December 15, 2003
Marron wrote: [quote=HerrPutte]Ska du köra trådlöst så måste du ha en router som klarar av det. Skulle rekommendera kabel (trådlöst är egentilgen till för familjer som inte vill ha en massa kablar från varje rum eller folk med laptops. Ett bra trådlöst paket (54mbit) kostar en hel del så...
Kolla mitt första inlägg. Mitt modem är allt i ett och kan ha trådlöst.. orkar inte dra kablar.. lr pappa är la inte så positiv till det.
Okej, jag antar då att ni redan har ZyAIR B-101 ? Isåfall kan du köpa nåt 802.11b kort tex d-links finns en mängd olika.
May 1, 2003
HerrPutte wrote: [quote=Marron][quote=HerrPutte]Ska du köra trådlöst så måste du ha en router som klarar av det. Skulle rekommendera kabel (trådlöst är egentilgen till för familjer som inte vill ha en massa kablar från varje rum eller folk med laptops. Ett bra trådlöst paket (54mbit) kostar en hel del så...
Kolla mitt första inlägg. Mitt modem är allt i ett och kan ha trådlöst.. orkar inte dra kablar.. lr pappa är la inte så positiv till det.
Okej, jag antar då att ni redan har ZyAIR B-101 ? Isåfall kan du köpa nåt 802.11b kort tex d-links finns en mängd olika.
har inte det trådlösa kittet..
funderar på att dra kabel iaf tror jag 🙂
Gud vad svårt det här blev.. men det är ju långt kvar iaf 😀
May 1, 2003
HerrPutte wrote: Nej det är lättast så och du kan trösta dig lite med att priserna kommer att sjunka lite på denna månaden som går.
Får hoppas det.. och att jag får ett paketpris på allt 🙂
Jag ska inte sätta ihop den själv heller, de ska de göra.. vill inte göra sönder de där grejerna 🙂
Tack så mkt.
May 1, 2003
Japp, nu är paketet fullbordat:
RAM Minnen: 2x DDR 512MB PC3200 Samsung 2 260 kr
Ljudkort: LK SB Audigy2 ZS/Pci 7.1 1 355 kr
Nätagg: Nätagg Levicom 550w 895 kr
Hårddisk: HD160 Seagate Barracuda 1 115 kr
Moderkort: MK Abit KV8-MAX3 1 585 kr
Grafikkort: GK ATI X800 Pro Connect3D 4 475 kr
Monitor: TFT Samsung 17'' 710N 4 360 kr
DVD Brännare: DVD±RW Nec 8x ND-2510 895 kr
Mus och Tangentbord: Tgt Log. 967312-0106 2 495 kr
CPU: CPU AMD Athlon64 3200+ 3 095 kr
Högtalare: Högt Log. 970068-0914 3 895 kr
Chassi: Kab Lian Li PC6070 Silent 2 095 kr
Exkl. moms: 22 816 kr
Moms: 5 704 kr
Totalt, inkl. moms: 28 520 kr
Vad tycker ni?
May 1, 2003
Callister wrote: Det e ju bra, men tycker du borde överväga lite, behöver inte köpa det dyraste av allt, jag menar, det håller inte spec. längre (Än något som är 5% dåligare ) för att det är dyrast.
Tgt. bordet t.ex.. skitdyrt 😛
Jo jag har tänkt på det.. men jag gilalr det skarpt 😀
Sen vet jag inte vad jag kan dra ner på.. gör det gärna men då måste jag få förslag.. inte så bra på det här..
April 29, 2004
Jag skulle nog ta ett Leadtek 6800 GT för 4601 kr inkl. moms, det verkar som att GT-korten är snäppet vassare än ATI:s X800 Pro och det är ingen större skillnad i pris.
Sedan skulle du ju kunna byte ut moderkortet mot ett Leadtek K8N. En AMD 64 3000+ istället för 3200+ gör att du sparar en tusing minst, dessutom kan du alltid försöka dig på att överklocka CPU:n. Och ska jag vara ärlig så tror jag inte att 200 extra MHz är värt 50% högre pris för processorn, i det långa loppet tror jag att du har mer nytta av pengarna.
Egentligen så skulle jag nog ta ett moderkort som bygger på Nvidia Nforce 3 250-chipset, men inetdata har inga sådana i sin butik verkar det som.
Och en Hitachi 160 GB IDE med 8 MB buffer går på 975, det är en bra disk och jag skulle ta den framför Seagaten av prestandaskäl. Plus att det är an "vanlig" IDE-disk så inga drivrutinsdisketter behövs när man installerar OS:et.
May 1, 2003
Ooklamook wrote: Jag skulle nog ta ett Leadtek 6800 GT för 4601 kr inkl. moms, det verkar som att GT-korten är snäppet vassare än ATI:s X800 Pro och det är ingen större skillnad i pris.
Sedan skulle du ju kunna byte ut moderkortet mot ett Leadtek K8N. En AMD 64 3000+ istället för 3200+ gör att du sparar en tusing minst, dessutom kan du alltid försöka dig på att överklocka CPU:n. Och ska jag vara ärlig så tror jag inte att 200 extra MHz är värt 50% högre pris för processorn, i det långa loppet tror jag att du har mer nytta av pengarna.
Egentligen så skulle jag nog ta ett moderkort som bygger på Nvidia Nforce 3 250-chipset, men inetdata har inga sådana i sin butik verkar det som.
Och en Hitachi 160 GB IDE med 8 MB buffer går på 975, det är en bra disk och jag skulle ta den framför Seagaten av prestandaskäl. Plus att det är an "vanlig" IDE-disk så inga drivrutinsdisketter behövs när man installerar OS:et.
Oj, okej.. någon som har kommentarer på detta?
Det där med hårddisken verkar ju vettigt Iaf, resten vet jag inget om..
Tack så mkt Ooklamook 😀
December 15, 2003
Jo, jag skulle också ta en 3000+ annars ser det paketet skitbra ut! En MAX3 är lättare att överklocka med (om AMDvarianten är likadan som Intelvarianten?)
Ska den byggas+installeras ihop av datorbutiken hade jag nog hållit mig till en SATA-disk men jag är ju lite extrem... en IDE funkar fint!
December 15, 2003
Hm, det är så att prestandaökningen är inte så hög jämfört med en 3000, vilket inte riktigt motsvarar den ohemula höjningen av priset. Men räknar man procent och inte bryr sig om priset så kan man givetsvis köpa 3200.
Jag är inte så bra på AMD då min senaste var en thunderbird men om man jämför med intel, en 3.2 northwood kostar ca 2600:- medan en 3.4 ca 3900:- där motiverar inte riktigt 1300:- den lilla höjningen av hastigheten...men för den som räknar procenten så är det viktigare än att kunna äta fläskfile denna månaden.
Visst när jag köppte nya grejer förra månaden så funderade jag länge och väl på om jag skulle köpa en a64 men stannade tillslut på en intel (igen 😉 ) en 3.2 och lade mer pengar på minnen istället.
May 1, 2003
HerrPutte wrote: Hm, det är så att prestandaökningen är inte så hög jämfört med en 3000, vilket inte riktigt motsvarar den ohemula höjningen av priset. Men räknar man procent och inte bryr sig om priset så kan man givetsvis köpa 3200.
Jag är inte så bra på AMD då min senaste var en thunderbird men om man jämför med intel, en 3.2 northwood kostar ca 2600:- medan en 3.4 ca 3900:- där motiverar inte riktigt 1300:- den lilla höjningen av hastigheten...men för den som räknar procenten så är det viktigare än att kunna äta fläskfile denna månaden.
Visst när jag köppte nya grejer förra månaden så funderade jag länge och väl på om jag skulle köpa en a64 men stannade tillslut på en intel (igen 😉 ) en 3.2 och lade mer pengar på minnen istället.
Okej =) Får se hur mkt pengar jag får ihop.. har jag råd blir det en 3200 annars 3000.. tackar =)
May 17, 2004
allt värkar bra men två endringar. köp delfis två 512, lär vara hög kvalla och jag litar på honom. kostar 2000 om du slår till nu. och det om grafik kortet, sattsa på 6800GT. leadtek har hög kvalla och gt är bara ett nedklockat ultra. det att x800pro är bättre än ett 6800u är bara lögn. 6800u presterar bättre än x800XT men har en högre prislapp. och om du nu vill spara några kronor för mer prestanda genom att modda pro till xt så går det inte. inte med ditt kort iaf och om du nu skulel det blir det mer eller mindre jobbigt. att få ett GT till Ultra är bara att klocka upp det och det går nästan med vilket övercklocknings-prog som hälst.
3 Guest(s)