MP3 spelare|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
MP3 spelare
davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 30, 2004 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Fråga som alla vänliga kanske kan svara på ?

Om det skulle bli så att jag bestämmer mig för en Ipod Mini (om!!). Så vill jag gärna beställa den från Apples svenska hemsida. Detta eftersom jag är CSN student och får 10% rabatt. Det blir i särklass "billigast" för mig. Nackdelen är att man måste ha tillgång till ett betalkort eller vad det heter. Jag har frågat runt, men ingen i min närhet har det (de lever med kontanter istället). Därför undrar jag om någon ska göra en beställning från Apple kanske, i närhten av Halland? För då kan jag betala in pengarna i förskott på ditt konto, så hämtar jag spelaren sen hos dig när den anländer? (om du ska beställa något annat). Alternativt att du är så schysst ändå och hjälper mig med betalningen. Du får pengarna i förskott. Du behöver aldrig ge mig några som helst "känsliga uppgifter" som "nummer" och sånt där. Du får gärna lägga beställningen åt mig! Pengarna får du i förskott som sagt! Plus att du får en hamburgare och dricka för besväret! Mest symboliskt. Skicka ett PM, om ni kan hjälpa mig om det skulle kunna bli aktuellt att ni hjälper mig köpa min MP3Spelare. För att köpa den i butiken har jag helt enkelt inte råd med, eftersom jag ska ha tillbehör också. Blir svinigt mycket mer. 3000kr som det redan kostar är alldeles för mycket, redan, egentligen. Utan rabatt blir det väl 3500kr :p

Hej.

Hade fram till för en vecka sedan en mp3spelare. Nämligen JOS MP130. Men den är nu sönder, i tre delar. Klantigt. Men fråga inte om ni är snälla, och gör min smärta värre.

Var nöjd med MP130, framför allt SRSWOW equalisern. Tyckte om att det var smidigt att hänga den runt nacken.

Men vid ett nyköp känns det synd att köpa samma mp3spelare, även om den var bra, eftersom det då känns "totalt" meningslöst. Därför vill jag gärna göra någon slags uppgradering.

Har kollat runt lite, kommit fram till dessa alternativen. Men ni får gärna komplettera.

Ipod Mini

+ Snygg
+ Mycket minne
+ Inte så stor enligt mig (kollade Ipod.se skriv ut modell)
+ Gravyr, vilket kan vara trevligt.
+ CSN rabatt.

- Större än andra flashspelare dock.
- Batteritiden på 8 timmar. Lite klent.
- Dyr om man ska köpa "armband" och dockstation för att komma till samma "funktioner" som flashspelare.

Frågor om denna skapelse

1.) Är den behändig att jogga med? Vad är dina erfarenheter (tar gärna emot fleras åsikter)
2.) Går den hänga runt nacken?
3.) Tar den stor plats i fickan?
4.) Hur är ljudet? Har hört om något som kallades iMod som var en patch som fixade begränsningarna inom Europas variant. Blir ljudet bättre? Lyssnar mycket på TRANCE / TECHNO och åt det hållet.
5.) Kollat lite på http://www.densionsweden.se/ och sett deras "ice link" paket. Men förstår inte skillnaden? Varför kostar det 1000kr? Vad är skillnaden mot ett 3.5mm > RCA kabel på Classe för 50kr? Hade gärna varit behändigt med docka och sånt. Men kan man byta låtar direkt via stereon? Förstår inte riktigt. Förklara gärna. Någon som har IRL bilder på en sån lösning eller tillgång till en recension?
6.) Har någon tillgång till IRL bilder som ni kan dela med er av?
7.) Någon som vet någon bra recension på nätet?

Creative Jukebox Zen Touch 20Gb USB2.0

+ Billig
+ Mycket minne
+ Snygg
+ Batteritiden

- Stor

Frågor.

1.) Någon som har erfarenheter och kan dela med sig?
2.) IRL bilder?
3.) Vet någon en bra recension på nätet? Länk?

Creative Zen Micro

+ Radio
+ Mer plats än Ipod Minin
+ Hyffsat liten
+ Lätttillgänglig (slipper kreditkort och betala massa extra)
+ Går byta batteriet själv

- Lite bredare än Ipod Minin. Typ en halv cm. Vilket faktiskt är ganska mycket. Totalt är denna på 1.9 cm, vilket ändå är en "del".

iAUDIO U2 512MB

+ Snygg
+ Smidig
+ Batteritiden

- Klent med minne. Men borde kanske räcka ändå.

Frågor

1.) Hur är ljudet?
2.) IRL bilder?
3.) Recensions-länk? (en bra sådan)

Summerat:
Svara gärna på frågorna ovanför. Och hjälp mig sedan välja, m.hj. av motivering.

Tänk på att jag får körkort om 3-4 månader, och sen kanske inte behöver vara lika portabel (vad vet jag), och sen kanske åker mer i bilen, där en "mp3-enhet" kan vara skönt (läs. Ipod)

Men jag vet inte. Den är ju så jäkla dyr ju med väska, docka och allt.

HJÄLPP 😛

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
761390
October 31, 2004 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig stött på någon av dem (tyvärr) så jag kan inte svara på många frågor. En kompis har dock en Ipod och där snackar vi kvalitet! Rubust och jäkligt snygg!

Väntar med spänning på trådens fortsättning. Bra tråd o bra frågor med andra ord!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
761702
October 31, 2004 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

adamnassjo: Verkar inte vara så många som är intresserade av att hjälpa oss NH'are i nöd 😛

Hoppas någon knutte tar på sig ansvaret och hjälper mig ur skiten. Klarar mig inte utan MP3 hur länge som helst.

Hjälp. Hugge, Terdon eller någon annan snäll jäkel!

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
761840
October 31, 2004 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej här också. Tyvärr inte mycket hjälp här heller, men kom att tänka på att det nog finns bättre forum än detta för att diskutera det du pratar om.

Prova http://www.ipod.se, samt http://www.99mac.se

Dessutom kan jag berätta att iPod mini inte alls är en flashspelare som du verkar ha fått för dig. Det sitter en hårddisk i...

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
761876
October 31, 2004 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

De enda jag kan tala för är iPod mini och Creative Touch.

Tocuhen är ju ganska stor ganska tung, inte en sportmössa att du hänger den runt halsen. Men pris/GB är ju enastående bra och touchknappen är ju svinbra, när den väl bestämmer sig för att fungera bra. Batteritiden är riktigt bra i denna spelare.

iPod mini är också en hdd-spelare och har alltså en 1tums disk i sig. Eftersom den har rörliga delar är den rätt så skör och känslig för vibrationer, stötar och liknande. Ljudet är ok men batteritiden är usel, även ganska så sparsmakat med funktioner. Har dock en enorm community och tillbehörutbudet är enormt. Snygg som få.

De andra två spelerna har jag inte testat mer än att bara hållt i dem lite snabbt. Mitt intryck av Zen Micro är dock mycket gott, en värdig motståndare till iPod och skäms verkligen inte för sig. U2 tycker jag verkar vara det svarta fåret i denna liga då den inte alls har lika mycket minne, fick ju bra som fan av pricerunner.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
761884
October 31, 2004 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmmm. Livet blir inte enklare. Hur man än gör 😛 Fan.

Kanske lika bra att kolla efter en flashspelare, och inte hårddiskspelare. (ps. terdon jag visste att det var en hdd-spelare... kanske uttryckte mig dåligt någonstans dock.)

Säg att jag kollar efter en flashspelare. Vilken är den bästa för ett pris, säg om max 2500kr?

Mvh/David

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
761906
October 31, 2004 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Hmmm. Livet blir inte enklare. Hur man än gör 😛 Fan.

Kanske lika bra att kolla efter en flashspelare, och inte hårddiskspelare. (ps. terdon jag visste att det var en hdd-spelare... kanske uttryckte mig dåligt någonstans dock.)

Säg att jag kollar efter en flashspelare. Vilken är den bästa för ett pris, säg om max 2500kr?

Mvh/David

Jag tycker Monolith MX-7010 med 512MB i minne, recension på den finns på framsidan.

http://www.monolith-online.se/.....ucts_id=29

Köp till ett par bra hörlurar också, så du får ut maximalt av de fina ljudegenskaperna. Koss the Plug eller Sonys "in-ear" lurar kan jag rekkomendera.

badbolll
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 404
761919
October 31, 2004 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske en iriver 890?

Har en själv och är skitnöjd med den.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
761923
October 31, 2004 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

La för 10 minuter sen en beställning på iAudio U2 - 1 gb för 3000kr inklusive frakt.

Detta gjorde jag efter att kollat på recensionenerna på Pricerunner, som du nämde.

Men läste ditt inlägg nu igen. Och du nämner ett "svart får". Vad mer specifikt menar du?

Borde jag avbeställa? Är den så dålig?
3000kr är fruktansvärt med pengar för mig, så vill inte göra ett dåligt köp.

Mvh/David

ps. den har fått hyffsat betyg enligt de reviws jag läst (andra är pricerunner) och även av konsumenter på pricerunner har den fått bra betyg... men vet som sagt inte.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
761925
October 31, 2004 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: La för 10 minuter sen en beställning på iAudio U2 - 1 gb för 3000kr inklusive frakt.

Detta gjorde jag efter att kollat på recensionenerna på Pricerunner, som du nämde.

Men läste ditt inlägg nu igen. Och du nämner ett "svart får". Vad mer specifikt menar du?

Borde jag avbeställa? Är den så dålig?
3000kr är fruktansvärt med pengar för mig, så vill inte göra ett dåligt köp.

Mvh/David

ps. den har fått hyffsat betyg enligt de reviws jag läst (andra är pricerunner) och även av konsumenter på pricerunner har den fått bra betyg... men vet som sagt inte.

Det jag menade var att den inte spelar i samma division som de andra, för att det är en flash-spelare 🙂

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
762273
November 1, 2004 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker creatives nya flashminnes spelare verkar rätt så najs, 1gb för under 2000kr! Namnet: Creative Micro N200

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
762296
November 1, 2004 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Skiiiitt 😛

Sista frågan. Orkar inte grubbla.

La en beställning på Moonlight som du sa. Tog armband som tillval.
Fick sen email, och leveransen skulle inte äga rum förräns om någon vecka.

Skickade email och avbeställde.

Beställde under tiden en Iriver 1095 (den med kamera och 512mb minne).

Fick nyss mail från Moonlight om att spelarna trots allt kommer in på fredag, och de kan bjusa på frakten om jag orkar vänta.

Så vad tycker ni?

Iriver 1095 eller Moonlight?

Kameran verkar ju ganska trevlig ändå. Nackdelen på 1095 är avsaknaden av UMS, vad jag förstått.

Suck......

Hugge. Någon erfarenhet av 1095? Vill gärna höra av någon som hållt båda två?

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
762308
November 1, 2004 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

*monolith

Jag har ju testat båda? det kanske du inte har uppmärksammat? 😀

Det finns ju en ny firmware med stöd för UMS. Men den suger gammal get, överföringhastigheten är riktigt dålig och vad jag har hört så blir allting ganska så segt.

Jag lägger min röst på monolith, men glöm inte att köpa ett par riktiga lurar till.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
762311
November 1, 2004 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Så monolith?

Fastän att Irivern har färgskärm, bra batteritid (35h), kamera, bra tillbehörspaket och enligt dig bra ljud i din recension?

Varför? 1095 kostar ju bara 2700kr nuförtiden.

Bara undrar.
Vad som är så bra med Monolith jämfört med 1095, eller tvärtom. Hehe. Ursäkta om jag är jobbig. Men förstår inte :p

300kr i mellanskillnad är skitsamma. Får ju med armband och saker på 1095 :p

Bara nyfiken. Var inte säker om du var medveten om det nya priset, och kanske tog för stor "hänsyn" till det.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
762344
November 1, 2004 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Skickade nyss ett email till Netonnet och avbeställde 1095.
Hoppas bara de inte hunnit skicka den.

Får se. Har ändå fram tills Torsdag på mig att avbeställda Moon-saken 😛

Vad jag försått nu när jag kollat runt, och läst både dina recensioner så är det såhär:

1095:

+ Bra ljud
+ Snygg
+ Bra batteritid
+ Kamera
+ Bra display
+ Bra hörlurar (tänk på att jag är nöjd med ljudet som MP130 leverar med org. hörlurar)

- Lite konsig form, som tar mycket onödig plats.
- Saknar UMS

Moonlight:

+ Bättre ljud
+ Snygg
+ Tålig och robust (tål biljäkeln)
+ Bra batteritid (men sämre)
+ Hyffsade lurar
+ UMS

Anledningen till att jag undrar är för att jag inte är något audiofreak 😛 Vill bara ha lite enklare musik med mig. Hör ingen större skillnad, tror jag. Men det kanske jag gör ändå (vet inte?). Tyckte att ljudet på MP130 var kanon med SRS WOW funktionen påslagen.

1095 tycker jag om tack vare sin kamera.

Men om den är mycket sämre, så är Moonlight också kanon fin! Bara nyfiken. Då kameran är lite "cool" 😛

Nu ska jag plugga. Måste göra det också 😛

Kort sagt. Kommer jag bli missnöjd med Iriver 1095, jämfört med MP130? Om jag aldrig får reda på hur bra Moonlighten var? *haha*
Det jag tänka mig är just UMS stödet som är bristfälligt. Men det kan väl fortfarande korrigeras? Eller tror du Iriver skiter i de "gamla kunderna"?

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
762360
November 1, 2004 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

MONOLITH :bgrin:

Du prioriterar inte storlek då? monolithen är mycket mindre och mer slimmad än iRivern. Sen är ju kameran i 1095 bara sådär, jämför med första generationens mobiler med kamera.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
762367
November 1, 2004 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Så det är bara storleken som är bättre med Monolith ? 😛

Förutom ljud och sånt, som jag ändå inte kommer märka ? hehe.

Kamerans testbilder som du tog duger gott för lite små roliga bilder. Kan man uttnyttja hela "512mb" för bilder? Inte för man kommer det? Bara undrar, om det finns någon begränsning.

Ähhh.. Fan jag är osäker som fan nu 😛 Tack för det Hugge 😛

Du skrev ju toppenrecensioner om båda produkterna. Men nu ger du bäst åt Monolith? 😛

1095 är väl ändå inte så stor? Kommer hänga den runt nacken har jag tänkt? Eller använda "armväskan"?

Är 1095 sämre än MP130 anser du?

Mvh/David

ps. haha 😛

på bilderna så ser inte 1095 så jädra stor ut? ungefär som en mp300?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
762375
November 1, 2004 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är ganska dåligt insatt (har iof en MP130) och jag skulle ranka dem såhär:

Monolith = Bäst
MP130 = Bra Mp3-spelare
iRiver = Bra men ändå snäppet sämre

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
762463
November 1, 2004 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Så det är bara storleken som är bättre med Monolith ? 😛

Förutom ljud och sånt, som jag ändå inte kommer märka ? hehe.

Kamerans testbilder som du tog duger gott för lite små roliga bilder. Kan man uttnyttja hela "512mb" för bilder? Inte för man kommer det? Bara undrar, om det finns någon begränsning.

Ähhh.. Fan jag är osäker som fan nu 😛 Tack för det Hugge 😛

Du skrev ju toppenrecensioner om båda produkterna. Men nu ger du bäst åt Monolith? 😛

1095 är väl ändå inte så stor? Kommer hänga den runt nacken har jag tänkt? Eller använda "armväskan"?

Är 1095 sämre än MP130 anser du?

Mvh/David

ps. haha 😛

på bilderna så ser inte 1095 så jädra stor ut? ungefär som en mp300?

Men om jag skulle tagit med alla spelare jag testat i samma test så skulle monolith komma överst. Det är ju som att testa grafikkort, vad som var coolt 2002 är ju verkligen ocoolt nu. Mer fördelar är ju mycket bättre ljud, oled-display, UMS, hållbarare.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
762495
November 1, 2004 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge då har mästraren sagt sitt. Men 2002 var väl ändå att ta i? Recensionen är inte SÅÅÅÅ gammal :p Inte produkten heller för den delen. Alltså 1095.

Men om det är så överlägset till Monolith fördel, så tror jag dig. Det måste ju verkligen vara något speciellt.

Bara NetOnNet avregistrerar min order på Iriver, och inte hinner skicka den innan de läst mailet imorgon så blir det en Monolith. Men annars orkar jag inte returnera Irivern, då får det bli en Iriver trots allt. Men tror inte det vara några problem att avbeställa.

Återkommer med bilder om någon vill ha.

Ytterliggare en sak som du inte måste besvara på, men ändå nyfiken. OLED-display är det bättre än "färgskärm"? Eller är det hållfastheten eller "kvaliten" som du syftar på?

Mvh/David

ps. Har tills idag alltid nöjd mig med JOS MP130's hörlurar. Har Koss - The Plug med Eartrip liggandes i en låda. Men använder de aldrig, eftersom jag anser att det är så skönt med det intregerade nackbandet i MP130's variant.

Finns det några andra hörlurar som har nackband? Maxpris. Hmmm. Säg 700kr - 800kr. De ska sitta skönt och bra för detta priset!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 271
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL