February 2, 2003
Hej!
Tänkte efter många om och men köpa en ny dator då lönen precis trillade in på kontot! =)
Har tittar runt lite på olika sidor för att se ungefär vad jag ville ha, satte ihop en konfiguration på datorbutiken:
http://www.datorbutiken.com/se.....tId=182086
Känns som det här är ett bra paket men det jag är lite osäker på om minnena och nätagget är något att ha!? Skulle vilja ha lite tips kring delarna då jag inte är lika insatt som jag en gång var. =) Datorn kommer som sagt främst användas till 3dsmax, solidworks, spel och som surfdator. Stabilitet står högt i kurs då min nuvarande dator hänger sig titt som tätt.
Budgeten ligger nånstans 10.000-12.000
Tack på förhand!
/Martin
January 6, 2006
Om du ska använda den till modellering skulle jag öka minnet, samt byta grafikkort. I och med att du vill spela också så antar jag att det är dumt att köpa ett grafikkort dedikerat till modellering. Men kolla uppp vilka grafikkort som du kan softmodda. Vet inte hur det är med ATI's kort med Nvidia har många kort som man kan softmodda till deras quadro serie. Det är väll det jag spontant kom på, kanske ta en conroe prolle också.
February 2, 2003
Tocky wrote: Om du ska använda den till modellering skulle jag öka minnet, samt byta grafikkort. I och med att du vill spela också så antar jag att det är dumt att köpa ett grafikkort dedikerat till modellering. Men kolla uppp vilka grafikkort som du kan softmodda. Vet inte hur det är med ATI's kort med Nvidia har många kort som man kan softmodda till deras quadro serie. Det är väll det jag spontant kom på, kanske ta en conroe prolle också.
Okej! Vilket grafikkort skulle du föreslå i samma prisklass? Sen är jag inte insatt i DDR2-minnen. Finns så många olika hastigheter osv.
November 4, 2001
Jag tycker att du ska ta en conroe + 2GB 667Mhz minne tex.
Ang grafikkortet så är det riktigt bra men vänta och se hur dom nya 1950XT kommer att prestera och hur priset på 1900XT förändras.
Sen har du tex Atis FireGL och nVidias quadro men dom är dyra. Softmodda kan man ju göra för att få upp prestandan men spelen blir ju lidande (oavsett om du köper ett "äkta" eller moddar).
Om du bara sitter hemma och pysslar med 3d-modellering på fritiden samt spelar en del så tycker jag att du ska köra på 1900XT (men vänta som sagt som jag sa åvan).
Om du ska använda dator till jobb (och du jobbar som 3d-modellerare) så kan quadro/firegl, modd eller äkta vara ett bättre val.
February 2, 2003
Tack för hjälpen! Hur tror ni att nätagget som sitter i chassit klarar av dess komponenter?
Har nog ändrat mig angående grafikkort också. Runt 2000 kr är nog mer lämpligt med tanke på att jag har lite andra grejer att köpa också! Vad rekommenderar ni då?
Är ett Sapphire Radeon X1900GT 256Mb DDR3 HDTV-out DUAL DVI AVIVO LITE RETAIL PCI Express något att ha?
1 Guest(s)