October 16, 2002
Hej jag sitter nu med en sketen p2:a 450 me 128 i RAM å de känns INTE kul så ska köpa en ny data, MEN har några frågor angående va man ska köpa.
Först ett chassi spelar ingen roll
Moderkort ? ska jag välja ett med raid eller inte ? är inte så säker på om jag kommer använda de.
Processor? vill ha minst 2,4 Ghz men är inte säker på om jag ska välja en p4 2,4 Ghz eller en AMD Athlon 2600+
Graffekort ? Vet inte om jag ska köpa ett Gf4 ti4200 128mb eller 4600 eller har någon något förslag på likvärdiga nyare med tanke på att gf4 har nästan ett år på nacken. Är de STOR skillnad på dom 2 korten isf ?
Hd ? tänkte mig runt 80 gig till å börja med en 7200 nått speciellt märke som man bör undvika ? IBM tex ?
Ljudkort ? har inte den blekaste va som behövs här eller om de räcker med integrerat i moderkakan med tanke på att jag bor i lägenhet.
sen mus å tangentbord floppy cd nätverkskort å lite lull lull....
jag har kollat på den här ( prisvärd ? ) chassi ingår :
Processor 2.4GHz Intel® Pentium® 4 Northwood processor med 512Kb cache
Chipset Intel 845G AGPset 400/533MHz FSB
Internminne 512MB DDR-ram uppgraderingsbart till 1024MB
2 st 266 MHz 184-pin DDR-ram DIMM-platser
Hårddisk 120GB U-DMA133 7200rpm
Diskettenhet Intern 1,44 MB, 3.5"
CD/DVD 16x DVD, läser även vanliga CD-skivor i 48x hastighet
Grafik 128MB nVidia GeForce 4 Ti4200, TV-out
Ljud integrerat Realtek ALC650
Nätverk integrerat Realtek 8100BL 10/100 Mbit/s
Kortplatser 1x AGP 4x, 3x PCI 33MHz PCI 2.2
Expansion 3x lediga PCI-kortplatser 33MHz PCI 2.2 i standardutförande
USB 2 on board
I/O 2x UDMA ATA66/100 IDE, 1x FDD, 2x USB 2.0, 1x Game/Midiport, 1x COM, 1x LTP, 1x PS/2 Keyboard, 1x PS/2 Mus, 1x line-in, 1x line-out, 1x mikrofon, 1x RJ45 LAN, 1x VGA
Högtalare Ja
TV-out/
S-video Ja
Tangentbord Ja, Svenskt Windows, PS/2
Mus/pekdon Ja, Scrollmus med musmatta, PS/2
Övrigt Spänningskabel ingår
Pris : 10.666 kr ex moms 13.333 kr inkl moms
September 11, 2002
integrerat ljud duger gott om du inte har några speciella krav..
var ska du köpa den?
kolla in http://www.komplett.se
April 10, 2001
Jag håller med föregående talare.
Att kolla upp komplett och flera andra butiker som du hittar länkar till i menyn ovan nämnd just länkar.
Du har inte angett märke eller modell på mobot tex. Är detta en märkesdator typ compaq, hp eller liknande ?
För 13K ink moms. kan du handla väldigt bra prylar om du plockar ihop det själv.
Du skriver "Först ett chassi spelar ingen roll " det spelar ganska stor roll, gäller att ha ett med bra nätagg, lätt att mecka i, inte allt för plastigt osv.
Frågan om Raid, kommer ju nästan som standard idag, eller om inte så kostar det inte många hundringar extra. kan vara värt för framtida uppgraderingar. Se till att som sagt få med USB 2. gärna firewire likaså.
Se även att Leadtek har ett som dom förhandsvisar i nyheterna, med nforce 2. verkar ju bli grymt.
Jag föredrar själv seagate diskar då dom är väldigt tysta.
Grafikkort, ja du, där får ju förstås ekonomin bestämma. men Ati´s 9700 är ju klart kraftfullt idag, men även ganska dyrt. skulle hellre satsa på ett ti4400, billigt och räcker långt idag, och så ger det dig andrum tills nästa värsting dyker upp 🙂
Ljudkort, säger som ovan har du inga direkta krav på ljudets kvallité så kommer ett eventuellt integrerat ljudkort räcka långt. och det går alltid i efterhand att slänga i ett värre sen om du känner att det är otillräkligt.
Som sagt.. för 13k kan du plocka ihop riktigt bra grejjer. Sen kommer ju dock monteringen förståss, men har du aldrig gjort det förr så kommer det bara att bli en rolig liten övning.
Och du, Glöm inte att slänga in en brännare i datorn... 🙂
October 16, 2002
Vart köpte du de då ?
jag såg mitt på http://www.pcd.se
1 Guest(s)