April 1, 2003
okey.. lyssnat lite på vad alla säger här på forumet och på andra ställen.. och ändrat mig lite i fråga om vad jag ska köpa... det här är vad det lutar åt nu... kom gjärna med kommentarer om det! 🙂
processor: AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus
- Socket A (Barton) prosessor, 512 kb
grafikkort: Sapphire Radeon 9700 Atlantis 128MB.
- AGP, ATI 9700, DVI, TV-Out, Retail.
minne: (2 st) TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB m/Winbond.
- Minne 184-P (för DDR-PC400MHz), CL2.5
hårddisk: Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM 8MB.
- DiamondMax Plus 9, 8 MB cache
chassifläktar: (3 st) Enermax Kabinett Fläkt 80x80x25mm
- Enermax Silent Fan
chassi: Chieftec Dragon Medium Tower dörr Silver
- Kabinett m/360W DX-01SL-D P4 / AMD
moderkort: Abit NF7-S V2.0 Moderkort Socket A S-ATA
- nForce2-SPP/MCP-T2, ATX,1394, SATA KIT
cd/dvd: Asus DVD -spelare IDE 16x/48x (DVD-E616)
- Retail
diskettstation: NEC Diskettstation 3,5" 1,44MB FD1231H
- Floppydisk Intern
mus: Microsoft IntelliMouse Explorer v. 3.0
- Mus PS/2 & USB, Bulk
musmatta: func surface
Pris: 10 000 - 11 000 kr
tack på förhand! 😛
/zippraN
September 9, 2002
December 17, 2002
KioskVeltare wrote: lägg ut nån extra hundralapp och byt ut chassit till ett:
Chieftec AX-01SL-D ALUMINIUM Dragon Super MidiTower Silverså kan man skratta åt alla andra när man tar burken med lillfingret å traskar iväg till LAN =)
Låter onödigt, om man inte är helt orkeslös och förslappad.
November 15, 2002
Om du är ute efter tysta chassifläktar är det 12db Papst som gäller. ”Enermax Silent Fan” låter mer i sitt lägsta läge (samtidigt som den flyttar minde luft), detta beror antagligen på att de är kullagrade. Fördelen är att de är varvtalsreglerade, men att höja varvtalet är inte att rekommendera dvs. om du vill ha en tyst dator. Om du inte ska överklocka ditt system behöver du dessutom bara en fläkt på baksidan av chassit.
September 9, 2002
Uberola wrote: [quote=KioskVeltare]lägg ut nån extra hundralapp och byt ut chassit till ett:
Chieftec AX-01SL-D ALUMINIUM Dragon Super MidiTower Silverså kan man skratta åt alla andra när man tar burken med lillfingret å traskar iväg till LAN =)
Låter onödigt, om man inte är helt orkeslös och förslappad.
ska ja tolka det som att du anser att flytta datorn är ett helt styrkepass för dig då,
eller vad vill du få fram?
November 15, 2002
zippraN wrote: oj.. glömde cpu-kylare.. nån ni rekomenderar??
och räcker det inte med 3 enermax fläktar + den som sitter i?
är enermax fläktarna bra tycker ni förresten? ljudnivå?tack på förhand!
/zippraN
Om du ska överklocka är det Alpha Pal en bra kylare, den kostar dock mellan 400-500kr dvs. utan fläkt. Har en själv och är helnöjd.
Om du inte tänkt extremöverklocka har du inget behov av att köpa en jädrans massa fläktar till ditt chassi. Själv har jag enbart en 12db Papst som chassifläkt och den räcker för att hålla bra temp. Har för övrigt en AMD 1800+ (Palomino) som har en temp på runt 43 grader med en Alpha Pal och en 19db Papst. Har dessutom en passiv kylare till mitt klockade GF4 Ti4200 samt ljudisolering i chassit. Systemtempen ligger på 35 grader (har ett Abit NF7-S 2.0). En AMD Palomino 1800+ genererar något mer värme än en Thoroughbred 2400+ dvs. ungefär som en Barton 2500+.
Att ha många fläktar chassit är inget negativt (förutom ökad ljudnivå) i sig, man ska dock veta att dessa inte fyller så stor funktion för den som inte överklockar, har ett antal hårddiskar eller bor i varmare länder än Sverige. Själv anser jag att det där snacket med att man måste ha en jädrans massa fläktar i chassit bara är hysteri. Som vanlig användare och "mjukisöverklockare" klarar man sig bra med en tystare chassifläkt.
Enermax fläktar är helt OK, men inte lika tysta som tex Papst 12db (har en kompis som har en likadan varvtalsreglerad enermax). Skillnaden består främst i att enermaxen ger ifrån sig ett litet "missljud" som med stor sannolikhet beror på att den är kullagrad (en Papst 12db är glidlagrad). Detta ljud upplevde jag som störande, men smaken är som baken. Kanske ska tillägga att jag tillhör kategorin av människor som vill ha en riktigt tyst dator (sån som ljudisolerar och byter ut grafikkortsfläkten och nordbryggefläkten mot passiva kylare).
1 Guest(s)