August 29, 2003
Hallå gott folk,
Som rubriken säger så börjar det nalkas ett köp av ny stationär dator för mig, då det ser ut som att det lossnar lite kontanter snart 😛
Har kollat runt på komplett.se och plockat ihop ett paket som ser ut såhär:
[Image Can Not Be Found]
Det jag vill är såklart att få era åsikter om dessa komponenter, om ni skulle rekommendera nåt annat, eller om ni bara vill ge en klapp på axeln som en gest för "bra jobbat" 😎
Har tänkt spela en del på datorn (Fallout 3 till att börja med..), därav att jag vill ha ett Directx 11-kompatibelt grafikkort, så jag slipper uppgradera till ett sånt på en gång sen. Vill även kunna photoshoppa en del och kanske lite filmredigering vid något tillfälle, och då känns det bra med goda mängder ram-minne (vilket jag antar att det gör i annat fall också!).
Har inte så bra koll på processormarknaden i dagsläget, och vad som är mest prisvärt i jämförelse med prestanda, men moderkortet som jag plockat stödjer både i5 och i7, vilket gör att jag kan uppgradera processorn senare, eller är det värt att köpa en bättre på en gång nu? Såg att i7 är märkbart dyrare...
Vill ha ett tyst chassi också, därav Sonatan!
Har inte plockat med någon hårddisk då jag har det sen tidigare.
Prisklassen jag vill ligga kring är 8000kr.
Någon som har några åsikter, tips eller utskällningar?
November 14, 2006
Minnena du valt är för core i7, dvs 3 moduler avsedda för tripple channel.
Din processor är en i5 som bara stödjer dual channel. Alltså ska du titta efter ett kit med 2 moduler.
Edit: oj vad långsam jag var... blir väl så när man försöker agera support på forumet samtidigt som man jobbar. 🙂
August 29, 2003
Om jag kör på processorn som i kundvagnen som jag visade i första inlägget, är det då ingen idé att ha 3 ram-stickor överhuvudtaget, utan jag måste välja mellan 2*2gb eller 2*4gb? Behöver man mer än 4gb egentligen? Känns som att det ändå skulle vara kul att ha så det räcker och blir lite över för framtiden..?
August 29, 2003
Delph1 wrote: Nope, kör på 2 eller 4 stickor. Om du kör 32-bit så kör bara 4GB, men jag ser inte varför du ska göra det. Windows 7 64-bit fungerar riktigt bra och då kan man nyttja mer än 4GB om man vill.
//Andreas
Det är exakt min tanke, kör 64-bit Win 7 på min laptop nu, och tänker absolut göra detsamma när jag skaffar ny stationär. Så då är det bara att köpa 8gb, dvs 2*4gb, om jag köper i5-processorn..
Vad ska man kolla på när man väljer minnen då, förutom så hög frekvens som möjligt.. kan inte alls det där med "CL" och alla olika cykler som står, typ "CL7-7-7-24", hur funkade det där igen... läste nån gång för länge sen en förklaring till det?
Jag vill ha en tyst dator, så då undrar jag om Fractal Design R2 är lika tyst som Sonatan? Jag ska inte överklocka eller nåt, så nån extrem kylning behövs nog inte.
August 29, 2003
Har ni förresten något tips på tangentbord med lågprofilknappar, eller laptopknappar som man kanske kallar det..? Skulle vilja ha tag i ett bra sådant (måste inte vara nåt dyrt gaming-tgb men bra kvalité annars).
Razer Tarantula är väl ett sånt, men det är så dyrt..
March 22, 2002
Jag har bara positiva saker att säga om Fractal Desgin R2.
Den är tyst, enligt mig iaf, tack vara ljuddämpningsmattor i tak, väggar och botten. Enda nackdelen jag kan komma på med r2:an är lukten de första 2 veckorna. Den luktar verkligen kemikalier. Vad jag läst på div. forum är det just ljuddämpningsmattorna som luktar.
Det försvann av sig själv efter ett tag dock.
Var riktigt ledsen att göra mig av med den lådan.
Nästa bygge kommer garanterat vara i en R2:a
/ Santzia
January 7, 2006
https://www.inet.se/datortillb.....m/6101303/
Är inne på mitt andra UltraX nu, det är ett riktigt bra tangentbord.
August 29, 2003
Hulto wrote: https://www.inet.se/datortillb.....m/6101303/
Är inne på mitt andra UltraX nu, det är ett riktigt bra tangentbord.
Jag har hört mycket bra saker om UltraX, det enda jag tycker är synd med det är att det inte följer med något handlovsstöd..
Vad tror ni annars om t.ex. detta från ace? Det ser ju ganska likvärdigt ut, men väldigt bra pris 😛
Angående chassit så blir det ett Sonata eller en R2, jag vet inte riktigt vilken än... Vill ha det tystaste tror jag...
August 29, 2003
Delph1 wrote: Ace är skit.
Angående latenserna du frågade om innan. De har långt ifrån samma betydelse idag som de hade med DDR, men målet är ju fortfarande så låga som möjligt 😉
//Andreas
Jag skulle väl inte påstå att Ace är skit själv, jag har en av deras trådlösa laptop-möss, och jag tycker att den är helt klockren! Vet dock inte om man kan säga detsamma om tangentborden?
En UltraX är ju inte så mycket dyrare ändå, så det blir nog en sån ändå. Var kan man hitta ett handlovsstöd som passa det tangentbordet, eftersom det har så låg profil?
Räcker det med 4gb minne, eller ska man satsa på 8gb på en gång?
Vilket är det mest prisvärda Radeon-kortet om man ser till prestanda/pris? Tog 5770 eftersom det var billigt och hade stöd för DX11 vilket jag antar är vettigt att ha eftersom det är en kommande standard... Kanske man borde satsa på ett begat 5850 istället eller nåt sånt?
August 29, 2003
Började fundera lite på om det är mer prisvärt att satsa på AMD istället?
Ändrade lite i kundvagnen och kom fram till det här:
[Image Can Not Be Found]
Som jag ser det så får jag AMD:s värsta processor för samma pris som Intels i5-processor som verkar vara lite mer mid-range?
Det enda jag är lite fundersam över är ValueRam-minnena, är det någon kvalité alls i dessa, eller bör jag välja Corsairs 8Gb-paket för 400kr mer istället?
Moderkortsvalet är lite knepigt, men jag antar att jag inte behöver köpa det värsta eftersom jag inte ska överklocka datorn nånting. Så länge det finns Crossfire och stöd för DDR3 så tror jag att jag ska klara mig..
Vad tror ni, är det bättre med AMD-paketet eller Intel? Borde jag ändra nåt i AMD-korgen för att få ihop det bättre?
Ni får ursäkta att jag spekulerar och frågar så mycket, men frågar man inget så får man inget veta 😛
November 27, 2003
Ace har svikit mig och många andra med halvtaskig kvalité tack vare att priset går först. Jag skulle inte hoppas på någon vidare livslängd på ett tangentbord från dom.
Ptja för spel känns det väl lite som att du ska satsa på det paket du får ut mest frekvens av. Core i5 och Phenom II har snarlik IPC, i5 är snäppet vassare.
//Andreas
August 29, 2003
Delph1 wrote:
Ptja för spel känns det väl lite som att du ska satsa på det paket du får ut mest frekvens av. Core i5 och Phenom II har snarlik IPC, i5 är snäppet vassare.//Andreas
Isåfall kanske det är mer värt att få 4Gb mer i minne då, eftersom AMD:s lägre pris skulle medge det?
August 29, 2003
Delph1 wrote: Jag har inte sett så många konkreta test av hur prestanda skalar utöver 4GB, jag misstänker att högre frekvenser hjälper mer, men det är lite spekulation.
//Andreas
Jag har plockat minnena med högsta möjliga frekvens till modertkortet såvitt jag såg, så det går inte att bättra på det nå mer. Är Kingston ValueR nåt att ha annars? Kanske inte spelar så stor roll vad man har för minne ifall man inte ska överklocka?
2 Guest(s)