Några frågor ang. HT-/HEPC + MediaOS|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Några frågor ang. HT-/HEPC + MediaOS
Appoc
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 26, 2006 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Går i planer om att bygga ihop en HT-/HEPC och har lite frågor kring detta.

Vill hälst ha så litet system som möjligt så frågar...
1. Finns det något mini-ITX-kort som är lämpade för HT-/HEPC-bruk? (något som kommer inom kort?) Någon som klarar HDTV, eller någon som klarar med ett visst komplement, vad isf?

---

Nu lutar det mot mATX och har kommit fram till att det isf. ska bli ett Asus M2NPV-VM + 512MB RAM, Obestämt märke.

Vill inte betala för mer än jag behöver och HDTV är inget krav för tillfället, kan ju byta upp mig senare isf.

2. så Hur kraftig CPU bör jag ha för att ha en HT-/HEPC som klarar "alla" videoformat (exl. i HDTV) + lättare emulationer av NES, SNES, GBA och SEGA, och hur kraftig bör jag ha för att klara även HDTV?

3. Med Asus M2NPV-VM, kommer jag behöva något tv-kort? Vad ska man använda det till isf.? känner mig något förvirrad på denna punkten.

4. När det gäller strömförsörgning, bör detta nätagg räcka? http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=303993
(kommer innehålla 2-3 HDs...)

---

Har till en början tänkt köra Media Portal, och ev. testa MCE vid senare tillfälle...
Nedanstående frågor riktar sig till både MP och MCE

5. Kan man konfiguera menyerna på dessa så att man kan få in Applikationer/spel (menyn där man väljer Musik, Film etc...)?

6. Går det på ett smidigt sätt visa det vanliga XP-skrivbordet om man av någon anledning skulle behöva det, tex starta Emulator för NES, SNES, SEGA, eller GBA.

Tack på förhand
Appoc

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1081146
September 27, 2006 - 12:29 am
sp_Permalink sp_Print

Skall du bygga egen låda eller köpa en färdig variant? Finns en hel del färdiga som tar ATX moderkort annars.
ITX korten är inte och rekommendera då detta blir dyrt och dessutom väldigt begränsande.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1081176
September 27, 2006 - 7:06 am
sp_Permalink sp_Print

Varför köper du inte en chippad x-box och kör som media-pc ?

Appoc
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
1081184
September 27, 2006 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Skall du bygga egen låda eller köpa en färdig variant? Finns en hel del färdiga som tar ATX moderkort annars.
ITX korten är inte och rekommendera då detta blir dyrt och dessutom väldigt begränsande.

Yes, jag ska bygga egen låda 🙂

Bjornstrom wrote: Varför köper du inte en chippad x-box och kör som media-pc ?

Hmm, tanken slog mig förut, men måste ha förträng den... Tack för 'upplysningen'.
Är inte så insatt i xbox-möjligheten, vad kostar det ungefär? Hur många HDs kan man koppla in? (vanliga 3½" eller special-diskar?)
Har man möjlighet till HDTV med xbox och hur är det med MediaOS för det? är det speciella OS för xbox, eller kan/ska man installera ex. WinXP + Media Portal el. MCE eller annat valfritt?
Har man möjlighet till att koppla i en extern HD med USB-kränssnitt, tänkte om man kommer behöva slänga in nya filmer eller spel eller liknande på den, (har ej tillgång till något näterk där xboxet isf. kommer användas)

Vet du någonstans där man kan läsa om Xbox-HT-/HEPC, så man vet hur det fungerar osv?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 313
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL