December 14, 2006
Hejsan , min kompis ska köpa ny dator och det är jag som har plocka ihop delarna och ska sätta ihop den. Jag har slängt ihop en dator som jag tycker verkar rätt O.K för han ville ha en för runt 8000+skärm.
Så jag slängde ihop en dator men vet inte riktigt hur delarna går ihop OSV för ja vill inte att nått inte ska funka bra.
Här är det jag tänkt: CHASSI: Antec Sonata II med 450w nättagg, CPU: AMD Athlon64 x2 4200+ AM2 BOX, MODERKORT: Abit KN9 Ultra, nVidia nForce550 Ultra, GLAN, 8 Channel Surround Audio, SATAII RAID, Firewire, PCI-Express, OTES Passive NorthBridge cooling, Dual DDR2-667/800, Socket AM2, HÅRDDISK: 320,0 GB – SATAII-300 – 7200/16MB – WD Caviar SE, GRAFIK: ATI Radeon X1950Pro Ultimate, 256MB GDDR3, TV-Out, HDTV, Dual DVI, PCI-Express, Full Retail, MINNEN: Kingstone HyperX - 2x512 MB DDR2, PC6400 DDR2-800, CAS 5-5-5-15 - KHX6400D2K2/1G, CD/DVD: Asus DRW 1608P, DVD±RW, DVD±Rx16, DVD±R DLx6, Internal, 2 MB, Black, Retail.
Ser detta bra ut ? 🙂 TAck på förhand 🙂
February 28, 2005
det hamna på typ 8900:- MEN de bättre moderkort, bättre processor samt 2*1GB minne. Sen är det bara och klocka processorn då moderkortet är känt för att klocka bra så får han en bra dator. Finns säkert andra ställlen som är billigare än SHG...men jag plockade ut lite snabbt...
Gilgamesh wrote: aja inte mycket o göra, ska man vara ärlig så var det en dunder tabbe av honom då...
Jo, säkert..
Liksom att en del köper Citroen när det finns Volvo.. Och Volvo fast det finns Jaguar..
Man köper väl det man tycker duger och räcker till??
Nånsin hört uttrycket "Rätta mun efter maten"?
Det kan finnas många skäl till varför man inte köper "Top of the line".
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Gilgamesh]aja inte mycket o göra, ska man vara ärlig så var det en dunder tabbe av honom då...
Jo, säkert..
Liksom att en del köper Citroen när det finns Volvo.. Och Volvo fast det finns Jaguar..
Givetvis har du en poäng och det han köpt räcker säkerligen till, men detta verkar ju vara fråga om extrem och blind fanboyism. Riktig ful sådan.
//Andreas
Delph1 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Gilgamesh]aja inte mycket o göra, ska man vara ärlig så var det en dunder tabbe av honom då...
Jo, säkert..
Givetvis har du en poäng och det han köpt räcker säkerligen till, men detta verkar ju vara fråga om extrem och blind fanboyism. Riktig ful sådan.
//Andreas
Trådskaparen har skrivit:
"O.K för han ville ha en för runt 8000+skärm."
"Så jag slängde ihop en dator men vet inte riktigt hur delarna går ihop OSV för ja vill inte att nått inte ska funka bra."
"vi vill inte ha nån intel vi ska köra AMD på den."
Till svar får han - Köp en intel C2D-rigg för 900:- mer..
Du behöver inte vara fanboy för att det fattas 900:- till din planerade burk.
Om jag går i tankarna att köpa en Saab, och undrar om den fungerar bra, inte fasen är jag speciellt intresserad om en Volvo som kostar 10-15% mer går 10Km/h fortare då inte.
Man behöver inte alltid ha det som ser bäst ut, fula fruntimmer kan också suga bra.
Får lite El-Gigantenvibbar när jag ser såna här trådar..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
ilg@dd wrote: Givetvis har du en poäng och det han köpt räcker säkerligen till, men detta verkar ju vara fråga om extrem och blind fanboyism. Riktig ful sådan.
//Andreas
Trådskaparen har skrivit:
"O.K för han ville ha en för runt 8000+skärm."
"Så jag slängde ihop en dator men vet inte riktigt hur delarna går ihop OSV för ja vill inte att nått inte ska funka bra."
"vi vill inte ha nån intel vi ska köra AMD på den."
Till svar får han - Köp en intel C2D-rigg för 900:- mer..
Du behöver inte vara fanboy för att det fattas 900:- till din planerade burk.
Om jag går i tankarna att köpa en Saab, och undrar om den fungerar bra, inte fasen är jag speciellt intresserad om en Volvo som kostar 10-15% mer går 10Km/h fortare då inte.
Man behöver inte alltid ha det som ser bäst ut, fula fruntimmer kan också suga bra.
Får lite El-Gigantenvibbar när jag ser såna här trådar..
Nej man behöver inte vara en fanboy, men när man inte kan ge en anledning till varför man inte vill välja Intel när det är betydligt bättre idag, även när det gäller pris/prestanda så kan man inte dra så mycket annan slutsats. Det går att nå under 8000 för en Intel-rigg. Det enda som sagst är:
vi vill inte ha nån intel vi ska köra AMD på den.
aa tack men det blev AMD ändå jag sa att du hade plockat ihop en intel osv. men han ville ha AMD så . skickade efter allt idag...
Men som jag också sa tidigare så håller jag med om att AMDs processorer är på inga vis dåliga, bara något sämre än Intels idag.
//Andreas
Delph1 wrote:
Nej man behöver inte vara en fanboy, men när man inte kan ge en anledning till varför man inte vill välja Intel när det är betydligt bättre idag, även när det gäller pris/prestanda så kan man inte dra så mycket annan slutsats.
//Andreas
Jag tycker nog att "men han ville ha AMD så" är en tillräckligt bra motivering..
Fullkornsbröd är nyttigare och dyrare än "vanligt" vitt bröd, men det finns ingen större anledning för mej att debattera med någon varför jag vill ha "vanligt" bröd när jag handlar. Ej heller någon anledning att jag ska behöva ifrågasättas vad det gäller förstånd p.g.a mitt val..
(Jo, jag köper fullkornsbröd emellanåt också, det var bara ett exempel.)
November 27, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Delph1] Nej man behöver inte vara en fanboy, men när man inte kan ge en anledning till varför man inte vill välja Intel när det är betydligt bättre idag, även när det gäller pris/prestanda så kan man inte dra så mycket annan slutsats.
//Andreas
Jag tycker nog att "men han ville ha AMD så" är en tillräckligt bra motivering..
Fullkornsbröd är nyttigare och dyrare än "vanligt" vitt bröd, men det finns ingen större anledning för mej att debattera med någon varför jag vill ha "vanligt" bröd när jag handlar. Ej heller någon anledning att jag ska behöva ifrågasättas vad det gäller förstånd p.g.a mitt val..
(Jo, jag köper fullkornsbröd emellanåt också, det var bara ett exempel.)
Man måste ändå vara beredd att lyssna på andra för att lära sig och få vetskap om att man gör ett bra val, men visst har du rätt i att det är allas fulla rätt att göra precis vad dom vill.
//Andreas
1 Guest(s)