May 13, 2004
Nu har den där speciella känslan infunnit sig, det kliar i fingrarna att åter igen köpa delar och bygga en ny maskin.
Främst för att blixten gjorde processen ganska kort med mitt nuvarande moderkort, så en ny dator är i princip ett måste inför Dreamhack 2006.
Är ute efter ett tyst och stabilt system som först och främst ska användas för spel, men även till viss del video och audio redigering. Ska helst inte dra mer änb 275W som tydligen är gränsvärde på Dreamhack.
Men jag har gjort lumpen i 10 långa månader, och alltså inte kunnat ta del av alla de nya releaser och standarder som kommit och som ligger i startgroparna. Därför vill jag ha er hjälp.
Har läst mig till en del svar, men det har också gjort att många nya frågetecken har dykt upp. Det jag undrar över är detta:
1. Är Conroe värd att vänta på? Med tanke på att den bl.a efterhand kommer ha stöd för DDR3 och har bättre prestanda än AMD (åtminstone vad jag har läst). Och hur länge kommer det att dröja, vill ju inte vänta till det växer mossa på min nuvarande precis.
2. SLI, Crossfire eller Single?, tjänar man nog mycket på 2-graffekort, har läst att man åtminstone för tillfället inte gör det, men framtiden kanske utlovar mer än så, någon som hört/vet något?
3. Finns det AMD 64 moderkort som har stöd för DDR2?
Har genom att konfigurera om Kompletts färdiga "a30 Gamer" fått fram följande komponenter.
moderkort: (Detta var standard, är inte insatt i om det finns andra bättre)
MSI K8N SLI-FI, nForce4 SLI, Socket-939, SATA,GbLAN, ATX,Raid, Firewire, PCI-Ex16
1079:-
processor:
AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/fläkt
3650:-
minne:
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
1779:-
hårddisk:
Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM
995:-
grafikkort:
XFX GeForce 7900GTX 512MB GDDR3 eXtreme, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 675/1700Mhz
5595:-
Ljudkort:
Creative SB Audigy 4 PCI, 7.1,EAX4.0,Dolby Digital EX, Bulk [info]
1 på lager.
549:-
totalt: 13647:-
Till detta skall läggas ett chassi, DVD-brännare, samt lite kringutrustning.
Jag skulle vilja ha hjälp med att välja chassi, nätagg och kylning som bidrar till ett tyst och stabilt system, samt eventuella byten utav ovan nämda komponenter som bidrar till att öka prestanda där det gör stor skillnad för lite pengar, samt eliminera att det bildas en flaskhals på en specifik komponent.
Är inte nått värst hemma på att överklocka så komponenterna behöver inte vara clockvänliga, hellre då att de från fabriken redan har bra prestanda.
Vill helst att hela klabbet max landar runt 16000kr.
mvh Marcus
January 8, 2005
enligt mig så kan du nog inte välja så mkt bättre grejjer för tillfället, men då är det ju frågan om man ska vänta eller inte vänta.
conroe och amds svar med AM2
bra fråga, det är ju upp till dig, kan säga att med det systemet kan du maxxa alla spel som finns på marknaden idag, det gör iaf jag och jag har bara en 3000+ med 2gb ram och ett 7900gt.
September 3, 2001
Grafikkortet var ju väldigt dyrt... nästan ovärt skulle jag påstå. Med tanke på hur snabbt de går ner i pris sen. Den är iofs väldigt överklockad från fabrik.
Men guldkornen brukar man hitta i 2500-3500 kr segmentet. De går ofta att överklocka ganska bra utan att lägga till massa kylning.
Om du absolut måste ha 512 mb ram till grafikkortet har du ju den här:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=319962
den går nog att överklocka en del utan att behöva vara en raketforskare.
då sparar du ju lite mer än 1000 kr. Som går att lägga på minnena, processorn eller ljudkortet.
Bara ett förslag 😉
Grafikkortet är ju ändå det man kan byta flest gånger innan hela systemet måste renoveras, imho. Så allt beror väl också på hur pass villig du är att byta ut delar efterhand. Men med ett kort för ca 3000 kr kan du köra allt som finns idag. Med det sagt är det ingen garanti att du kan köra morgondagens spel med ett kort för 5500 kr (dvs typ Crysis osv), med alla grafiska effekter.
Och nej, det finns inga amd 64 s939 moderkort som stödjer DDR2.
Sen vore det bra att du kollar upp lite recensioner på just det moderkortet, så att du inte får något ostabilt dvs.
February 12, 2003
Ska det vara bättre prylar i den där riggen, skulle jag rekommendera ett par G.Skill-minnen (Deras 2GB-kit är inte att leka med), och ett X1900XT/XTX.
Fast allra vettigast hade det nog varit att stå ut med det man har för tillfället tills Conroe kommer ut, det hade jag gjort utan nån som helst tvekan.
May 13, 2004
Väntar väl på Conroe då, inte för att jag med 100% säkerhet ska köpa ett sådant system själv, det bör dock bidra till att AMDs prylar sjunker i pris, om inte annat kan man iaf se vad COnroe har att erbjuda innan man bestämmer sig.
Skulle dock vilja se till att mitt nuvarande system blir lite mer stabilt om man ska åka till dreamhack.
Moderkortet verkar inte riktigt må som det ska,, kör 400MHz minnena på 333, och ibland så lågt som 200, men det riktigt skumma är när processorn sjunker från ca 1800MHz till futtiga 1100MHz, vilket brukar innebära att datorn inte startar alls.
Det som behövs är alltså ett nytt moderkort först och främst, Vet ju dock inte om det är det enda som spökar, men det bör inte vara något mer.
Är kanske dock inte fel med en liten uppgraderaing..
Har för tillfället en dator med följande komponenter:
Moderkort: Abit NF7-S rev 2.0
AMD Athlon XP 2500+ Barton
2*256 TwinMosDDR-DIMM 400MHz
Abit Geforce FX 5600 Ultra OTES 128M
Vilken del är flaskhalsen?, Nån som har något förslag om uppgradering, eller om det är bättre att vänta och lägga de pengarna på den nya datorn senare i sommar, och bara köpa ett nytt moderkort.
October 28, 2004
Mean Machine wrote: Ska det vara bättre prylar i den där riggen, skulle jag rekommendera ett par G.Skill-minnen (Deras 2GB-kit är inte att leka med).......
Vilket av dem är det du åsyftar? Länka gärna.
Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830
1 Guest(s)