February 11, 2002
Skall ha ett Epox 8K5A2+ men frågan är var d är billigast och som har det hemma.
Vilken cpu är det bästa valet just nu med tanke på prestanda/pris, samt billigast? Xp 2100+ för 1400kr (nåt sånt) hittade jag som verkar bästa valet just nu.
Skall överklocka en del, skall ha xtreme ddr-minnen bland annat. Hade tänkt vänta på hammern men d e så långt borta att jag tror jag köper lite nya grejer, sitter på ett asus moderkort kt266 o gf 4 ti4200 med en 1,4 athlon o d börjar kännas segt... finns en gräns hur länge man kan vänta..
February 4, 2002
CyriQ wrote: Skall ha ett Epox 8K5A2+ men frågan är var d är billigast och som har det hemma.
Vilken cpu är det bästa valet just nu med tanke på prestanda/pris, samt billigast? Xp 2100+ för 1400kr (nåt sånt) hittade jag som verkar bästa valet just nu.Skall överklocka en del, skall ha xtreme ddr-minnen bland annat. Hade tänkt vänta på hammern men d e så långt borta att jag tror jag köper lite nya grejer, sitter på ett asus moderkort kt266 o gf 4 ti4200 med en 1,4 athlon o d börjar kännas segt... finns en gräns hur länge man kan vänta..
Har hört från flera håll att Extreme minnen kan ha svårt att funka ihop med just Epox 8K5A2+ så jag rekomenderar dej att köpa Corsair istället
February 4, 2002
CyriQ wrote: Mmmm jag kollade d på deras sida. Det moderkortet står listat att funka med pc3500+ minnena men inte pc3000 (som jag hade tänkt... prissak ju... Har inte råd med corsair från samma sida...) så vet inte riktigt...
Kolla http://www.datorbutiken.com/se/ iofs har dom höjt priserna lite nu
February 11, 2002
Jo men d är inte så farligt, 400kr mer kan jag leva med. 1000kr mer om jag hade köpt från overclockers ..... aj........ 🙂
Arne anka: när jag får grejerna så får jag exakt samma grejer som du hehe- Förrutom att jag kör med 512 i ram. Klarar inte 256... förresten vad har du för inställningar? fsb o timings och vad hindrar dig från att köra i högre fsb? På NH's sida så jämförde dem corsair med xtreme... de kom upp i en fsb på 180 lr nåt med corsair... om jag räknade rätt dvs..... ok de körde väl utan nätverkskort osv som kan hindra men ändå.. det moderkortet du har är väl bättre än de dem körde i det testet lr? Om man ställer in fsb:n på 166 så skall epox-kortet byta divider osv själv så processorn kör i en fsb på 166 (fick jag för mig) o vet inte hur d var med minnena de körde väl en ökning dem osso men resterande, agp, pci körde i samma hastighet som normalt. Kan ha fel...... jaja.......får testa när jag får grejerna =). Valde samma cpu som du i övrigt (har redan exakt samma grafikkort, märke osv) men den skall vara överklocksvänligast så får väl upp den i någerlunda hastighet... sen priset var rätt ok på prollen =)
February 4, 2002
CyriQ wrote: Jo men d är inte så farligt, 400kr mer kan jag leva med. 1000kr mer om jag hade köpt från overclockers ..... aj........ 🙂
Arne anka: när jag får grejerna så får jag exakt samma grejer som du hehe- Förrutom att jag kör med 512 i ram. Klarar inte 256... förresten vad har du för inställningar? fsb o timings och vad hindrar dig från att köra i högre fsb? På NH's sida så jämförde dem corsair med xtreme... de kom upp i en fsb på 180 lr nåt med corsair... om jag räknade rätt dvs..... ok de körde väl utan nätverkskort osv som kan hindra men ändå.. det moderkortet du har är väl bättre än de dem körde i det testet lr? Om man ställer in fsb:n på 166 så skall epox-kortet byta divider osv själv så processorn kör i en fsb på 166 (fick jag för mig) o vet inte hur d var med minnena de körde väl en ökning dem osso men resterande, agp, pci körde i samma hastighet som normalt. Kan ha fel...... jaja.......får testa när jag får grejerna =). Valde samma cpu som du i övrigt (har redan exakt samma grafikkort, märke osv) men den skall vara överklocksvänligast så får väl upp den i någerlunda hastighet... sen priset var rätt ok på prollen =)
Ska köpa en 256:a till när jag får råd Det är min skitprocessor som stoppar (dålig steppning på den) Men jag väntar på en XP2400 som är beställd för flera månader sen den kommer ju aldrig ut Minnet går klockrent på cas2-2-2-5 Och mitt grafikkort ska bytas ut mot ett Albatron Ti4200 128MB turbo Sen blir det att klocka av bara h%#*&te Ska försöka knäcka 15000p i 3Dmark med dom prylarna Svårt men kanske inte helt omöjligt
February 4, 2002
Fick en fundering när det gäller moderkortet undrar om det är bättre att köpa Epox-8K9A2+ finns för 1241:- på http://www.datorbutiken.com/se/ kolla även http://www.vr-zone.com/reviews.....oX/8K9A2+/
February 11, 2002
Det var i enbart pcmark som kt400 vann, när de kör i samma hastighet dvs. Vi fick inte se när kt333 kördes i samma överklockning som kt400 ju... jaja skitsamma, redan beställt kt333 versionen. Dessutom är det utan raid.. vill köra raid 0 med 2st 120gigs wb me 8mb cahce..
October 7, 2002
Arne Anka wrote: Fick en fundering när det gäller moderkortet undrar om det är bättre att köpa Epox-8K9A2+ finns för 1241:- på http://www.datorbutiken.com/se/ kolla även http://www.vr-zone.com/reviews.....oX/8K9A2+/
Jag funderar också mellan 8K5A2+ och 8K9A, inte 8K9A2+(enligt DB iallaf...). Alltså det är något konstigt med det där, för på Epox hemsida står det att 8K9A(som är det kortet DB säger sig ha) inte har LAN men 8K9A2+ har LAN och RAID fast på DB så har 8K9A LAN men inte RAID.
Hur går det ihopp?
kan man köra i KT333 med ett KT400 kort(kanske superdum fråga...)
Och i recensionen(som Arne Anka länkar till längre upp) så står det att max FSB är 333 mhz på 8K9A2+, men på Epox hemsida så står det att max FSB är 266 mhz på alla kort(förutom de okmmande nforce2 korten) inklsive 8K9A och 8K9A2+!! Alltså står det att max FSB på 8K5A2+ också är 266 mhz, hur är det där da? nån som vet?
Arne Anka, det var du som fick mig o vilja köpa 8K5A2+ från början. Jag skall köpa min nya dator från DB så fort XP 2400+ kommer. Om du skulle köpa en ny data nu med XP2400+ och samma minne som du har nu, vilket kort skulle du köpa? och ni andra som kanske rekommenderar eller fördömer nått?
February 11, 2002
alltså moderkortet klarar max en processor som har som standard att köra i 266, inte max men som standard, allt över är överklockning. Och det går att klocka processorn rätt högt, upp i 333mhz (dvs en fsb på 166 *2 = 333). Om du vill räkna ut processorhastigheten för hand så tar du multipeln på processorn * fsb:n (offtopic men men).
Jag måste ha raid 0 typ så jag köper epox 8k5a2+. Det kortet går oxo att köra upp i 333mhz på processorn vad jag har förstått, men det gäller att få en processor med rätt steppings så du kan komma upp i de hastigheterna. Har för mig att epox har ett inoffeciellt stöd så att agp, pci, ide portarna körs i rätt hastighet på 8k3a och nyare. Nån som vet får rätta mig, men jag har för mig att jag har sett ett test på det.
Själv struntar jag i att köpa epox kt400 versionen på db eftersom ingen raid. Den på db har inte lan, annars så om de har fel så har den raid osso men tvivlar att de gjort ett misstag med beteckningen, så det har ingen inbyggd lan som de påstår. Epox bör veta lite bättre vad de tillverkar än db =).
February 4, 2002
Snorlax wrote: [quote=Arne Anka]Fick en fundering när det gäller moderkortet undrar om det är bättre att köpa Epox-8K9A2+ finns för 1241:- på http://www.datorbutiken.com/se/ kolla även http://www.vr-zone.com/reviews/EPoX/8K9A2+/
Arne Anka, det var du som fick mig o vilja köpa 8K5A2+ från början. Jag skall köpa min nya dator från DB så fort XP 2400+ kommer. Om du skulle köpa en ny data nu med XP2400+ och samma minne som du har nu, vilket kort skulle du köpa? och ni andra som kanske rekommenderar eller fördömer nått?
En XP2400 beställde jag för länge sen Och visst är jag nöjd med mitt 8K5A2+ Samma sak med corsair minnet Vilket moderkort jag skulle köpa Hmmm det är svårt .............................troligtvis 8K5A2+ men jag är inte helt 100
1 Guest(s)