July 30, 2003
skall ta och köpa någon billig ciao eller puch och försöka "rusta" upp den för skojjs skull så jag lär mig lite tills jag fyllt 15 och kan börja leka på allvar..
det var då jag slogs av tanken, jag har ju inte en aning om hur man gör!? :cy:
så därför vädjar jag till det vackra folket här på NH om hjälp!
ja, så tips och eventuela ritningar ( om det nu finns) skulle vara mycket hjälp
alla puch ciao ser väl nästan likadana ut så ritningarna (fortfarande om det finns) borde intee se mycket olika ut?
/mvh Korv
July 30, 2003
January 14, 2002
har en puch florida jag skruvat isär 100-tals gånger genom åren (4 år :P) har en reparationshandbok till den men har inte haft så mycket behov av en.. förutom första gången jag renoverade när jag upptäckte att den förra ägaren slarvat bort en massa skruvar och brickor =)
sen var man alltid den personen som alla kom till när nått gick sönder eller om fordonet gick för långsamt 😉
Går för avrigt fordonslinjen nu och skruvar och knåpar med lite allt möjligt =)
July 30, 2003
SoulBurn wrote: Har haft många mopeder som jag total renoverat, en mt5 bl.a
vad vill du ha svar på?
det är itne något specielt, det är bara att jag funderar på att köpa ett renoverings objekt och sedan rusta upp den, liksom något specielt att tänka på när man skruvar som mest?
February 16, 2004
SoulBurn wrote: som någon annan sa. kom ihåg vart allt sitter 😉
det är ganska svårt att säga vad du ska och inte ska göra, man lär sig med tiden.
du kanske ska be någon lite kunnigare vara med när du gör jobbet?
Varför inte svänga på det och vara med när nån annan reparerar och se på.
April 5, 2003
Som tidigare sagt är de viktigast att veta var alla skruvar satt från början, sen är de bara att börja demontera 😉
Om du tänkt trimma mycket, dvs 70cc eller mer, så skulle jag nästan rekomendera att du delar motorn och byter alla lager och kollar så att veven är OK, kolven byts ändå när du byter cylinder 😉 Ska du bara ha lite mer drag, kanske 5hk så behöver du inte göra detta förrän skiten rasar 😉
Mitt tips om du ska dra en del bilar och alla "värsting trimmade" Dracar och DT's som troligen kommer cirkulera är att du köper en Piaggio Ciao. När du har utgångsobjektet så är de bara de roliga kvar 😉 Börja med att skaffa ett bättre bakdäck, gärna bredare och de kommer behövas ett frächt ett. Nästa steg är en 70cc, 20mm gasare race vev, effekt system kanske finns och nya lager och packningar samt en ordentlig koll på drev och dylik i vxl lådan. När motorn är igång och justerad (rätt munstycke m.m) så lär ramen behöva förstärkas, den är byggd för ett par hk men blir matad med 10+ 😉 De kan du göra med en RHS profil (rektangulärt rör) De du gör är att du förstärker svingen, snacka med nån som kan svetsa så vet han nog vad som ska göras också. Efter de är de bara att kolla så att vxl lådan hänger med, om inte kan en drevning hjälpa. Dreva lagom däremot, så den kanske toppar 60-65 de behövs inte mer i stan.
Med de receptet kommer ingen moped att hänga med iaf 😉 Troligen inte en del mindre MC's och en del bilar (tror en A4 med vanliga 1.8l motorn får de svårt, drog en camry med 130hk med min Drac som hade drygt 9hk och vägde dubbelt mot en Ciao 😛 )
1 Guest(s)