Ny burk|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny burk
PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 1, 2006 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Då vart det dags, sista jag var på G blev det aldrig av, men nu ska det äntligen hända något =).

Som det ser ut nu så ligger detta i köptanken.

CPU: Opteron 170 4150kr
MOB: Asrock 939dualsata 700kr
HDD: 1*74 + 1*36 raptor (inget)

RAM
GPU

Chassi: Silverstone TJ06 1200kr
Nätagg: Hiper TypeR 5802 1050kr

Då börjar vi med mina "?".

Är det värt 700kr mer för cpu'n om man jämför med 165:an ?, hade även tänkt börja leka lite med oc e.t.c och då har jag fått förklarat att det är detta mobot som gäller, dock så skulle det finnas något dfi mobo som kan konkurera ?.

Minne och graffe har jag kollat rundor på, saken är den att jag är inte miljonär och även om 7800gtx512mb lockar så lär det inte bli av, summan reserverad för minne och graffe är 8500kr. Jag vill ha 2*1gb moduler. Har sneglat på ocz gold edition pc4000 och crucial ballistix pc4000, dessa stickor går på runt 4000kr, men vilka är bäst ur klockningssynpunkt ?, detta lämnar 4500kr till graffet. Ska man snåla in här lite och köra på något x850xt eller liknande, ska man lägga sig på ett 7800gt, eller ska man ta steget på några 1000 lappar till för att nå upp till 7800gtx/x1800xt ?.

Har även funderar på att hitta minne och graffe begagnat, då vet man vad minnena går för och man får ner priset på graffet lite.

Burken kommer att användas till det mesta mellan spel och tyngre grafiska arbeten (så 2gb minne är minimum).

God forsättning

//PaCk

-------------EDIT--------------

Då ser det ut som såhär nu.

CPU: Opteron 170 (4150kr)
GPU: Asus geforce 7800gt 256mb vivo/hdtv/2xdvi (3495kr)
RAM: Crucial Ballistix tracer 2*1gb PC4000 CL3 (4390kr)
HDD: 1*74+1*36 raptor (inget)
MOB: Asus A8R-MVP (1199kr)
CHA: Silverstone TJ06 (1200kr)
AGG: ? (1000kr)

Totalt 15,439 kr

1. Ska man satsa på ett gainward gs kort istället, eller kanske något annat märke ?.
2. Vet fortfarande inte om dessa minnena smeker ocz's, dock så får det bli dem nu, men timingsen på dessa minnen verkar rätt höga ?.
3. Är det kanske bättre att köra på en x2 4200+ ?, eller ger opteron's fetare cache någon fördel ?.
4. Hiper typeR agget som jag hade i åtanke har visst för korta kablar till detta chassit ?.

Det som är det största problemet för mig atm är att det är 30 dagars leveranstid på opteron cpu'n.

EDIT #2

http://www.xtremesystems.com/m.....#038;id=17

Dem minnena känns lite skönare ?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
997582
January 1, 2006 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det moderkortet är bra för pengarna men ska du verkligen satsa hade jag nog tagit en DFI-bräda, helt klart.

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
997670
January 2, 2006 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det moderkortet är bra för pengarna men ska du verkligen satsa hade jag nog tagit en DFI-bräda, helt klart.

//Andreas

Och om jag får blanda mig i också, så säger jag "Screw both ASRock & DFI", och kör på ASUS A8R-MVP istället. Utan tvekan bästa moderkortet jag haft att göra med i mitt liv (okej, vill inte riktigt leka med mina minnen, men de är rätt budget). 340MHz HTT klarar brädan utan problem, enda nackdelen mot DFI är att det inte finns tonvis med inställningar för allting i BIOS, men DFI är samtidigt ingen dröm att hålla på att tweaka tills det blir stabilt heller. Det är min åsikt, då. Dessutom har A8R-MVP möjligheter för lite Crossfire om man skulle ha lust, och kostar en hel del mindre än motsvarande DFI-kaka.
Kostar runt 1200 spänn, vilket man får två stycken coldbootande ASRock's för, men det är det värt. 😉

EDIT: Angående minnen... Jag skulle själv beställt ett par Crucial Ballistix Tracer (lite dyrare, men ack så de klockar fint för att vara 1GB/st) direkt från crucial för ~250€/st. Samtidigt hade jag köpt ett X850PRO/XT, vad som nu än är mest ekonomiskt försvarbart, och väntat på X1900 och Masterkorten för Crossfire. Självklart om du ens tänkt överväga Asus-plankan.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
997676
January 2, 2006 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Delph1]Det moderkortet är bra för pengarna men ska du verkligen satsa hade jag nog tagit en DFI-bräda, helt klart.

//Andreas

Och om jag får blanda mig i också, så säger jag "Screw both ASRock & DFI", och kör på ASUS A8R-MVP istället. Utan tvekan bästa moderkortet jag haft att göra med i mitt liv (okej, vill inte riktigt leka med mina minnen, men de är rätt budget). 340MHz HTT klarar brädan utan problem, enda nackdelen mot DFI är att det inte finns tonvis med inställningar för allting i BIOS, men DFI är samtidigt ingen dröm att hålla på att tweaka tills det blir stabilt heller. Det är min åsikt, då. Dessutom har A8R-MVP möjligheter för lite Crossfire om man skulle ha lust, och kostar en hel del mindre än motsvarande DFI-kaka.
Kostar runt 1200 spänn, vilket man får två stycken coldbootande ASRock's för, men det är det värt. 😉

DFI är jobb, mycket jobb. Det är synonymt med namnet numera 🙂

//Andreas

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
997826
January 2, 2006 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, det där med att vänta på andra grafikkort lär inte bli så jävla aktuellt för mig, då det ska bli andra saker som prioriteras i framtiden.

Som det ser ut nu så lutar det åt curcial minnena och ett 7800gt.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
998078
January 3, 2006 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

PaCk wrote: ok, det där med att vänta på andra grafikkort lär inte bli så j**la aktuellt för mig, då det ska bli andra saker som prioriteras i framtiden.

Som det ser ut nu så lutar det åt curcial minnena och ett 7800gt.

X1900 ska vara här i slutet av månaden. Så det dröjer inte länge hursomhelst. Och om du skaffar dig de där Crucial-minnena får du fan skicka upp de hit så jag får se vad de går för. 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 174
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL