December 28, 2007
Chassi Chieftec Aegis CH-02B-BM-OP Super Miditower BLACK without PSU/utan nätagg.
Nätaggregat Cooler Master Extreme Power Plus 650W PSU 16-23db 120mm
Moderkort Asus P5K iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
Processor Intel Core 2 QUAD Q9300 2.5GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 (ska jag ta Q6600 nu när den kommer bli billigare?)
Processorfläkt Zalman CNPS9700LED Giant Copper 110mm Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler
Minne Mushkin SP2-6400 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz 5-5-5-18
Hårddisk #1 Western Digital Raptor WD1500ADFD 150GB 10000rpm 16MB Cache SATA
Hårddisk #2 Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2 (har sen tidigare)
CD/DVD Samsung SH-S202J/RSMN DVD±RW Dual-Layer 20X BLACK (+Vit Utbytbar Front) Retail IDE
Grafikkort Gigabyte GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
Operativsystem Windows Vista Home Premium 64-bit DVD English OEM
Sen har jag också några funderingar... Passar moderkort och allt sånt?
Så alla delar matchar varandra. Passar det bra ihop om man kör ratpor 10 000rpm och samsung 7200rpm?
Allt går på 14246.00.
January 19, 2003
Jag hade nog valt ett moderkort med P35-chipset samt annan CPU-kylare, t.ex. Ultra-120, Infinity, Ninja. Sedan angående ljudkortet, ljud är ju lite upp till var och en. Vissa tycker att de inbyggda fungerar tillräckligt bra, medan andra kräver riktiga ljudkort. Så för att slippa onödiga utgifter så skulle jag nog rekommendera att du skippar ljudkort helt och testar det inbyggda. Om det inte faller dig i smaken kan du ju alltid köpa ett nytt senare. Annars tycker att du har gjort ett bra val av ljudkort.
//Jimmy
December 28, 2007
Imlal wrote: Jag hade nog valt ett moderkort med P35-chipset samt annan CPU-kylare, t.ex. Ultra-120, Infinity, Ninja. Sedan angående ljudkortet, ljud är ju lite upp till var och en. Vissa tycker att de inbyggda fungerar tillräckligt bra, medan andra kräver riktiga ljudkort. Så för att slippa onödiga utgifter så skulle jag nog rekommendera att du skippar ljudkort helt och testar det inbyggda. Om det inte faller dig i smaken kan du ju alltid köpa ett nytt senare. Annars tycker att du har gjort ett bra val av ljudkort.
//Jimmy
Men kopplar jag bara in mina Logitech Z4 så lär jag inte märka nån skillnad med det jag har nu. För det är inbygd.
December 28, 2007
Imlal wrote: Det är olika kvalitet på de inbyggda också. Tycker nästan att mitt inbyggda jag kör på nu är bättre än mitt gammla Audigy 2. Inte för att det var något att hänga i julgranen men ändå.
//Jimmy
Okej.. Men moderkortet och cpu-kylare.
Asus P5K iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
På vilket sätt är den bättre?
Scythe Ninja PLUS Rev B Heatpipe CPU Cooler socket 478 / 775 / AMD-socket
Funkar den på Quadqore?
January 19, 2003
P35-chipsetet har bland annat en effektivare minneskontroller än 965-chipsetet. Om du tittar bland våra recensioner här på NH så hittar du recensioner på moderkort med både 965 och P35.
Ang Ninja kylaren så kommer den inte ha några problem med Quad Core. Det är en av de bästa som finns, dessutom den bästa ifall man vill köra passivt.
//Jimmy
April 3, 2007
Ser bra ut, om du byter moderkort 😉
Skippa ljudkortet o kör på det inbyggda... tror det räcker!
Köp en sata cd/dvd och ställ sedan in i bios att den inte ska söka efter ide, så startar datorn snabbare då den slipper söka efter ide saker 😉
Och kör på en Q9300
December 28, 2007
Hagiz wrote: Ser bra ut, om du byter moderkort 😉
Skippa ljudkortet o kör på det inbyggda... tror det räcker!
Köp en sata cd/dvd och ställ sedan in i bios att den inte ska söka efter ide, så startar datorn snabbare då den slipper söka efter ide saker 😉
Och kör på en Q9300
Vad menar du med cd/dvd?
Bara jag kan bränna och läsa dvdoch allt så är det fine för mig.
March 10, 2003
Ninja är en bra kylare, men senaste revisionen är med push-pins vilket jag inte rekommenderar till någon kylare (push-pins antingen strular eller går sönder hela tiden).
Kolla efter kylare som skruvas fast ordentligt istället. Tuniq tower, Noctua u12 och Thermalright Ultra 120 är exempel på sådana som skruvas fast.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 18, 2006
nissenilsson wrote: Vad menar du med cd/dvd?
Bara jag kan bränna och läsa dvdoch allt så är det fine för mig.
Han menar att du kan ställa in i BIOSet att den inte ska söka av IDE-kanalerna på moderkortet när den bootar upp. Vilket ger en snabbare boot-tid enligt honom..
Kylare med push-pins har inte jag haft några problem med bara man vet hir man ska föra "in" dom så att säga. Vet man inte detta så går dom lätt sönder..
Som moderkort skulle jag ha tagit ett Asus P5K-E/WIFI-AP som testats här på NH
2 Guest(s)