Moped reperation|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Moped reperation
Korven
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 175
Member Since:
July 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 11, 2004 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

skall ta och köpa någon billig ciao eller puch och försöka "rusta" upp den för skojjs skull så jag lär mig lite tills jag fyllt 15 och kan börja leka på allvar..

det var då jag slogs av tanken, jag har ju inte en aning om hur man gör!? :cy:

så därför vädjar jag till det vackra folket här på NH om hjälp! wink
ja, så tips och eventuela ritningar ( om det nu finns) skulle vara mycket hjälp

alla puch ciao ser väl nästan likadana ut så ritningarna (fortfarande om det finns) borde intee se mycket olika ut?

/mvh Korv

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
Member Since:
April 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
617380
May 11, 2004 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror det finns reparationshandböcker att köpa. Men ett sett, kanske det bästa är väll att lära sej själv. Alltså mecka med det som behöver lagas. Man att kolla hur allt sitter innan man börjar skruva isär allt.

Korven
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 175
Member Since:
July 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
617652
May 11, 2004 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey, inte mycket svar på ciao eller puch.
men Honda MT5 då? någon som kan en del om dem?

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
618120
May 12, 2004 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp en gammel häck, Sen skruvar nu ner allting och försöker få ihop det. Det är nog det bästa sättet att lära sig, varje gång du får problem kan du rådfåga någon annan, mopeder är såpass simpla konstruktioner så det ska nog inte vara några större problem.

Avatar
Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
Member Since:
July 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618404
May 12, 2004 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Har haft många mopeder som jag total renoverat, en mt5 bl.a
vad vill du ha svar på?

Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1344
Member Since:
December 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
618408
May 12, 2004 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Min kusin skruvade isär en push-dakota motor när han var 12 bast...
servade den och satte ihop den igen... allt utan handböcker..

och ja den fungerade 😉

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
618432
May 12, 2004 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

har en puch florida jag skruvat isär 100-tals gånger genom åren (4 år :P) har en reparationshandbok till den men har inte haft så mycket behov av en.. förutom första gången jag renoverade när jag upptäckte att den förra ägaren slarvat bort en massa skruvar och brickor =)

sen var man alltid den personen som alla kom till när nått gick sönder eller om fordonet gick för långsamt 😉

Går för avrigt fordonslinjen nu och skruvar och knåpar med lite allt möjligt =)

Korven
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 175
Member Since:
July 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618604
May 12, 2004 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn wrote: Har haft många mopeder som jag total renoverat, en mt5 bl.a
vad vill du ha svar på?

det är itne något specielt, det är bara att jag funderar på att köpa ett renoverings objekt och sedan rusta upp den, liksom något specielt att tänka på när man skruvar som mest?

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
618611
May 12, 2004 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

skruva åt rätt håll! 😛

Avatar
Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
Member Since:
July 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618647
May 12, 2004 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

som någon annan sa. kom ihåg vart allt sitter 😉
det är ganska svårt att säga vad du ska och inte ska göra, man lär sig med tiden.
du kanske ska be någon lite kunnigare vara med när du gör jobbet?

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
618819
May 13, 2004 - 5:41 am
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn wrote: som någon annan sa. kom ihåg vart allt sitter 😉
det är ganska svårt att säga vad du ska och inte ska göra, man lär sig med tiden.
du kanske ska be någon lite kunnigare vara med när du gör jobbet?

Varför inte svänga på det och vara med när nån annan reparerar och se på.

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
Member Since:
April 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
619177
May 13, 2004 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Som tidigare sagt är de viktigast att veta var alla skruvar satt från början, sen är de bara att börja demontera 😉

Om du tänkt trimma mycket, dvs 70cc eller mer, så skulle jag nästan rekomendera att du delar motorn och byter alla lager och kollar så att veven är OK, kolven byts ändå när du byter cylinder 😉 Ska du bara ha lite mer drag, kanske 5hk så behöver du inte göra detta förrän skiten rasar 😉

Mitt tips om du ska dra en del bilar och alla "värsting trimmade" Dracar och DT's som troligen kommer cirkulera är att du köper en Piaggio Ciao. När du har utgångsobjektet så är de bara de roliga kvar 😉 Börja med att skaffa ett bättre bakdäck, gärna bredare och de kommer behövas ett frächt ett. Nästa steg är en 70cc, 20mm gasare race vev, effekt system kanske finns och nya lager och packningar samt en ordentlig koll på drev och dylik i vxl lådan. När motorn är igång och justerad (rätt munstycke m.m) så lär ramen behöva förstärkas, den är byggd för ett par hk men blir matad med 10+ 😉 De kan du göra med en RHS profil (rektangulärt rör) De du gör är att du förstärker svingen, snacka med nån som kan svetsa så vet han nog vad som ska göras också. Efter de är de bara att kolla så att vxl lådan hänger med, om inte kan en drevning hjälpa. Dreva lagom däremot, så den kanske toppar 60-65 de behövs inte mer i stan.

Med de receptet kommer ingen moped att hänga med iaf 😉 Troligen inte en del mindre MC's och en del bilar (tror en A4 med vanliga 1.8l motorn får de svårt, drog en camry med 130hk med min Drac som hade drygt 9hk och vägde dubbelt mot en Ciao 😛 )

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
619298
May 13, 2004 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

eller varför inte slänga pengarna på en cross för typ 6000 om man ska trimma så mycket? går i 140-150 med ett ax som nästan ingen större motorcykel hänger med på. lägre straff för att köra cross oxå än att köra trimmad moppe 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 224
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL