Ny burk ska inköpas, behöver både 1,2 och 3 råd! :)|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny burk ska inköpas, behöver både 1,2 och 3 råd! :)
Keni
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 590
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 29, 2007 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejs!

Nu börjar det bli dags att skaffa sig en ny dator då min nuvarande inte riktigt pallar med nya spel (hardcore gamer o/ :P).
Jag tog mig en titt in på komplett för att kolla vad det finns för någe att välja mellan nu för tiden.. men det finns så otroligt mycket och man har ju ingen som helst koll på vad som är vad.
Har varken tid eller ork att sätta mig o plugga in allt igen men jag hoppas att det finns någon inbiten stjärna här på världens bästa forum som kan hjälpa lilla mig ^.^ håller tummarna för att man inte blir klassad som jubelidiot XD

Datorn ska vara otimerad för spel! våga inte tänka på någe annat 😉
Prisklassen 15-20k

inköpslista:

-System hdd: Är trött på sunkiga 7200rpmare och är sugen på någe nytt, är berädd att lägga ut en extra slant på denna avdelning för en gångs skull, SCSI?.. RAID?.. vad vet jag =P (notera att det endast ska gå som system disk)

-Minnen:
2gb+, corsair är att föredra men är öppen för förslag.

-Processor:
nollkoll.. 64bit? alltid kört AMD, men igen så är jag öppen för förslag :).

-Grafikkort:
Ja.. vad ska man säga, har nollkoll här med! har alltid kört Ati men eftersom jag varit så AFK från hårdvaru världen nu ett tag så är jag öppen för förslag. max 5-6k

-Moderkort: Eftersom jag inte har någon koll så har jag inte mycket att tillägga, inget jävla asus crap bara.. håller ju inte mer än ett par timmar (eller har det kanske ändrat sig?). max 2k

-Chassi: Medi/full tower, så luftigt som möjligt. max 2k.

-Nätagg: Seasonic/Tagan, såg också att Corsair hade en del Agg nu också! är dom någe att ha? (mitt antec 550W gick sönder idag*snyft*)

Ber om ursäkt för min okunnighet : men någon ska väl hålla er hårdvaruhardcores igång 😉

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1145325
June 29, 2007 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla på min sign, följ den mallen, kanske ett par små ändringar 😉 om det e nåt, fråga ^^

Keni
Kommer du hit ofta?
Medlem
1145331
June 29, 2007 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Slängde upp ungefär de du hade i din comment på komplett och de landade på 19.283,00kr utan diskar, och utan agget till graffekorten (Thermaltake Purepower Power Express 250W)

http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc

Det jag undrar lite över är~:
-Minnen: Behöver man verkligen 4gb ram? nu har jag igentligen ingen koll på hur de där minnesstickorna presterar men dom var rätt så billiga, du tror inte att det kan vara bättre att köra 2gb lite mer högpresterande minnen?

-Grafikkort:
SLI/X-Fire, som vanligt har jag ingen koll men kanske lär mig av att ifrågasätta ^^ är det värt att köra 2st kort med lite lägre prestanda än att köra ett kort med lite högre prestanda, vad kan de vara för pris/prestanda ratio? 😛

-Processor: Är det värt att köpa en quad core processor? finns det spel/program osv som kan änvända sig utav det? jag menar.. jag köpte min AMD 64bits processor för ganska exakt 3år sedan och jag har ännu inte något 64bit os i burken 😛

Tack för det snabba svaret! och priset kom ju mitt i prick med.. nästan 😛

klart det kan vara skönt att inte bli så berörd när man kör flera program

gilgamesh
Member
Medlem
1145332
June 29, 2007 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan gott o väl köra en Core 2 Duo E6600 istället så sparar du cash

http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=322633

hade en sådan på min förra burk, funkar hur bra som helst och kommer hålla länge, quadcore behövs inte än.

ang minnena, det är högpresterande minnen med D9GMH chip, minnen är billiga nuförtiden, du klarar dig lätt med 2GB idag, hade det oxå på min förra burk.

ang grafikkort, ETT HD2900XT håller och presterar bra, sen beror det på vad du kör för upplösningar mm, men jag hade satsat på ett kort om du inte tycker de räcker så kör ett till. hellre ett BRA kort en 2 sämre...

sen ditt val av moderkort, jag hade valt det jag har istället, finns billigt där jag köpte det (CPUstore) bästa moderkortet imo, x8 på båda PCI-Express portarna tillskillnad från x16/x4 på ABit brädan..

http://mirror.cpustore.se/osc/.....cts_id=985

skicka iväg ett mail till dom, de hade 2st i lager när jag beställde, har du tur så har dom kanske ett kvar, annars tar det inte så lång tid att få in nya.

sen angående mitt Thermaltake agg, det driver ETT av grafikkorten, Corsair agget driver det andra samt resten av grejerna, men Corsair agget ska inte ha några problem med att driva båda korten.

Keni
Kommer du hit ofta?
Medlem
1145334
June 30, 2007 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh wrote: ang grafikkort, ETT HD2900XT håller och presterar bra, sen beror det på vad du kör för upplösningar mm, men jag hade satsat på ett kort om du inte tycker de räcker så kör ett till. hellre ett BRA kort en 2 sämre...

tänkte mer i still med att ha ett kort med bättre prestanda än HD2900XT, och undrar om man kan komma upp (och förbi?) i den prestanda som 2st HD2900XT på ETT högre presterande kort, sen ifall man i framtiden vill boosta grafiken så behöver man inte köpa 2nya kort(eller 1nytt phat) utan kan köpa ett likadant som han har..

EDIT: och isåfall vilket kort kan du rekomendera?

gilgamesh
Member
Medlem
1145349
June 30, 2007 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

nja isåfall är det 8800 Ultra, men 2st HD2900XT är bättre än ett 8800Ultra, sen så är jag mer av ett ATi fanboy så jag säger ändå ett HD2900XT 😉 men du bestämmer 😉 sen om du bara ska spela så är nog inte skillnaden i spel värt att lägga för ett 8800 Ultra tycker jag iaf...

http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=335496

HD2900XT kortet kostar 3200:-, detta 6400:- vi snackar om dubbelt så mer och det är absolut inte värt det om vi snackar om hur mycket skillnad det är!, kör isåfall på 2st HD2900XT direkt 😉 än så länge har jag maxxat varenda spel som jag spelat 😉

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1145351
June 30, 2007 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

jag kan fortfarande maxa ur spelen på mit 1950xtx typ men kör på hd 2900xt och om du vågar beställa utomlands så kan du juh alltid köra på 1gb modellen

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
1145389
June 30, 2007 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

kör på hd2900xt!

fast omjag vore du så skulle jag vänta tills nya intel prollen "penryn" kommit ut! för det första så blir alla tidigare prollar som finns nu billigare och så kommer det ju bättre prollar att välja på!!!

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1145417
June 30, 2007 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hagiz wrote: kör på hd2900xt!

fast omjag vore du så skulle jag vänta tills nya intel prollen "penryn" kommit ut! för det första så blir alla tidigare prollar som finns nu billigare och så kommer det ju bättre prollar att välja på!!!

vänta på prissänk den 25 juli då får du en q6600 för runt 3000 tror ja.

Keni
Kommer du hit ofta?
Medlem
1145453
June 30, 2007 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blir nog o vänta ett tag, har pratat med lite polare o de tycker också jag ska vänta, inte bara pga priser och produkter utan även för att det är sommar och fint väder? får nog bli till o köpa ny burk till hösten/vintern då man verkligen inte går utanför lägenheten!
blev nog lite för sugen igår då jag var iväg o köpte nya kylare till polarens burk ^^
😛 aja ite bättre koll har man väl nu och sugen är man ju också... så nu har man nordichardware som startsida igen o/

tack för att ni hjälpte mig helt i onödan <3 de var la trevligt o prata med er iaf

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 389
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL