June 17, 2005
Budget: Maximalt ~35 000 kr
Användningsområde: 50% spel, 25% musikredigering, 25% grafik- & videoredigering
Minimumkrav:
- Hårddiskutrymme: Sammanlagt min 1Tb
RAM-minne: Sammanlagt min 1Gb
Grafik (föredras, ej måste): SLI 2xGeForce 6800GT el. Ultra
Stort, rymligt chassi, helst tuff design.
Välkyld.
Monterad (då jag själv har tummen mitt i näven).
Jag har lallat runt lite på datorbutiken.com och spanat in en del av det som finns, men eftersom jag är långt ifrån någon hårdvaruguru vore det trevligt om folk här på forumet ville göra sina röster hörda rörande vad de bästa alternativen vore. Utöver detta tänkte jag köra Windows XP64 (om 64-processor) och ljudsystemet är viktigt, så helst ska det vara THX och i alla fall 5.1-ljud.
Utöver detta vore det trevligt om det gick att klämma in en eller två TFT-skärmar (8ms) i priset. Har redat en CRT, som ska användas till min gamla burk, som ska bli FTP-server/CS-server.
Förslag? Har jag glömt något? Föreslå vilt! 😀
Tack på förhand.
EDIT: Självklart kan förslag på kringutrustning som hörlurar/ljudsystem/headset/mus/tangentbord komma från andra ställen än datorbutiken.com, men eftersom systemet ska levereras monterat och testat är db att föredra för själva hårdvaran...
October 23, 2002
October 25, 2003
[Image Can Not Be Found]
Kan fås monterad för +500:-
June 17, 2005
Tindy wrote: [Image Can Not Be Found]
Det där såg ju inte helt dumt ut. Ska man lägga till några kronor för att få en WD Raptor för OS/Swap också, eller vad sägs?
Härligt ljud också; går det att vingklippa mer, så att en OS-HDD får plats inom 35k? Utan att tappa för mycket prestanda, menar jag...
Ser kul ut. Ljudnivå kommer inte vara något problem om jag köper till ett par hörlurar och/eller drar upp volymen på högtalarsystemet 😉
October 23, 2002
October 25, 2003
trendkiller wrote: [quote=Tindy][Image Can Not Be Found]
Det där såg ju inte helt dumt ut. Ska man lägga till några kronor för att få en WD Raptor för OS/Swap också, eller vad sägs?
Härligt ljud också; går det att vingklippa mer, så att en OS-HDD får plats inom 35k? Utan att tappa för mycket prestanda, menar jag...
Ser kul ut. Ljudnivå kommer inte vara något problem om jag köper till ett par hörlurar och/eller drar upp volymen på högtalarsystemet 😉
Inte helt dumt att köpa en 74gbs raptor, du kan ju minska vanlig HDD eller ljudkort.
Ljudnivån med det där paketet kommer att räcka för att spela sönder dina diskar 😉
June 17, 2005
roxerthedead wrote: ..hörde..jag.. 35 lakan? 😮
Vunnit på lotto? Med i maffian? 😮
Ja. Ja. Ja.
Nävars. Ska ta ett banklån eftersom min stackars häck som har ~4 år på nacken har brakat ihop fullständigt... EPoX EP-8K3A+ mammabräda, som vägrar hitta minnesmoduler (C1-fel :() och eftersom garantin ändå gått ut...
La 22 lakan för den gamla burken. Jag investerar långsiktigt 😉
EDIT: Fick i runda slängar 8000p i 3DMark01SE med gamla burken, vilket inte är så dåligt med endast uppgraderat graffekort... Riktvärde för nya burken är i alla fall det tredubbla 😉
June 17, 2005
Tindy wrote: [quote=trendkiller][quote=Tindy][Image Can Not Be Found]
Inte helt dumt att köpa en 74gbs raptor, du kan ju minska vanlig HDD eller ljudkort.
Ljudnivån med det där paketet kommer att räcka för att spela sönder dina diskar 😉
Funderar på att köpa 2x300Gb S-ATA och 1x400Gb IDE + 74Gb Raptor eller 4x250Gb S-ATA och 74Gb Raptor... lite kluven. Svårt att avgöra vad som blir mest prisvärt 🙂 Jag har ju 0 koll på hårdvara...
June 17, 2005
Systemet:
* Silverstone TJ06B Miditower Black Aluminium ATX without PSU/utan nätagg
* Antec TruePower 2.0 550W 120mm fan ATX 2.0
* Standard 1.44Mb 3.5" floppy BLACK/SVART
* 4xSeagate Barracuda ST3250823AS 7200.8 250Gb 7200rpm 8Mb cache NCQ S-ATA
* Western Digital Raptor WD740GD 74Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA
* Kingston KHX3200/1G HyperX 1024Mb/1Gb DDR-DIMM PC3200 400MHz 184pin
* Thermalright XP-90 cpu-cooler 90mm fan Socket 478/754/939/940
* MSI K8N SLI Platinum nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 3PCIe SATA-II Raid Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX
* AMD Athlon64 X2 Dual-Core 90nm 4200+ 2200MHz/2.2GHz 512KB+512KB bulk/tray Socket939
* 2xGainward GeForce 6800GT 256Mb DDR3 TV-out Dual DVI RETAIL PCI Express
* Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS Platinum RETAIL
* Microsoft Windows XP Pro 64bit English OEM (with new hardware only)
* Norton Internet Security 2005 8.0 SVE CD
* Montering/test av dator inkl installation av beställt OS
* Samsung 913B 19" TFT Silver Analog&DVI 8ms
* Creative MegaWorks 550 5.1 THX (Högtalarsystem)
Totalpris: 38 012 kr, vilket är lite i överkant.
Funderingar: Kan man byta processorn till AMD Athlon64 90nm 4000+ 2400MHz/2.4GHz 1Mb "San Diego" bulk/tray Socket939? Priset sjunker 37 322 kr. Hur stor blir skillnaden i prestanda? Är det värt ~750 kr att köpa Dual Core istället?
Går det att få ner kostnaderna ytterligare lite? Några förslag?
June 17, 2005
CasO wrote: tips: lägg inte ut mer än 15 000 kr på en dator..
Om jag köper en dator idag för 15k, kommer jag behöva uppgradera den inom ett år, eller köpa en ny inom två år. Uppgraderar jag för 7,5k om året, eller köper en ny om två år för 15k, landar jag på ~30k över fyra år. Då lägger jag hellre 35k på ett bräde för en burk som kommer att hålla länge och som jag kommer ha mycket kul med. 🙂
Tack för omtanken, dock. Har du synpunkter på ovanstående system?
June 17, 2005
CasO wrote: ingen burk håller länge, det värsta som finns ute idag är skräp om 2 år bara så du vet liksom....
EDIT: burken ovan ser rätt fin ut, skulle dock köpt hårddiskar med 16mb cach och en fx 55a, fast det kanske blir dyrar då... hmm
Jag håller inte med. Den burk jag köpte för tre år sedan för 22 lakan skulle fortfarande hålla idag, om det inte vore för att jag oförsiktigt nog lyckats kortsluta mammabrädan. Det *behöver* inte vara skräp om 2 år. Däremot kommer den inte gå att sälja, förmodligen 😛
Och, som sagt, jag skulle gärna köpt 16mb-cache diskar och en fx-55:a, men det var ju att få *ned* priset något som var meningen 😉
October 25, 2003
Min burk har jag haft i rätt exakt två år nu, och den är fortfarande relativt bra 🙂
Det enda jag uppgraderat är grafikkortet till ett 6800LE, men det var ett 9800Pro i den från början vilket också skulle duga bra i dagsläget.
P4C 2.8GHz
1gb ram
2x120gb hdd
Dvdbrännare 4x
9800Pro
Soundblaster Audigy 2
Tror att jag (och farsan) pröjsade 28k för den.
February 28, 2005
Ett grafikkort med VIVO(Video in/ut måste d ju ha om du ska hålla på med video redigering mm 😉
Typ ett X850XT PE VIVO?
http://www.hisdigital.com/html.....8;view=yes
ett braa grafikkort!! 😉
June 17, 2005
Gilgamesh wrote: Ett grafikkort med VIVO(Video in/ut måste d ju ha om du ska hålla på med video redigering mm 😉
Typ ett X850XT PE VIVO?
http://www.hisdigital.com/html.....8;view=yes
ett braa grafikkort!! 😉
Har ingen koll på ATI. Är det det grymmaste de har att komma med, med ATI-chipset? 😛
1 Guest(s)