January 19, 2003
jag funderar på köpa en ny dator och de här kommer den bestå av, några synpunkter?
Sakerna:
LG DVD-spelare IDE 16x/48x Retail. ST:1
Intel Pentium4 2.6 GHz Boxed PC800 ST.1
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 ST.2
Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB ST.1
Chieftec Dragon Medium Tower m/dör Blå ST.1
Abit IC7-G Hovedkort S478/800MHz, SATA ST.1
Seagate Barracuda 7200.7 80GB S-ATA ST.2
August 7, 2003
Svårt ha synpunkter om man inte vet vad du tänkt använda burken till... Antar du ska ha den till att spela FPS-spel på eftersom du "drämmer till" med ett 9800PRO-kort?
Har du tänkt överklocka? eller göra nåt annat speciellt som man bör känna till?
Ser ju ut som en trevlig burk 🙂
September 27, 2002
MoNsTeR wrote: Mer ram.. Sen så skulle jag fundera på att ta en XP 3000+ o ett bra nForce2 kort i stället, kostar ungefär lika mycket. En snabbare hårddisk att köra systemet på kanske inte vore helt fel heller. En WD raptor 10krpm tex.
är inte 2x sata 120 hd i raid snababre en 1 raport?
December 18, 2002
4fun wrote: [quote=MoNsTeR]Mer ram.. Sen så skulle jag fundera på att ta en XP 3000+ o ett bra nForce2 kort i stället, kostar ungefär lika mycket. En snabbare hårddisk att köra systemet på kanske inte vore helt fel heller. En WD raptor 10krpm tex.
är inte 2x sata 120 hd i raid snababre en 1 raport?
njae!! tror icke det :blink:
EYYYYY 4fun kompis !!! :cy:
January 28, 2003
MoNsTeR wrote: Mer ram.. Sen så skulle jag fundera på att ta en XP 3000+ o ett bra nForce2 kort i stället, kostar ungefär lika mycket. En snabbare hårddisk att köra systemet på kanske inte vore helt fel heller. En WD raptor 10krpm tex.
ehh, ja det kan han göra, om han vill ha sämre prestanda!! det är intel som gäller för tillfället, face the truth... en 3000+ får smisk av en 2,4C i många tester och en 3200+ får smisk av en 3,0C i stort sett alla tester... amd har skitet sig i näven med deras pr-rating... jämför en 2400+ med en 2,4C så har 2400+ inte en chans... amd har helt enkelt för låga klockfrekvenser för att hänga på intel och intels bandbreddsövertag är enormt... finns EN sak som talar för amd, priset...
intel r0XX0r
nja, en raptor är kanske lite overkill, 36gig till priset av vad 160-180gig kostar om det är en vanlig IDE, och så mkt prestandaökning märker man inte, fast man kan ju köra den i trevliga raid-konfigurationer å då kan man få stor prestandaökning...
March 15, 2002
MrWeizel wrote: [quote=MoNsTeR]Mer ram.. Sen så skulle jag fundera på att ta en XP 3000+ o ett bra nForce2 kort i stället, kostar ungefär lika mycket. En snabbare hårddisk att köra systemet på kanske inte vore helt fel heller. En WD raptor 10krpm tex.
ehh, ja det kan han göra, om han vill ha sämre prestanda!! det är intel som gäller för tillfället, face the truth... en 3000+ får smisk av en 2,4C i många tester och en 3200+ får smisk av en 3,0C i stort sett alla tester... amd har skitet sig i näven med deras pr-rating... jämför en 2400+ med en 2,4C så har 2400+ inte en chans... amd har helt enkelt för låga klockfrekvenser för att hänga på intel och intels bandbreddsövertag är enormt... finns EN sak som talar för amd, priset...
intel r0XX0r
nja, en raptor är kanske lite overkill, 36gig till priset av vad 160-180gig kostar om det är en vanlig IDE, och så mkt prestandaökning märker man inte, fast man kan ju köra den i trevliga raid-konfigurationer å då kan man få stor prestandaökning...
Priset talar för amd.. Man får oftast bättre prestanda om man köper en amd än om man köper en intel för samma pengar. Därför så rekommenderade jag en amd. I de tester jag sett så är en 3000+ generellt sett snabbare än en 2.6 ghz p4. Fast de beror ju på vad man ska köra för applikationer. Ska han köra applikationer som går bättre på athlon system så kan man ju fundera på en 3000+ i stället, annars så är ju 2.6-c ett bra alternativ. Själv så hade jag tagit en kanske 2 st raptor och raidat. Raptor diskarna har nästan samma prestanda som en 10krpm scsi disk. De har dessutom gått ner i pris en hel del. 1479:- för en så snabb disk tycker inte jag är särskilt farligt. Finns inga andra ide diskar som ens kommer i närheten. I stället för att raida 2 st vanliga diskar så kan man köra en stor. Den disken man har för att lagra data på behöver för det mesta inte vara lika snabb som system disken.
July 26, 2003
På nforce2 korten är väll SATA controllern begränsad till PCI bussens hastighet 133 MB/s, ska man köpa raptor eller raidade SATA så är ett i875 mobo att föredra då du har SATA på nordbryggan och kan utnyttja 150 MB/s.
Jag skulle tippa på att två Maxtor SATA diskar i raid 0 är snabbare än en raptor.
March 15, 2002
Spaic wrote: På nforce2 korten är väll SATA controllern begränsad till PCI bussens hastighet 133 MB/s, ska man köpa raptor eller raidade SATA så är ett i875 mobo att föredra då du har SATA på nordbryggan och kan utnyttja 150 MB/s.
Jag skulle tippa på att två Maxtor SATA diskar i raid 0 är snabbare än en raptor.
Du har 150 mb/s överföringshastighet på nForce2 korten också, även om man aldrig kommer upp i de hastigheterna inte ens om man raidar 2 st diskar. Jag skulle också tippa på att två st Raptor diskar i raid 0 är snabbare än 2 st Maxtor SATA diskar i raid 0.
March 15, 2002
4fun wrote: Men man får ju per hd för pengarna om man köper 2x 120gb SATA istället för 2x 37gb STAT raptor...
Jag rekomenderar nog en "vanlig" sata hd på 120gb matrox eller segate. Sedan raida de
Man får mer utrymme för pengarna men absolut inte bättre prestanda... Kör man en raptor så behöver man säkerligen inte raida för att få bra prestanda heller. Då kan man köpa en större och lite långsammare disk för att lagra data på. Det är alltid bra att ha en separat disk till systemet. Blir mycket lättare om man får nån skit på den och/eller behöver formatera. Man kan naturligtvis göra 2 partitioner på raid enheten men arbetar man på båda samtidigt så går det väldigt trögt. Har man 2 st separata diskar så kan man arbeta på båda samtidigt utan att det flyter på dåligt. Att överföra stora filer mellan 2 partitioner på samma disk tar evigheter. Även om det är en raid partition. Och att bara ha en partition på en dator är inte särskilt smart.
2 Guest(s)