Ny Dator: Budget22K Är jag på rätt väg ?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny Dator: Budget22K Är jag på rätt väg ?
Marinus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 2, 2007 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej alla dator experter.

Jag ska köpa ny startionär och budgeten ligger på 22000:- Skulle va bra om den gick att pressa till 20000:-.
Men eftersom jag inte har någon att plocka delar av nu så måste jag köpa allt. Tex skärm chassi tangentbord osv.

Jag vill kunna maxa Fps spel så som HL2,Fear samt Köra wow,ventrilo,winamp utan att det ska bli för mycket. 😛

det jag har kollat på ser ut så här, kom gärna med synpunkter.

Chassi--> Antec p180b.
Alternativt antec 150p http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=314780
osäker på kombabilitetsproblem mellan antec och asusmoderkortet. verifiera någon ?

Är det svårt att bygga i ? vilka sladdar behöver jag för har hört att det ska vara svårt att få det att räcka.
Kanske ska köpa något annat ? p180 kostar 1500 kan jag få något bättre som inte ser ut som ett rymdskepp ?

Nätagg-->Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc
Alt Cooltek 500w modular atx 2.2 https://www.datorbutiken.com/h.....500BHE12CF

ett annat förslag är ett tagan 530w http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=310015

Osäker här har läst både bra och dåligt om hyper men tycker det låter bra med ett agg som är lätt att installera. Någon som har tryckt in ett av dessa i ett p180 ?

Moderkort--> Asus P5W DH Deluxe http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc

Ville ha ett moderkort som jag hade möjlighet att överklocka om jag ville. Kanske skulle kunna spara in lite här om det någon som har ett billigare alternativ som är klockvänligt.

Processor-->Intel Core 2 Duo E6600 http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc
Ska jag satsa på en 6300 eller 6400 och klocka den mer istället och spara några hundringar ?

Minnen-->Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc
Tror att detta är de bästa just nu. Gärna åsikter om det.

Grafik-->Gainward GeForce 8800GTX 768MB http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc

Detta är mitt stora huvudbry. Är det prisvärt att köpa GTX eller ska jag köpa ett GTS för 4000 istället för detta på 6200. Kommer väl nya kort nu i mars, då kanske dessa faller i pris mycket då är det itne så kul att ha betalat det dubbla.

Skärm-->Samsung 22" LCD Syncmaster 225BW Samsung 22" LCD Syncmaster 225BW

Inte mycket och säga. Mycket uppskattad bra skärm av många.

Hdd-->Samsung SpinPoint P120S 250GB http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc

här kommer det in lite budget prylar, men måste spara in någonstans.

Brännare Samsung DVD-brännare SH-S182D http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc

/22.172,00

Detta är vad jag har funderat på. Skulle vara glad om jag fick lite hjälp med att se om det är något som inte riktigt jobbar bra ihop.

Jag är också osäker på vilka sladdar jag behöver köpa extra.
Vilka brukar man få köpa extra ? Har hört att det kan vara problem med kablar när man väljer 180P.

Tacksamm för all hjälp jag kan få.

ribban
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 565
1106763
January 2, 2007 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser bra ut tycker jag, det jag kanske skulle byta är nätagg och grafikkorts tillverkare, hiper har jag inga egna erfarenheter av så jag kan inte uttala mej om det märket men jag rekommenderar Tagan's 580w nätagg med modulära kablar, har själv ett sånt i ett p180. Väldigt smidigt med löstagbara kablar. Gainward har jag en dålig erfarenhet av ett kort jag haft med detta märke,
datorn vägrade starta en dag och det visade sej vara grafikkortet som var trasigt. Hade inte överklockat eller nånting. Rekommenderar XFX 8800gtx har själv ett sånt och är mkt nöjd. Hur det är med priser på det jag rekommenderar vet jag inte för kompletts hemsida verkar vara nere.

Marinus
Medlem
1106768
January 2, 2007 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

tack för ditt inlägg mycket nyttig info.
Jag tror jag byter ut nätagget för det stod mycket på kompletts hemsida om trasiga hiper agg. sedan har jag läst om en del andra på NH som inte gillar det. fast det finns bra saker om det också.

Är det någon mer som inte gillar gainward ?

Är 580 W att rekomendera eller kan jag gå ner till lägre ?

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1106785
January 2, 2007 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Angånde chassit och nätagg + moderkorkort så kommer de passa utmärkt, du behöver inga förlängningssladdar.. Har själv kört samma config (exkl moderkortet som var av annat märke, men 4pin kontakten sitter på samma ställe)

Sen är Antec p180 ett super bra chassi, inget att anmärka förutom en plastig skit sak som är vid grafikkortet och är tänkt att fungera som ?
aja släng den åt helv**, fyller ingen funktion i mina ögon..

Edit: inte lika satsa på 320gb disk, måste bli billigast per/gb tror jag.

Marinus
Medlem
1106786
January 2, 2007 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej tack så mycket för infon det är precis sånt jag vill höra.
Jag blir lätt lite orolig att jag kommer beställa lite fel saker.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1106788
January 2, 2007 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Marinus wrote: Okej tack så mycket för infon det är precis sånt jag vill höra.
Jag blir lätt lite orolig att jag kommer beställa lite fel saker.

Btw: 4-pin kabeln från nätagg -> moderkort blir rätt precis, så om du tänkt dra alla kablar snyggt i chassit så är det bäst du köper en förlängning.. Kostar ändå bara typ 15:-

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1106797
January 2, 2007 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Annat chassi: Antec P150 som är en finslipning av P180 enligt mig. Bättre helt enkelt!

http://www.silentpcreview.com/.....page1.html

"The Antec P180 was one of the most eagerly anticipated computer cases in recent memory. While it received dozens of rave reviews as well as copious amounts of positive feedback from individual users, there's a small minority to whom the grass is always greener on the other side. I've heard complaints that the P180...

* is too big
* is too complicated to set up
* makes clean cable management difficult
* has the PSU positioned too far away from the motherboard
* has a door
* has a difficult-to-remove front bezel
* has an awkward air vent on top of the case
* silver version looks like a refrigerator
* black version is too monochromatic, etc."

Annrs gillar jag det jag ser 🙂

Dock så skulle jag dragit en en 24" alt två st 20-22"...

Marinus
Medlem
1106804
January 2, 2007 - 11:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej tack för ditt inlägg, och att du hjälper mig med mitt framtida datorköp 😛

Gällande 150P så har jag lite frågor.

Det medföljande nätagget, tror du det klarar av min specc ovan ? eller behöver jag byta ut det ? http://www.antec.com/us/pro_p_NeoHE.html

Det är inte vackert at titta på(vitt), kanske inte så viktig.

Läste på komplett att en användare hade svårt att få plats med sitt 8800gtx fick såga bort 2 centimeter 😛

Dry_Ice wrote:
Dock så skulle jag dragit en en 24" alt två st 20-22"...

Nu hängde jag inte riktigt med.. kan någon förklara

oqvist
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 140
1106812
January 2, 2007 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

För att maxa de där spelen kan du dra ner rejält på utgifterna.

Har inga problem att maxa HL 2 och F.E.A.R med min Opteron 170 baserade dator med 2x7800 GT.

2 gig RAM/billigare X2 CPU som du överklockar och ett X1900XT eller dylikt så får du ner kostnaderna markant :).

Men den där datorn är nog fin om du ska köra Fear 2, crysis och sånt med 🙂

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1106814
January 3, 2007 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

Marinus wrote: Hej tack för ditt inlägg, och att du hjälper mig med mitt framtida datorköp 😛

Gällande 150P så har jag lite frågor.

Det medföljande nätagget, tror du det klarar av min specc ovan ? eller behöver jag byta ut det ? http://www.antec.com/us/pro_p_NeoHE.html

Det är inte vackert at titta på(vitt), kanske inte så viktig.

Läste på komplett att en användare hade svårt att få plats med sitt 8800gtx fick såga bort 2 centimeter 😛

[quote=Dry_Ice] Dock så skulle jag dragit en en 24" alt två st 20-22"...

Nu hängde jag inte riktigt med.. kan någon förklara

1. Jag skulle lagt ner mer pengar på skärm! Dvs en större alt två st "mindre" 😉

2. Antec P150 finns i svart ! Fiffigt va ? Heter dock inte P150 då men är "exakt" lite förutom några smarta saker de har lagt till. Och psu klarar av att driva det du skrev. Är för övriigt mycket tyst! Och du får nog en bra slant för psu om du vill byta ut det. Bästa nätagg jag har haft!

köp i alla fall skärmen du har tänkt + en 19" extra för att köra msn etc på medan du spelar ^^ Kostar inte så mycket när du leker med 20k. Skulle jag tagit ett GTS och lagt pengarna som blir över på skärmar!

Edit: Och det är mycket snyggare än p180 ! min kompis har ett och när vi ställer dem bredvid varandra är det klass skillnad 🙂 Vitt är sexigt !" Nya frägen man ska ha på Porsche också tydligen !

Edit: Dra av på något och lägg till en Raptor hdd ! Klart värt 1500 kr. Samma här, dissa GTX och ta GTS för en raptor + en till skärm!

Marinus
Medlem
1106820
January 3, 2007 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

Åfan bra förslag du kommer med gällande skärmar
2 skärmar e jävligt fräscht.

Angående ett svart p150 så finns det en sådan motsvarighet men att antec inte skickar med någon psu.
Dom skriver delvis

"" Most importantly, the SOLO does not include a power supply, perhaps because of the murky issues of compatibility surrounding the NeoHE 430 (now mostly resolved) that shipped with the original P150.
Still, the power supply will likely be missed by some, as the pricing of the P150 with the bundled NeoHE is one of the cheapest quiet out-of-the-box case/PSU combinations ever.""

Så ett svart 150P Aka SOLO är inte aktuellt.
Då skulle jag kunna köpa ett 150P men jag är fortfarande osäker gällande.

"Det är känt både av Asus och Antec att det är kompabilitets problem mellan dessa, de hävdar dock att de löst problemen, men så verkar inte vara fallet, så rekommendera att inte använda Neo 430W PSU till några ASUS moderkort." Waktron användare på komplett.

Det som är bra med 150P är att jag får ett nätagg med som enligt dryice är ett jäkla bra agg.
Men enligt andra har kompabilitetsproblem med asus.

Vem har sagt att det ska va lätt att välja delar 😀

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
1106832
January 3, 2007 - 3:35 am
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Edit: Dra av på något och lägg till en Raptor hdd ! Klart värt 1500 kr.

Raptor är överskattad, snabba hårddiskar hjälper dig inte med prestanda i spel - endast laddningstider - för att få över datan från disk till minne. Vilken ny SATA-hårddisk som helst räcker långt.

Marinus wrote: 2 skärmar e jävligt fräscht.

Två skärmar är inte alls så skoj faktiskt, man får ju en jäkla kant att kolla på i mitten. Kan la bli okej beroende på hur breda kanterna är på skärmarna. Borde inte det förstöra FPS-spel också? Siktet har man ju i mitten... Men med tre skärmar however, då blir det riktigt schysst. 😉

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1106889
January 3, 2007 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Man behöver ju inte köra 2st skärmar ihop som du menar!
Man kan ju ha t.ex 2st skrivbord! som Dryice skriver: "köp i alla fall skärmen du har tänkt + en 19" extra för att köra msn etc på medan du spelar ^^" Alltså ett program på ena och ngt annat på den andra!

Marinus
Medlem
1106898
January 3, 2007 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Ja jag trodde att det gick att köra ena skärmen som vanligt, och ha det andra som man kommer åt med någon form av snabb knapp motsv.
Vet att det ska finnas diverse program för användande av 2 eller fler skärmar.

Behöver jag någon extra sladd för att koppla in min hårdisk ?

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
1106931
January 3, 2007 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah, tänkte inte på det viset med skärmarna. 🙂

Marinus wrote: Behöver jag någon extra sladd för att koppla in min hårdisk ?

Du behöver en sata-kabel och en strömkabel för satadisk. Minst en vanlig sata-kabel medföljer moderkortet med högsta sannolikhet. Alla nätagg i din lista bör även ha strömkablar för sata redo. Kolla recensioner av prylarna om du är osäker.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1106949
January 3, 2007 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Brukar väll medfölja med HDD konverters eller vad det heter!
(Från 4pin molex kontakt till Sata.)

Marinus
Medlem
1107008
January 3, 2007 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

POE wrote: Ah, tänkte inte på det viset med skärmarna. 🙂

[quote=Marinus]Behöver jag någon extra sladd för att koppla in min hårdisk ?

Du behöver en sata-kabel och en strömkabel för satadisk. Minst en vanlig sata-kabel medföljer moderkortet med högsta sannolikhet. Alla nätagg i din lista bör även ha strömkablar för sata redo. Kolla recensioner av prylarna om du är osäker.

Detta följer med Moderkortet:
2 x Seriell ATA-kabel ¦ 1 x seriell ATA-strömadapter ¦ 1 x IDE-kabel ¦ 1 x diskettenhetskabel ¦ 1 x USB-panel ¦ 1 x IEEE 1394-panel

Dett följer med nät agget Cooltek ct 600:
# 20/24pin moderkort : 1st
# 8pin (CPU8, 4+4) +12V: 1st
# 4pin floppy: 1st
# 6pin PCI-e: 2st
# 5pin SATA: 4st
# 4pin (HD/CD): 6st

Detta är vad jag får med för kablar Hittade inte vad de skickar med Hddn http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307913

Jag har bytt ut Grafik kortet till ett xfx 8800 gtx http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327330

Någon som har tryckt in det i ett p180 ? Är lite längre än vanliga kort.
(BxDxH) 3.8 cm x 26.7 cm x 11.1 cm

Väljer ett Antec 180P B med ett cooltek 600w atx2.2 för 2 424:- http://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Product=CT600BHE12CF

med detta landar jag på 21452:- och då handlar jag på komplett och Datorbutiken.

Det jag undrar nu är vad för lull lull jag ska köpa till.
Sådant som jag måste ha och sådant som kan va bra att ha.

Tex i chassit är det installerat s 120 fläktar. finns plats för 2 120 fläktar till och en 80.
Borde jag köpa till 2 Noctua NF-S12-1200, 120mm Fläkt, 1200RPM, 17 dB(A)
Och kanske någon 80 fläkt ?
Ska jag köra med cpu kylningen som kommer med boxed 6600, eller skaffa ny ?

Som jag fattar det så ska man få med sladdar till standard grejerna man behöver.
Bör jag klara mig på det som står ovan ?

Tack för alla förslag som jag fått hittills. Ska försöka få ihop detta nu så jag kasnke kan beställa så ge mig ett sista omdömme.

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
1108065
January 6, 2007 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Med hårddisken får du inga kablar eller nåt, den kommer bulk.

Köp de snabbaste papst- eller adda-fläktarna du kan hitta, dom blåser mycket för att vara så tysta som dom är.

Jag kan rekommendera https://www.datorbutiken.com/h.....=SCMN-1000 som cpu-kylare. Kör en sådan själv till en E6300 - helt klart bättre än den boxade. Finns nog bättre kylare dock.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL