February 23, 2004
Hjälp mig välja! (detta är min ordnade plus och minus lista för respektive telefon)
Nexus One:
+
- Snabba uppdateringar
- Lite häftigare med en "äkta" Google telefon
-
- Touchmenyknapparna kan vara lite oresponsiva
- Ingen FM-radio
- Priset (Runt 500 dyrare än Desire)
Desire:
+
- Fysiska menyknappar
- Framtida DivX uppspelning och 720p inspelning
- FM-radio
- Priset (Runt 500 billigare än Nexus One)
-
- Långsamma uppdateringar (om inte HTC har lärt sig en läxa)
- Sense UI kan kännas lite "bloatat". Ibland är det fräscht men för det mesta föredrar jag nog ett cleant Vanilla Android.
May 1, 2005
HTC Desire + xda-developers = <3 Inte en chans att jag skulle välja Nexus One. Hårdvara först och främst. Mjukvaran kan man anpassa. Skulle inte heller välja Supersonic. Visst, den har HDMI vilket är najs, men annars lite väl klumpig. 1 mm tjockare än HD2 som redan den är gigantisk.
May 1, 2005
pcw wrote: Varför inte en chans när de telefonerna är nästan identiska hårdvarumässigt?
"Nästan identiska" är fortfarande inte identiska. Desire har exempelvis mer RAM. Sen betyder hårdvaruknappar en del som du själv skriver vad gäller tryckrespons.
Nu är jag iofs en power-user som hackar mina mobiler och slänger in kokta ROMs med mera, så jag har mer värde av en Desire och via xda-developers får jag alla uppdateringar jag behöver och behöver inte vänta på sega HTC. Den kommer med mer out-of-the-box, så glappet till det jag vill ha är väldigt mycket kortare än med Nexus One.
April 7, 2002
Just ur hackvänlighetspersektivet är nexusen att föredra.
Problemet som varit med tidigare telefoner från HTC t.ex. Magic och Hero har varit (och är) att de inte släppt de binära blobbsen för vissa saker som krävs för en nyare kärna. En nyare kärna är i sin tur är något som krävs av senare versioner av Android. Detta gör att för att köra tex Android 2.1 på en htc magic så får man avstå från möjligheten att köra t.ex. video utan att det hackar... Just för att HTC inte släppt de binära delarna så de passar med den nya kärnan...
Det är det ta som jag kan tänka mig skulle va nackdelen med att köpa en htc-telefon med mjukvara kontrollerad av HTC.
2 Guest(s)