January 13, 2008
Hej!
Jag har aldrig byggt en dator förr men tänkte ta tag i det och det gjorde jag... Jag har beställt ett par grejer och har egentligen inte så många frågor utan mest om det ''låter ok'' eller vad man ska säga..
Nu ska det inte bli en grymspel Pc utan en billig men samtidigt bra nog data, som jag sedan ska uppgradera på... dock får jag nog börja med chassie,Nätagg, Moderkort mm.... 🙂
(Allt är beställt från datorbutiken.com)
Chassie: Black Thunder Miditower 400W ATX
Moderkort: MSI K9AGM3-FD 4xDDR2
Processor: AMD athlon 64 x2 6000+ 3,0 Ghz
Grafikkort: MSI 8600GT Twin Turbo 256mb GDDR3
Hårddisk: Western Digital Caviar 500GB
Minnen: Corsair XMS2-6400 TWIN 2x1024mb 5-5-5-12 800Mhz With heatsink.
DVD-ROM: Samsung 16x DVD-ROM/48x
January 13, 2008
nvidiaamd wrote: vad var det för fl'äkt o är du nöjd?
Jag kan säga bara säga att jag är Mycket nöjd! Lirar Crysis på High (men inte högsta upplösningen..) Flyter på finfint utan minsta lagg..
Fläkten var en liten Hiperflow Ultrasilentsystemfan med blå led... Det förjde med en extra sladd så jag kunde koppla den direkt till nätagget så den kör konstant på max fart... låter inte så mycket + att den suger bra nog för mina grejer... Jag kommer aldrig upp i någon temp ändå...
20.37CFM
19dBA
2000RPM
Jag kör med Twin Turbo knappen (snabb överklocking) på grafikkortet... om man kollar i Dualcore center programmet så utan knappen är GPU'n på 540mhz och minnet på 700Mhz.. Med knappen inne 580//800 Vilket enligt Cs Source Vid test gör ca 20 FPS (153 sedan 171)
när jag lirar crysis når grafikkortet en temp på 45 C annars 38-39 i vila... Processorn är alltid mycket kall, Processor fläkten snurrar ca 2970RPM på näst högsta inställningen i Dualcore center. Ligger på mellan 20-25 C och runt 30-35 när jag lirar Crysis 🙂
Som sagt är jag mycket nöjd och ihopsättningen var förvånandsvärt enkel utan något klabb med någonting!
Jag kollade på komplett och på ngt paketerbjudande och blir nästan oroad över hur många som har klabb med b.la Sata hdd'n m.m...
January 13, 2008
Jag ar helt ny po det har med overklockning men har laest en del... Dock kan jag inte hitta var jag staller in FSBn i BIOS... Det moste ha med mitt BIOS att gora och sen fattar jag inte riktigt hur ClockGen fungerar... Kom garna med tips och hjalp.
Jag har i alla fall klockat mitt grafikkort minimalt.. jag kor ju med twin turbo och anvander sedan Rivatuner for mer overklocking... Just nu kor jag GPU: 600Mhz - Minnet 835 Nu ligger fortfarande vilotempen po samma temperatur men naer jag lirar spel gor det uppemot 50+ ist for max 45 som innan. jag vet inte hur mycket jag kan eller ska klocka kortet... Men jag kmr att kora po detta nu.
Korde 3Dmark05 *free version" fick 11925 och log tydligen bland de besta systemen med detta graffet
January 13, 2008
Klockat lite mer på graffet GPU: 615 GMem: 850 Mhz
Men som sagt jag är helt ny på överklockning och har ingen aning om hur mycket jag kan klocka och som ni ser så tar jag det sakta..... 12200 i 3DMark05 har inte heller klockat processorn. Graffet nådde 53 C under 3DMark.
Lirar på fullaste inställningarna på CoD4 utan minsta lagg. +1600*1200 upplösn
January 4, 2008
det sjuka är att vi två har likadana grafikkort, fast jag har dubbelt så mycket minne i mitt, och ändå så kan jag bara lira Crysis i medium...dock har jag inte klockat kort...
jag når bara knappt över 5000 i 3dmark06...angående tamperaturen så tycker jag inte att du bör pressa CPU:n över 60 grader ungefär, detta kan skilja mellan processor och processor, men det är vad de brukar kunna ligga på innan datorn blir ostabil...
sen det där med fsb i bios, det är inte alla moderkort som tillåter det...bara de lite dyrare...:P
January 13, 2008
Jag korde ju 3dMark05 och om jag har forstott det ratt ar 05=DX9 och 06=DX10...... nu kor jag graffet po, GPU-635 o minnet po 800.... Minnet e inte so schysst att klocka do det okar tempen rejalt och den hanger sig om jag klockar lite mer..... GPU'n verkar inte gora ngn storre skillnad po tempen ialf.
2 Guest(s)