February 22, 2006
Jag är sugen på att skaffa en ny/snabbare CPU. Nu tänkte jag fråga er om förslag på vilken. Nej, jag har inte feta lädret, jag tänkte mig någonting upp till ca SEK2k5.
Detta ger mig nedanstående att välja bland:
E8400 (billigare än så är inte intressant)
E8500
Q6600
Q6700
Q9300
Q9450
Jag har förstått att E8xxx-serien är nyare processorer(mindre ström/spänning=svalare), dock med 'bara' 2 kärnor medan Q-serien har 4 kärnor, så klart.
Min fråga nu blir, vilken CPU ger mest processorkraft per spenderad krona? Vilken CPU, av ovanstående, är känd för att klocka bäst?
Jag har sett på diverse fora (forum i pluralform -> fora) att många är förtjusta i Q6600 och speciellt G0-steppingen, hur är det med de andra CPUerna? Finns där några speciella steppingar man ska leta efter?
Datorn i fråga kommer främst att vara en speldator, lite filmtittande, slösurfande.
Motivera gärna ditt svar.
August 18, 2006
Om det hade varit jag och det skulle bli en Quad så skulle det bli en Q9450. Dels för det är en nyare 45nm cpu samt drar lite mindre ström än Q6600.
Men Du kommer garanterad klara dig på en E7200/E8200/E8400 CPU med stock-kylare alt Freezer pro 7 kylare. Har själv planer på att Byta ut min Dc till en E8400
February 22, 2006
Stort tack för svaren.
Jag tror nog att det lutar åt en E8500, vi får väl se vad tomten kommer med när man fyller år (snart).
Å andra sidan så har nVidia gått ut med prissänkningar på 9800GTX, två eller kanske tom tre sådana, hm....
Tri-SLi ftw?
Rent logiskt så borde nya gfx ge mer om jag ska kunna dra nytta av min 'lilla' skärm. Det känns en aning meningslöst att ha en så hög upplösning och inte ha tillräckligt med gfx att kunna köra, iaf de flesta spelen i 2560x1600.
Mitt tankeresonemang ger att det nog blir nya gfx, istället för ny CPU.
Undrar bara när nVidias prissänkning på 9800-korten kommer att slå igenom på svenska marknaden. $229 är ju en bra bit under SEK2000 .
1 Guest(s)