November 11, 2003
Jag har idag ”Pentium D 830 3,0GHz” funderar på att köpa ”Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz”, när jag ändå är på gång att köpa ett nytt moderkort.
Vad är skillnaden gällande prestanda mellan dessa två processorer, är det till E6300 fördel?
Eller kommer jag att inte märka någon skillnad?
/Roger.
March 11, 2003
Mean Machine wrote: Core 2 Duo piskar Pentium D med hästlängder. Medan Pentium D får pisk av de flesta AMD-processorerna, får samma AMD-processorer fetdäng av Core 2 Duo. Inte ens FX-62 är lika vass som Core 2 Duon.
Kör på den, utan tvekan.
Det beror ju på hur lyckad hans klockning av den blir. FX-62:an presterar bra redan oklockat. Att man sedan kan klocka upp de flesta C2D till och förbi prestandan i de flesta X2:or är ju något annat.
March 5, 2005
Mean Machine wrote: Core 2 Duo piskar Pentium D med hästlängder. Medan Pentium D får pisk av de flesta AMD-processorerna, får samma AMD-processorer fetdäng av Core 2 Duo. Inte ens FX-62 är lika vass som Core 2 Duon.
Kör på den, utan tvekan.
Visst e C2D snabbast nu MEN din inlägg kan tolkas som om E6300 är snabbare än FX62 och det vill jag gärna se lite tester/bevis på ??
November 27, 2003
Mean Machine wrote: [quote=Delph1]Du måste dock byta moderkortet med största sannolikhet. Ditt gamla kommer nog inte att acceptera en Core 2 Duo om det inte är väldigt fräsht.
//Andreas
Han är ju på g med ett nytt moderkort, skrev han ju. 😉
Får väl ändra det till en försiktighet i val av nytt moderkort då 😉
//Andreas
November 11, 2003
Jag har nyss köpt datorn "FUJITSU SIEMENS COMPUTERS SCALEO X PD 3.0 1.5GB" och klantat mig, förstört moderkortet. (Bild) http://medlem.spray.se/akersten/ funkar dock nu.
Så jag behöver ett nytt moderkort. Tanken är att jag säljer den nya Pentium D 830, nya minnena Samsung 1.5GB och moderkortet säljs som defekt. Köper sedan "Uppgraderingspaketet Intel S775 Core 2 Duo 1.86GHz, 1024MB
på Komplett.se.
/Roger.
February 12, 2003
Redzo wrote: Visst e C2D snabbast nu MEN din inlägg kan tolkas som om E6300 är snabbare än FX62 och det vill jag gärna se lite tester/bevis på ??
Det har ju iofs inte mycket med tråden att göra.
Hursomhelst, det är vad jag har hört/läst här på forumet, har inte läst några direkta jämförelser mellan FX-62 och Core 2 Duo. Så my bad.
March 5, 2005
Mean Machine wrote: [quote=Redzo]Visst e C2D snabbast nu MEN din inlägg kan tolkas som om E6300 är snabbare än FX62 och det vill jag gärna se lite tester/bevis på ??
Det har ju iofs inte mycket med tråden att göra.
Hursomhelst, det är vad jag har hört/läst här på forumet, har inte läst några direkta jämförelser mellan FX-62 och Core 2 Duo. Så my bad.
Det händer 😉 Men jag mest syftade på att Core 2 Duo är namndet på en hel CPU familj medan FX 62 är just en specifik CPU. Mao det finns 5 st Core 2 Duo processorer: E6300, 6400, 6600, 6700 och X6800, så när man pratar om C2D och jämför den med en specifik AMD (FX-62) borde man precisera vilken C2D man talar om 😉
Jag ber verkligen om ursäkt att jag kapade tråden lite här.
November 11, 2003
Kör på den, utan tvekan.
Så du menar att ”Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz” piskar ”Pentium D 830 3,0GHz” med hästlängder.
/Roger.
February 12, 2003
stenaker wrote: [quote=Mean Machine]Core 2 Duo piskar Pentium D med hästlängder. Medan Pentium D får pisk av de flesta AMD-processorerna, får samma AMD-processorer fetdäng av Core 2 Duo. Inte ens FX-62 är lika vass som Core 2 Duon.
Kör på den, utan tvekan.
Så du menar att ”Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz” piskar ”Pentium D 830 3,0GHz” med hästlängder.
/Roger.
Utan tvekan. Kör med ett Gigabyte GA-965P-DS3, och du har en riktigt fin rigg. 🙂
November 11, 2003
Om jag säljer, hur mycket kan man få för ett nytt ”Pentium D830 3,0GHz” med Cooler Master kylfläkt
och 2st Samsung minne 4200, 512MB DDR2 SDRAM,
2st Samsung minne 4200, 256MB DDR2 SDRAM, totalt 1,5GB,
plus moderkort defekt men fungerande.
Dock är sakerna begangnade i 4dagar.
/Roger.
March 11, 2003
stenaker wrote: Om jag säljer, hur mycket kan man få för ett nytt ”Pentium D830 3,0GHz” med Cooler Master kylfläkt
och 2st Samsung minne 4200, 512MB DDR2 SDRAM,
2st Samsung minne 4200, 256MB DDR2 SDRAM, totalt 1,5GB,
plus moderkort defekt men fungerande.
Dock är sakerna begangnade i 4dagar.
/Roger.
Allvarligt talat, så är det ren kapitalförstöring att sälja sakerna du har. Du kommer troligtvis inte märka någon skillnad i 99% av de applikationer du kör. Spel inräknat.
Gå till en TV-reparatör, ta med moderkortet och komponenten, be honom löda dit den, och allt är som det skall.
1 Guest(s)