August 23, 2001
Verkar ju ok, men är det något att ha?
Vill byta ut min gamla d-link =)
March 14, 2001
Har inte använt en sådan men funderade på en av deras andra modeller tidigare, men valde att bygga en själv av ett mini-itx kort jag fick tag på, med två nätverkskort och mini-pci. Kör pFsense på den och det fungerar sjukt bra.
Men det där kortet kommer säkerligen fungera bättre än alla vanliga routrar du hittar i handeln. Det var ju dock lite dumt att den inte har mini-pci, då finns det ingen vettigt sätt att köra trådlöst på den i framtiden.
August 23, 2001
Snorch;1250965 wrote: Det kan du såklart göra, men det känns som lite onödigt om du ändå tänker köpa nya saker.
Jag köpte mitt ITX-kort begagnat och betalade inte mer än några hundra. Nerklockad VIA processor så den är väldigt strömsnål också, jag är mycket nöjd iaf.
Vad för ITX kort har du då?
Går det alltså att sätta ett trådlöst nätverkskort på på det moderkertet och köra den som accespunkt då?
March 14, 2001
Ett BCM MX266, det är nog inget du hittar idag skulle jag tro.
Kortet har mini-pci som jag sätter ett vanligt trådlöst nätverkskort i och pFsense sköter resten. Fungerar precis som en vanlig router med wlan.
Den har även compactflash på moderkortet så någon adapter behövs inte, mycket smidigt.
Men det går ju lika bra med ett pci-kort (men det är lättare att hitta vettiga mini-pci), om du inte behöver den platsen till annat. Så mer eller mindre vilket itx-kort som helst fungerar.
Det behövs inte överdrivet hög prestanda för att routa en hemmauppkoppling. Jag kör mitt kort i 400MHz och det är fullt tillräckligt och lite till.
edit, Kan ju tillägga att kortet har två nätverkskort, ett 100MBit och ett 1GBit. Två inbyggda är verkligen att föredra då man slipper använda pci-porten för det andra nätverkskortet.
August 23, 2001
Snorch;1251196 wrote: Ett BCM MX266, det är nog inget du hittar idag skulle jag tro.
Kortet har mini-pci som jag sätter ett vanligt trådlöst nätverkskort i och pFsense sköter resten. Fungerar precis som en vanlig router med wlan.
Den har även compactflash på moderkortet så någon adapter behövs inte, mycket smidigt.Men det går ju lika bra med ett pci-kort (men det är lättare att hitta vettiga mini-pci), om du inte behöver den platsen till annat. Så mer eller mindre vilket itx-kort som helst fungerar.
Det behövs inte överdrivet hög prestanda för att routa en hemmauppkoppling. Jag kör mitt kort i 400MHz och det är fullt tillräckligt och lite till.edit, Kan ju tillägga att kortet har två nätverkskort, ett 100MBit och ett 1GBit. Två inbyggda är verkligen att föredra då man slipper använda pci-porten för det andra nätverkskortet.
Ska kolla om jag hittar något sånt då, eller likvärdigt =)
Annars så funderar jag på om det går att ta en bärbar med inbyggt trådlöst och en LAN port och sedan sätta i en USB->LAN adapter eller ett pcmcia LAN kort och köra bärbara som router?
Vilken realese ska man köra, står 512mb 1,2,4g för hur mycket ram man har i maskinen?
http://mirror.qubenet.net/mirr.....downloads/
March 14, 2001
Visst borde väl det gå, men det känns ju lite onödigt när det räcker med ett litet itx-kort.
Kolla prisjakt om du hittar kort med två nätverksportar. Kan ju vara en fördel om du hittar ett kort med "nätagg" inbyggt också, bara ansluta laptopliknande nätagg då. Lite dyrare, lite enklare. Själv kör jag med picoPSU.
Nej har inget med minnet att göra, det är olika images till CF-kort beroende på storleken på kortet. Det är för att det ibland blir problem om man endast skriver imagefilen direkt till kortet, som oftast är mycket mindre än storleken av kortet. Tänker du installera på en hårddisk kan du installera genom livecdn.
August 23, 2001
Snorch;1251293 wrote: Visst borde väl det gå, men det känns ju lite onödigt när det räcker med ett litet itx-kort.
Kolla prisjakt om du hittar kort med två nätverksportar. Kan ju vara en fördel om du hittar ett kort med "nätagg" inbyggt också, bara ansluta laptopliknande nätagg då. Lite dyrare, lite enklare. Själv kör jag med picoPSU.
Nej har inget med minnet att göra, det är olika images till CF-kort beroende på storleken på kortet. Det är för att det ibland blir problem om man endast skriver imagefilen direkt till kortet, som oftast är mycket mindre än storleken av kortet. Tänker du installera på en hårddisk kan du installera genom livecdn.
De ITX korten ajg hittade på prisjakt med dubbla LAN vart ju så dyra. Från ca 1400 och uppåt, lite synd =(
Får hålla koll på blocket/tradera om någon säljer något sånt =)
March 14, 2001
Jo de brukar vara rätt dyra.
Egentligen räcker det väl med ett kort som har mini-pci för trådlöst kort, då kan du stoppa i ett vanligt nätverkskort i pci-porten. Inte lika snyggt och slimmat men det fungerar.
Det finns ju även pci-risers med två pci-portar, då kan du använda trådlöst och vanligt kort i den, om det däremot ger några prestandaförluster vet jag inte.
Kolla lite på ebay också, finns bra kort till fina priser där ibland.
Hittade själv ett litet SBC (single board computer) i storlek 3.5" (som en hårddisk) med ADM Geode 400MHz, två nätversskort, mini-pci, pcmcia, cf-slot och på det DC-jack för 5V direkt på kortet. Helt ultimat för en router och priset var inte överdrivet högt, men då ska idioten skicka med UPS från USA för $135.:mad:
August 23, 2001
Snorch;1251384 wrote: Jo de brukar vara rätt dyra.
Egentligen räcker det väl med ett kort som har mini-pci för trådlöst kort, då kan du stoppa i ett vanligt nätverkskort i pci-porten. Inte lika snyggt och slimmat men det fungerar.
Det finns ju även pci-risers med två pci-portar, då kan du använda trådlöst och vanligt kort i den, om det däremot ger några prestandaförluster vet jag inte.Kolla lite på ebay också, finns bra kort till fina priser där ibland.
Hittade själv ett litet SBC (single board computer) i storlek 3.5" (som en hårddisk) med ADM Geode 400MHz, två nätversskort, mini-pci, pcmcia, cf-slot och på det DC-jack för 5V direkt på kortet. Helt ultimat för en router och priset var inte överdrivet högt, men då ska idioten skicka med UPS från USA för $135.:mad:
Får söka vidare, men SBC verkar ju helt klart intresnat iaf =)
Hittade denna på ebay
http://cgi.ebay.com/Commell-LE.....35a40ecd69
Men 300$ inkl frakt blev lite väl dyrt =)
Hittade denna också, men hittar ingenstans att köpa den
http://www.nexcom.com/ProductM.....071567eacd
March 14, 2001
Ja dessa kort är väldigt intressanta.
Var något liknande jag hittade tidigare, men som sagt, högre fraktkostnad än kortet i sig...
Det finns väldigt många tillverkare av såna här kort, men problemet är som sagt att få tag i korten då de sällan säljs av vanliga webbshopar till privatpersoner.
Det finns riktigt häftiga PC/104 kort också, massa trevligheter på liten yta, normalt 90x96mm. 🙂
August 23, 2001
Snorch;1251409 wrote: Ja dessa kort är väldigt intressanta.
Var något liknande jag hittade tidigare, men som sagt, högre fraktkostnad än kortet i sig...
Det finns väldigt många tillverkare av såna här kort, men problemet är som sagt att få tag i korten då de sällan säljs av vanliga webbshopar till privatpersoner.
Det finns riktigt häftiga PC/104 kort också, massa trevligheter på liten yta, normalt 90x96mm. 🙂
Jag mejla dom och fråga om jag kunde köpa bara ett eller om de kunde tipsa om någon återförsäljare iaf.
Såg en häftig PC/104 byggnation också =)
http://eri.ca.sandia.gov/eri/howto.html
Edit: Om man skulle få tag på ett 3.5 CPU Board, vart hittar man ett chassi till ett sådan?
August 23, 2001
Mejlade de i tysklad och en trevlig tjej svarade tillslut
där de erbjöd mig ett "engineering sample".
Fast var två kablar på kortet,
Citat "The engineering sample is working well but there is 2 wires on the board.
It is the jumping wires, ha, I hope it is the correct technical description"
Någon som kan ha någon idee på vad hon menar?
August 23, 2001
De sa att jag skulle få ca 30% rabatt på marknadspriset som var 250euro.
Men de skulle kolla om deras testexemplar var färdig testat så skulle jag få köpa det, för det var enda kortet som fanns i Europa just nu tydligen.
Har en fråga ang pfsense, går det att ansluta hela mitt nätverk ut mot internet genom en VPN tunnel så alla min trafik blir dold bakom VPN IPt.
August 23, 2001
Snorch;1251651 wrote: Oj, det var inte billigt...
Ingen aning om det fungerar, men tror nog inte pfsense klarar av att routa över vpn-anslutningen. Men googla lite och kolla deras wiki/docs/forum, finns väldigt mycket information där.
Näe den var riktgit dyr, så just nu har jag letat fram en gammal bärbar och kört in ett PCMCIA nätverkskort och lagt in pfsens på, ska bara ordna ett WLAN kort så den kan agera accespunkt med, så tror jag att jag skippar det där med att bygga en liten smidig router =)
Har kollat lite, men blir inte klok på det där med VPN =)
1 Guest(s)