Mirai DTL-332M200, bra eller anus?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mirai DTL-332M200, bra eller anus?
ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 601
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 17, 2007 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.mirai.eu/Uk/Product.....;cat_id=32

http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?e=155642

Jag tänkte skaffa mig en stor skärm för att koppla till datorn och se film. En LCD- tv verkar var det billigaste alternativet. Den jag funderar på är den i länkarna ovan. Då jag är fullkomlig novis på området så skulle jag gärna vilja ha lite feedback på vad som är bra eller dåligt med den samt vad den saknar.

Går den ens att koppla till datorn? Jag har väl 2 DVI- anslutningar på grafikkortet om jag inte minns fel. 🙂

Tack

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1118931
February 17, 2007 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

LCD TVs är avsevärt sämre än TFT-monitorer när det gäller datoranvändande. Framförallt är det mycket långsammare och låsta vid en upplösning.

//Andreas

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
1118933
February 17, 2007 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

😕 responstiden är 6,5 ms vilket är snabbare än min skärm och upplösningen är 1366 x 768. Är inte även vanliga skärmar "låsta" till en viss upplösning då den är native? Går man ifrån den så blir ju kvaliteten sämre.

Skall som sagt mest ha den till att titta på film, kommer inte ens att koppla in TV:n i början tror jag. 🙂 Jag kommer dock att kolla på Tv sedan och vill gärna köpa något som man kan använda även i framtiden.

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

aa32
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 220
1118934
February 17, 2007 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Mirai gör bra grejer, de är världens största tillverkare av TFT och dessutom så försöker de slå sig in på den nordiska marknaden (funnits i två år ungefär) så det är därför de håller låga priser.

Jag har en Mirai 27" T27004 och är mycket nöjd med den, det är enda är att ljudet är för dåligt med de inbyggda högtalarna men det är lätt avhjälpt med att koppla in till stereo/hemmabio.

Visst går det att anvädna som monitor men som sagt är inte upplösningen så hög utan det är ju främst en tv.

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
1118935
February 17, 2007 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmmm, ja. Kommer som sagt mest att ha den för att kolla film. Får väl fundera lite till på saken. Kanske är bättre att köpa två billiga 22" monitorer.

TV:n kan jag nog koppla in iaf. då det fanns VGA- in och även möjligheten att dra in ljudet om man nu vill det. Har dock hört som du säger att ljudet i Mirais produkter inte är något att hurra över. 🙂

aa32
Medlem
1118938
February 17, 2007 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Titta på film är inga problem men ska du ha den för att jobba eller surfa med så kan det bli jobbigt med bara 1366x768.

Lite dåligt också att den inte har DVI, det har nämligen min så det är ju lite lustigt att den där modellen inte har det.

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
1118940
February 17, 2007 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Surf o jobb tänkte jag ha min 19"WS till. Slår bara på TV:n då det skall vara filmtajm tänkte jag.

Tydligen så har den något som heter HDMI vilket gör att man kan koppla in den till datorns DVI- port med en sådan här kabel lärde jag mig precis.

http://www.kjell.com/?item=981.....#038;path=

Om jag nu bara kunde hitta den där jäkla tum- stocken så att jag kunde mäta på skrivbordet. 🙂

nyarlathotep
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
1118973
February 17, 2007 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Mirai lcd-tv är oslagbara i prisprestanda.

Jag köpte 28" versionen för att som du se på film. Men det slutade med att jag använder den till allt. Ljudet är otroligt uselt precis som det ska va. Jag kan inte köra utan vsync men med vsync är alla spel suveräna i lättdriva 1360x768. Jag blir chockad av hur bra den är varje gång jag använder den. Som tv är den riktigt kass analog... men det finns ju knappt längre.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1118983
February 17, 2007 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

För det priset är väl tv.n rätt cool ändå. Men jag hade då satsat på en lite bättre..

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
1118989
February 18, 2007 - 12:52 am
sp_Permalink sp_Print

Nyarlathotep wrote: Mirai lcd-tv är oslagbara i prisprestanda.

Jag köpte 28" versionen för att som du se på film. Men det slutade med att jag använder den till allt. Ljudet är otroligt uselt precis som det ska va. Jag kan inte köra utan vsync men med vsync är alla spel suveräna i lättdriva 1360x768. Jag blir chockad av hur bra den är varje gång jag använder den. Som tv är den riktigt kass analog... men det finns ju knappt längre.

Låter bra ändå tycker jag! Vore coolt att lira lite spel på den också. 🙂 Typ något flygspel eller så.

Bjornstrom wrote: För det priset är väl tv.n rätt cool ändå. Men jag hade då satsat på en lite bättre..

Utveckla! Vad skulle vara "bättre"? Eller du kanske bara menar dyrare?

Bjornstrom
Member
Medlem
1118992
February 18, 2007 - 1:03 am
sp_Permalink sp_Print

ElWeed wrote: [quote=Nyarlathotep]Mirai lcd-tv är oslagbara i prisprestanda.

Låter bra ändå tycker jag! Vore coolt att lira lite spel på den också. 🙂 Typ något flygspel eller så.

Bjornstrom wrote: För det priset är väl tv.n rätt cool ändå. Men jag hade då satsat på en lite bättre..

Utveckla! Vad skulle vara "bättre"? Eller du kanske bara menar dyrare?

Ja man brukar få vad man betalar.. Hade jag vart du så hade jag sparat lite mer och köpt en bättre tv..

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1118999
February 18, 2007 - 2:34 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: LCD TVs är avsevärt sämre än TFT-monitorer när det gäller datoranvändande. Framförallt är det mycket långsammare och låsta vid en upplösning.

//Andreas

När jag jämfört lcd och tft så tycker jag det är precis samma sak.
Bägge är låsta till sin native-upplösning om man inte vill ha en omskalad bild.
Och att de skulle vara långsammare stämmer inte heller.

Dock kan 1366x768 vara lite lurigt att fixa till, äldre grafikkort kan inte hantera den upplösningen.
Oftast går det dock bra med 1360x768 isåfall.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1119011
February 18, 2007 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

LCDs är långsammare än TFTs och det är av den enkla anledningen att LCDs använder en passiv matris och TFTs en aktiv matris. Passiva matris lämpar sig betydligt sämre än aktiva för datoranvändare eftersom de uppdateras ner rad för rad, likt äldre CRT TVs, medan TFTs kan uppdateras punktvis mer direkt.

TFTs är dessutom "i regel" betydligt e på att skala om bilder till lägre upplösning eftersom tillverkarna lägger mer tid på detta med dessa eftersom man vet att användare kommer att använda det.

I praktiken kan dock skillnaderna upplevas som mindre, men jag anser fortfarande att en LCD TV är sämre än TFT för datoranvändande, både i praktiken och i teorin.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
1119012
February 18, 2007 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: LCDs är långsammare än TFTs och det är av den enkla anledningen att LCDs använder en passiv matris och TFTs en aktiv matris. Passiva matris lämpar sig betydligt sämre än aktiva för datoranvändare eftersom de uppdateras ner rad för rad, likt äldre CRT TVs, medan TFTs kan uppdateras punktvis mer direkt.

Ok, jag ger mig 🙂
Men i praktiken kan iaf inte jag se någon skillnad eller märka att en lcd skulle vara långsam.
Och jag har spelat en hel del på min.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1119019
February 18, 2007 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Delph1]LCDs är långsammare än TFTs och det är av den enkla anledningen att LCDs använder en passiv matris och TFTs en aktiv matris. Passiva matris lämpar sig betydligt sämre än aktiva för datoranvändare eftersom de uppdateras ner rad för rad, likt äldre CRT TVs, medan TFTs kan uppdateras punktvis mer direkt.

Ok, jag ger mig 🙂
Men i praktiken kan iaf inte jag se någon skillnad eller märka att en lcd skulle vara långsam.
Och jag har spelat en hel del på min.

Jag glömde skriva en sak som nog väger över till det du säger 😉
Panelerna till LCD TVs är bättre på att hålla den angivna responstiden än vad framförallt TN-paneler till TFTs är, men responstiden fungerar inte helt identiskt heller mellan de två

//Andreas

aa32
Medlem
1119021
February 18, 2007 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote:
Ja man brukar få vad man betalar.. Hade jag vart du så hade jag sparat lite mer och köpt en bättre tv..

Dyrare är inte alltid bättre, titta bara på http://www.minhembio.com/forum och alla som har problem med sina svindyra platt tv. Man behöver inte betala 15-20000 för en 32" platt tv, oftast är det märket och reklamkampanjerna man betalar en hel del för om man köper så kallade "kända" märken. Naturligtvis finns det en gräns nedåt men som sagt, dyrare är inte alltid bättre.

Json_81
Member
Medlem
1119025
February 18, 2007 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: [quote=Bjornstrom] Ja man brukar få vad man betalar.. Hade jag vart du så hade jag sparat lite mer och köpt en bättre tv..

Dyrare är inte alltid bättre, titta bara på http://www.minhembio.com/forum och alla som har problem med sina svindyra platt tv. Man behöver inte betala 15-20000 för en 32" platt tv, oftast är det märket och reklamkampanjerna man betalar en hel del för om man köper så kallade "kända" märken. Naturligtvis finns det en gräns nedåt men som sagt, dyrare är inte alltid bättre.

Sen får man ju fundera lite på hur mycket bättre det är i förhållande till prisskillnaden oxå.
Det kanske inte är värt att pröjsa 10k extra för att få knappt märkbart bättre bild.

Bjornstrom
Member
Medlem
1119073
February 18, 2007 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: [quote=Bjornstrom] Ja man brukar få vad man betalar.. Hade jag vart du så hade jag sparat lite mer och köpt en bättre tv..

Som sagt gäller inte regeln alltid ;P men ofta.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1119100
February 18, 2007 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Är du uppe och nosar på 15-20k börjar du ju få riktigt fräscha 42" plasma-TV's, och det är ju åtminstone i mina ögon klart mycket bättre än 32" LCD. 😉

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1120990
February 27, 2007 - 2:28 am
sp_Permalink sp_Print

sweetspot verkar ligga i lcd 37-40 tum för lite under 10 lax 🙂 Finns flera märken numera 🙂 För nån månad sen fanns en Play v371h som jag slog till på ^^ Riktigt nöjd.
Hade tänkt köpa mirai 32 tum för 6000 annars men den var slut överallt.

Använder för övrigt som datorskärm utan problem. Spelar bf2 o cs på den. Funkar utmärkt i alla upplösningar under 1360x768. Men det allra skarpaste läget är alltid native. Inget direkt "fel" på de andra lägena dock.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 375
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL