July 4, 2003
Kommer då delar till datorn i jul av föräldrarna så jag äntligen kan lira spel som Far Cry och Doom 3 med acceptabel grafik och fps.
Jag har nästan tänkt ut vilka delar jag ska ha för de ska börja köpa julklappar nästa månad. Men nu börjar dom fråga om det verkligen är lönsamt, ska man inte köpa en helt ny dator istället? Klarar jag verkligen bygga ihop datorn själv?
Dom delarna jag har tänkt är:
Låda Antec SLK 2650
Moderkort MSI K8T NEO FSR
Grafikkort Club 3D nVidia 6800
Processor AMD Athlon 64 3000+
Minne Standard 512Mb 2st
Sammanlagt ca 7000 kr
jag kollade upp snabbt hos datorbutiken och för samma varor men som en hel färdigbyggd burk kostade det 11000. Alla andra grejer som skärm, hdd och dvd läsare och brännare har jag redan. vad är mest lönsamt? passar allt ihop? är grejerna bra eller finns det saker att byta ut?
Tacksam för svar
EDIT: skrev 2st istället för X2 på minnena ifall det blir lättare att se
May 28, 2003
Klart det finns saker att byta ut om du vill ha en mycket bra mega dator. Och om du känner att du vill lägga ner mer pengar.
Men säkerligen kommer datorn att fungera för HL2, doom3, FarCry osv... Och den kommer nog att orka med i minst 2 år. Vill du ha något vassare dator borde du ta et 6800 GT/Ultra. Och lägga lite mer krut på minne. - En sak som är ganska så säker är att du borde ha 1gig ram. - Det kärver nästan alla det nya spelen. Men man kan juh alltid uppgradera vid födelsedagar och ganska om du fixar sommarjobb osv. Moderkortet vet jag inte... Jag har ett MSI K8N neo platimun. vet inte hur FRS versionen är så het.
Att bygga ihop datorn är inte så svårt. Kanske tar 2 timmar om man inte har gjort det förut. Men när du väl har gjort det inser du hur enkelt det egentligen var.
July 4, 2003
Har bestämt för att inte handla på Datorhandel, efter att ha läst recensioner ifrån pricerunner och lite andra saker.
Jag har bestämt mig för alla saker utom riktigt chassit.
Antec Solution 3700AMB eller Chieftech BX-03B-B-B
Chieftechen är både billigare och (enligt mig) snyggare. Men har Chieftech bra nätagg?
2 Guest(s)