Musikdator, typ för liten studio. Tips.?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Musikdator, typ för liten studio. Tips.?
Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 7, 2013 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallå.
Behöver lite tips om lämpliga komponenter till en "musikstudiodator".
En bekant undrade om jag kunde hjälpa honom med en ny dator till hans musikstudio, det är en liten studio där han pillar på lite med egen musik oftast.
För närvarande har han en maskin med bl.a en AMD Athlon le-1640, 2GB RAM, Win XP Home och någon extern USB ljudkortshistoria som han använder Protools 8 mest på.

Min fundering blir då denna:
Är det nödvändigt med en CPU med fler än 4 kärnor?
Räcker 4GB RAM?
Någon speciell inbyggd ljudkrets som är att föredra?

Har liksom bara byggt maskiner med tyngdpunkten på spel förut.

Tack på förhand.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1288489
April 8, 2013 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Ja det beror ju helt på hur stora produktioner han gör. Pro Tools har stöd för multicore cog ofta så kör man många VST pluggar på olika spår i realtid, vilket drar mycket CPU kraft.
Det är absolut inte nödvändigt mer fler än 4 kärnor, men ju fler kärnor destå större produktioner kan spelas upp i realtid. Det beror ockspå vilket budget du ligger på. AMD har ju en del 6 kärniga CPUer som är billiga.
Annars tror jag du klarar dig LÅNGT på en Intel I7 (med HT).

Jag hade tagit 8GB ram. RAM är inte dyrt. Hastighet spelar dock mindre roll.

Nej. Du ska aldrig använda integrerade ljudkort för musik produktion. Du kan köpa ljudkort från 250kr till 10 000 kr. Då jag inte är nån expert på ljud så ska jag inte säga för mycket, emn skippa creative och Asus tror jag. Kolla på kretsar från M-audio de brukar göra bra grejjor.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1288490
April 8, 2013 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipsen.
Men har kikat runt lite och det verkar som att Pro Tools 8 LE vilket han har licens på inte stödjer 64-bitars OS, det i sej gör ju att allt över 4GB RAM är i onödan om jag är rätt informerad?

Ang. ljudkort så ämnar han använda sitt gamla externa USB vilket skulle vara av något lite häftigare slag, själv har jag inte ens sett grejjerna han har i studion. Tänkte mer på om någon inbyggd ljudkrets var bättre än andra för signalen ut till det externa, eller är jag ute och cyklar så ljudet går direkt via Southbridge till USB-uttaget? Det är liksom problematik jag aldrig råkat ut för det här. 🙂

Pris? Ja, han ville ju komma undan så billigt som möjligt med ändå få en burk som räcker till några år.
Kikade lite på ett uppgraderingspaket på komplett om man kanske kunde utgå från detta: Komplett.se - Uppgraderingspaket AMD - FX-4100
eller kanske: Komplett.se - Uppgraderingspaket AMD - FX-6100

Burk, DVD och sådant finns ju redan, måste väl kolla upp ifall det kan behövas starkare PSU, men jag misstänker att det räcker med nuvarande eftersom det inte är några krävande grafikprylar han jobbar med.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1288491
April 8, 2013 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1288645 wrote: Tack för tipsen.
Men har kikat runt lite och det verkar som att Pro Tools 8 LE vilket han har licens på inte stödjer 64-bitars OS, det i sej gör ju att allt över 4GB RAM är i onödan om jag är rätt informerad?

Stämmer.

ilg@dd;1288645 wrote:
Ang. ljudkort så ämnar han använda sitt gamla externa USB vilket skulle vara av något lite häftigare slag, själv har jag inte ens sett grejjerna han har i studion. Tänkte mer på om någon inbyggd ljudkrets var bättre än andra för signalen ut till det externa, eller är jag ute och cyklar så ljudet går direkt via Southbridge till USB-uttaget? Det är liksom problematik jag aldrig råkat ut för det här. 🙂

Nja. När du använder ett externt USB ljudkort så används inte det inbyggda ljudkortet alls. Det är ju precis som ett internt ljudkort, fast det sitter på USB.

Nätaget räcker troligtvis men kolla vilka form faktorer som stöds av hans chassi. Så det inte är nån mindre historia. Kolla också så det inte är en märkesdators chassi (och PSU) för då kommer säkert inget att passa 😛

Fredrik_16
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
April 2, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1288499
April 8, 2013 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan nästan ingenting om musikproduktion så jag ska inte säga allt för mycket om just det förutom att jag själv nog hade satsat på en så passivt kyld dator som möjligt. Tror det sista man vill höra när man försöker komponera är fläktbrus.

CUDA/OpenCL verkar inte heller göra någon större nytta i musikproduktion.

Men, det jag egentligen tänkte komma till, ett alternativ till Pro Tools 8 LE som är båda gammalt och begränsat som kan vara värt att kika på är ardour - the digital audio workstation

Billigare är det definitivt, men om det duger till det han försöker göra måste han nog själv avgöra.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1288531
April 10, 2013 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

xemacs;1288654 wrote: Jag kan nästan ingenting om musikproduktion så jag ska inte säga allt för mycket om just det förutom att jag själv nog hade satsat på en så passivt kyld dator som möjligt. Tror det sista man vill höra när man försöker komponera är fläktbrus.

CUDA/OpenCL verkar inte heller göra någon större nytta i musikproduktion.

Men, det jag egentligen tänkte komma till, ett alternativ till Pro Tools 8 LE som är båda gammalt och begränsat som kan vara värt att kika på är ardour - the digital audio workstation

Billigare är det definitivt, men om det duger till det han försöker göra måste han nog själv avgöra.

Nja, nu har han ju licens på Windows XP och Pro Tools 8 LE (Som f.ö tydligen inhandlats för ~10 papp) så jag tror inte det är intressant att byta både program och OS rakt av faktiskt. Ardour finns inte för Windows öht.

Näe, det ska sannolikt vara en windows XP-burk men med mer flås än nuvarande, dvs vassare CPU med fler kärnor och mer RAM. Har skickat över info nu om både program och ev. OS-byte + mina förslag, så jag får väl se vad han tycker.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 85
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL