November 19, 2003
Eftersom den stationära datorn börjat strula ordentligt och är ganska gammal så tänkte jag att det var dags för en uppgradering. De jag kollat ut är följande:
Asus P5N-D nForce 750i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
OCZ Platinum XTC 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8000 1000MHz CL5-5-5-18
Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP
Något som kan förbättras inom c:a 5500kr budget?
Men nu till den viktigaste frågan, har ett Antec nätaggregat på 430W som sitter i datorn just nu. Kommer det att orka driva den nya uppgraderingen? Har även tre st IDE diskar och två cd/dvd brännare som behöver ström.
January 12, 2007
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=354387
Ett mycket bättre moderkort för samma pengar..
spara några hundra och ta E8400 istället annars är det bra:)
July 18, 2003
swelagger wrote: Eftersom den stationära datorn börjat strula ordentligt och är ganska gammal så tänkte jag att det var dags för en uppgradering. De jag kollat ut är följande:
Asus P5N-D nForce 750i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
OCZ Platinum XTC 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8000 1000MHz CL5-5-5-18
Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCPNågot som kan förbättras inom c:a 5500kr budget?
Men nu till den viktigaste frågan, har ett Antec nätaggregat på 430W som sitter i datorn just nu. Kommer det att orka driva den nya uppgraderingen? Har även tre st IDE diskar och två cd/dvd brännare som behöver ström.
kan bli lite tajt, har kört ett 4850 utan problem på ett fsp 400w, men ett 350w orkade inte med det, då var det med 1 disk, gamla antec nätagg, om det är truepower/smartpower är inte så vidare bra kvalitet på.., och du har ju ändå 3 diskar och 2cd.. ja.. det kan gå men det är gränsfall, jag hade köpte ett nytt nätagg om jag vore du
November 19, 2003
Tack för svaren. Men jag är lite fundersam angående Gigabyte-kortet, dels för att det verkar ha fått ganska varierande kritik på prisjakt av användare och dels för att jag har för mig att det fanns problem om man använde Gigabyte-moderkort tillsammans med Antec Truepower. Men det problemet kanske åtgärdats av Gigabyte?
Men tänkte testa och se om mitt nuvarande nätagg orkar driva systemet, om det inte skulle göra det vad finns det för prisvärt och någorlunda tyst nätagg som borde klara av att driva den nya konfigurationen?
November 19, 2003
Såg att datorbutiken hade börjat krångla med leveranserna så det blev en snabb avbeställning och kollade på på komplett istället. Har plockat ihop i princip samma saker:
Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED m/fläkt
Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775, ATX, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16
Corsair TWIN2X 8500C5 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two 2GB Dimm's, E.P.P Technology
Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP
Skulle det prestandamässigt vara märkbart sämre att köra PC6400 och spara 400kr som jag kan lägga på ett eventuellt nätagg istället?
July 18, 2003
jo fast han kan iaf klocka till 3.6-3.7Ghz på pc6400 minnena utan problem.. och om han inte ska köpa nån värre kylare så ska han väl inte klocka mera, då är det väl ingen mening ta värre minnen...
jag säger, ta 6400 minnena och pengar på ett vettigt nätagg, det blir bäst så
November 19, 2003
Blev ovanstående paket från komplett men med dessa minnen istället:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=338074
Har fått hem grejerna nu. Det tråkiga är att jag märkte att fyra stycken kapacitanser (tror att det är det, står 814-10-10 på dem) fått sig en tryckare, två är böjda och två är loss. Sitter precis framför en PCI-express port (närmast baksidan på datorn så att säga). Vad ska man göra åt det, är det bara att lämna tillbaka som gäller? 🙁
November 19, 2003
Tog fram kameran, mest för att veta vad det är för något. Hur som helst är det två som jag hittat lösa, och två som sitter bockade.
[Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found]
Antar att det är bäst med RMA på det, hur lång tid brukar sådant ta?
March 14, 2001
Lite svårt att se men det har troligen med ljudet att göra, antingen till matningspänningen eller filterkondensatorer, det senare är nog mer troligt. Men som sagt, svårt att veta vad som händer utan dessa om man inte sätter sig ner och går igenom kortet och dess ledningar, vilket är en aning svårt på moderkort då det är flera lager i laminatet.
Enligt denna bild så är det tre kondensatorer som inte sitter på ditt kort:
http://www.overclockers.ru/ima.....oard-b.jpg
Har du hittat de som har lossnat, så det inte utelämnats med avsikt?
Kolla vilken revision det är på ditt kort, står längs ner till vänster. Kortet på bilden har rev.1.0.
Att det är lite "bockade" gör nog inget sålänge de sitter fast.
November 19, 2003
En av kondensatorerna följde med på undersidan när jag drog loss en klisterlapp som satt över PCI-e porten (den orangea). Den andra såg jag ligga löst när jag kollade var den första kom ifrån. Hittade även den tredje som låg kvar i antistatpåsen. Det är revision 1.0, samma som du skickade bild på.
November 19, 2003
En stor eloge till Komplett för deras service, riktigt trevliga på hämtbutiken i Stockholm och likadant per telefon. Lämnade in på RMA men kunde ta det som återköp och köpte ett ASUS P5Q istället tillsammans med ett OCZ Stealth X Stream 600W nätagg. Systemet är uppe och snurrar, fungerar utmärkt. Tack för all hjälp 😀
2 Guest(s)