December 11, 2005
Tjena, farsan har eget eget företag (privat/litet). Han fixar sin egen hemsida och sitter vid datorn ca 4 timmar per dag (endast jobb) och nu behöver han en ny dator som ska fungera väldigt bra till photoshop, dreamweaver osv. Han vill hellst ha en apple men jag tänkte lite på nya dell som kommer ut med quad men då såg jag :
http://store.apple.com/Apple/W.....3p80qcS/65.?p=0
Hade tänkt mig 4GB icke ecc och ett FX 4500 Quadro 512mb. Han har redan en multi screen monitor, undrar om det kommer att funka bra?
http://accessories.us.dell.com.....sting.aspx
Vet inte exakt vilken modell, men det är 2*19
MVH D.
December 29, 2004
Jo, men i grunden är det ett GTX, som kostar inte ens hälften, 7800GT räcker för han.
Skippa Mac om du vill få en bra dator, och inte betala mer för den än en bra bil.
Det är dumt att köpa en halvdyr Mac, köp en ordentlig direkt, som den här borde räcka iallafall 1 till 1.5 år till skillnad från den skit datorn du ville ha.
December 11, 2005
Men ska jag ta 2GB och ett 7800GT istället? Han kommer trots allt inte ha den till spel så jag och han tycker att MAC är bättre. Funkar 7800GT till multi screen? Processorn såg väldigt bra ut annars...Slutar på 40 tusen, är det värt? Valde den mest för quad processor, Två 2,5 GHz PowerPC G5-processorer med dubbla kärnor
MVH D.
December 29, 2004
Ja.
Den har inte quad prosessors, quad core har den.
kanske han tycker, men den är inte bra för dom pengarna, och tigern är inte speciellt jätte snabb.
X2 4400+ med 2GB, 7800GT/GTX 256/512mb beroende på hur slösig han känner sig, 4 raptor i en eller 2 raid0 arrayer, ev en för OS och en för program och swap.
Nått sånt, men om han känner sig etremt slösig finns alltid dual dual core opty, men du behöver bara kolla priserna för dom så...
January 21, 2005
Tycker personligen det är lite väl overkill med ett 7800GT kort för att köra PhotoShop etc? Jag klarar mig fint på min gamla burk med ett FX5900 kort å PhotoShop flyter på utan problem så..
Så att slänga ut mer än 6000kr på bara burken känns overkill? Bättre å lägga det på bubbla tft istället..
January 6, 2006
March 5, 2005
donutz wrote: Tror faktist det är bättre med 4400+, 2GB, 1 elr 2 raptor 150GB. Men spelar minnet något stort roll om man inte ska klocka? Vilket gfx är bra till photoshop osv...
MVH D.
Alla dessa kort du pratar om är OVERKIL för photoshop ! Dessa kort lämpar sig bäst för 3D arbete (3d modelering typ Maya osv) och 3D CAD. En vanlig 7800GT duger, den ska bara rita 2D grafik på 2 skärmar så egentligen borde en 6600 duga också ! Du verkar gå efter formula dyrt=bra vilket kan inte vara längre bort från sanningen i ditt fall. Ärligt talat så borde din pappa kanske konsultera någon annnan som kan bygga en photshop dator till han. Ta inte illa upp men dina kunskaper inom hårdvara som behövs verkar vara väldigt begränsade. För photoshop ska du ha x2 (dualcore) eller en opteron om du har cash, SNABBA hårdiskar (helst RAID) och MYCKET och snabb (2-2-2, 2Gig minst) RAM. Grafikkort har VÄLDIGT lite med prestanda att göra inom photoshop. Så kasta inte bort pengar på ett GFX som kostar 15 000kr när han inte har någon som helst nytta utav den. Överskots pengar kan skänka till välgörenhet istället. Sen att köpa en Mac idag är GROVT dumt. Dom ska ju överge dagens arkitetkur snart och gå över till Intel.
Fluffy-141 wrote: Tycker personligen det är lite väl overkill med ett 7800GT kort för att köra PhotoShop etc? Kanske ett 6800 NU kort skulle räcka? Jag personligen kör med ett FX5900 kort å upplever inte Photoshop som något direkt problem på min slöa burk..
Man skulle i princip kunna ta sig en vanlig 3200+ prolle,Valfritt moderkort med firewire,1Gb minne,300Gb lagringsutrymme typ..
Hm är du säker på det ? Har du jobbat med STORA raw filer nån gång (8megapixlar+) ? Eller vad sägs om att ha 10-15 6-8 megapixel bilder öppna samtidigt som professionella photoshop användare ofta har ? Försök göra det på din dator och även om det skulle gå så blir det seeeegt som sirap och du får inte mycket gjort. Helt oacceptabelt för en proffsanvändare.
May 6, 2002
Om din farsa har för mycket pengar och tycker det är kul med en "monsterdator" så är det ju bara att bränna på men det låter ju ganska onödigt.
Du skriver Dreamweaver och Photoshop, dom kan man köra utan problem på vilken standardmaskin som helst.
Det handlar ju om vektorgrafik så hyfsat med RAM-minne och ett vanligt 2d-kort duger gott.
June 27, 2003
haha seriöst, du är nog rätt så vilse i skogen eller så har du ett par polare som skryter vldigt mycket och fört dig bakom ljsuet.
iaf jag klandrar dig inte i denna djungeln av hårdvara.
Men beroende på vad din far ska spela så duger idag en 2-3 ghz dator med minst 2 gb ram ( om han ska köra bf2 ) och ett 6800 ultra eller ett 7800 kort.
hdar? köp en raptor 150 om du vill men så extremt mycket mer "overall" prestanda får du inte det hänger idag på mängden och snabbheten på minne och hur mycket skräp du kör i bakgrunden när du spelar.
edit..
vill även vara med att QUATRO och MATROX (inte att förväxla med MAXTOR) är INTE några spel-kort dom är byggda för helt andra beräkningar.
Mestadels för Maya och 3D Cad och liknande program.
edit2..
Oops, missade tydligen ett par ord från trådskaparens andra inlägg _inte_ var det tydligen, iaf om han nu ska spela på den eller du eller någon så är något liknande det jag förslog att köpa.
Om inget spel alls så är det ju bara att köpa en mac, en bärbar kanske?
eller en stationär, fungerar ju lika bra.
Men för att använda PS CS (8) och Dreamweaver 8 så krävs inget fartvidunder, en 1.8 ghz, 512 ddr ram och nån mindre hd.
March 5, 2005
Zapy wrote: haha seriöst, du är nog rätt så vilse i skogen eller så har du ett par polare som skryter vldigt mycket och fört dig bakom ljsuet.
iaf jag klandrar dig inte i denna djungeln av hårdvara.
Men beroende på vad din far ska spela så duger idag en 2-3 ghz dator med minst 2 gb ram ( om han ska köra bf2 ) och ett 6800 ultra eller ett 7800 kort.
hdar? köp en raptor 150 om du vill men så extremt mycket mer "overall" prestanda får du inte det hänger idag på mängden och snabbheten på minne och hur mycket skräp du kör i bakgrunden när du spelar.
edit..
vill även vara med att QUATRO och MATROX (inte att förväxla med MAXTOR) är INTE några spel-kort dom är byggda för helt andra beräkningar.
Mestadels för Maya och 3D Cad och liknande program.
Hans farsa ska inte spela, killen sa att hans farsa spenderar 4 timmar om dag med arbete i photoshop och dreamweaver för sitt företag. Vart fick du "spela" ifrån ?
February 1, 2003
Jag skulle rekomendera en burk med ett moderkort som klarar dual socket 939
stoppa in 2st AMD X2 3800+ (alt. bättre)
fyll på med minne, minst 2GB
Satsa på svala hårddiskar, gärna raid 5 (eller raid 0+1) konfiguration med minst tre diskar så att han har redundans.
En "snabb" DVD-CD brännare för att få ut jobben på skiva.
Gällande GFX-kort så skulle jag köra på ett Matrox kort kanske quad-head för att i framtiden kunna köra med fyra skärmar.
En sådan burk borde inte kosta mer än 20-30 000 då har han lite slantar kvar till något roligt.
March 5, 2005
mounte wrote: Jag skulle rekomendera en burk med ett moderkort som klarar dual socket 939
stoppa in 2st AMD X2 3800+ (alt. bättre)
fyll på med minne, minst 2GB
Satsa på svala hårddiskar, gärna raid 5 (eller raid 0+1) konfiguration med minst tre diskar så att han har redundans.
En "snabb" DVD-CD brännare för att få ut jobben på skiva.
Gällande GFX-kort så skulle jag köra på ett Matrox kort kanske quad-head för att i framtiden kunna köra med fyra skärmar.En sådan burk borde inte kosta mer än 20-30 000 då har han lite slantar kvar till något roligt.
En moderkort med 2 socket 939 ! Och att han ska stoppa i 2 x2 3800 CPU i den 😮
Hm då pratar vi 4 kärnor ! Han ska köra photshop och dreamweaver inte simulera kärnvapenexplosioner ! Vad ska han göra med så mycket datakraft ? Och mig veterligen finns det inga moderkort (i sveriga iaf) med 2 socket 939 så det kan bli lite svårt att få tag i en. Om du vet om en moderkort med socket 939 (940 finns men det ör helt annat femma) som tar emot 2 dubbelkärniga CPUer kan du vara snäll och posta en länk till den.
December 11, 2005
Processor: 4400+, 4800+, Opteron 175, Opteron 180. Vilken ska jag välja, OBS ingen klockning.
Moderkort: http://www.dustinhome.se:80/da.....5010081410
Minnen:
OCZ EL Dual Channel Platinum Elite Edition 2x512Mb (tot. 1024Mb) DDR PC4800 600Mhz * 2
Nätagg : http://www.datorbutiken.com/se.....=ANTPH500W
elr
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Hårddisk: http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
och
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=SER
Ett tyst chassi+ ett grafikkort som ska användas till photoshop och allmän programering osv
Vad sägs? Vet inget om moderkortet men det borde vara stabilt? 🙂
MVH D.
Edit: Nu är jag ska ha en dyr dator så är det väl lika bra att köpa nytt nätverkskort också? Stor skillnad?
1 Guest(s)