
Finns det moderkort med stöd för båda? Någon som har hittat ett någorlunda billigt sådant? Medför det några problem att ha båda minnestyperna i samma maskin?
Och till sist... Jag lär antagligen köra på endast DDR2, men dessa vill jag kunna uppgradera oxå. Så då tänkte jag skaffa ett moderkort som har fyra platser till minnen. Ska jag då köpa 4x512 MB för att utnyttja DUAL CHANNEL eller vad det hette? Jag fattade som att man ska använda alla platser för att få maximal prestanda. Och jag kommer nog vilja köra på max minne i framtiden - alltså fyra gig, då kan det väl vara bra att ha fyra platser?
Jag har nämligen inget intresse av att köra 4 GB minne nu, eftersom jag fattar det som att man måste ha ett 64-bit operativsystem då.....?
Sammanfattningsvis: Jag ska ha en ny dator med snabbt minne. Ska jag tänka på DDR3? Hur ska jag utforma dator för att kunna uppgradera i framtiden, vare sig det gäller DDR2 eller DDR3? Vad kostar det. Notera att jag är student. Hela dator lär kosta nåt mellan 6-7000. (Ni får gärna komma med prisförslag på dator förresten!)
Oj, många frågor. Bare with me! Hjälp mig med några av dem om du inte kan svara på alla 🙂
Tack på förhand!
October 28, 2004
Tonka3000 wrote: Jag är nybörjare när det gäller bygga dator och kan inte mycket om klockfrekvenser å sånt så jag tänkte fråga er som kan det istället.