May 10, 2002
morsan ska ha en dator, stationär och stilren. TFT-skärm och inget man ska kunna spela på så hon inte behöver oroa sig att folk kommer och lånar den hela tiden - det tyngsta som kommer liras på denna datorn är tråkiga flash-spel :p
Jag satt ihop ett paket, ska vara från samma butik alltihop, och undrar vad ni tycker!
Standard 1.44Mb 3.5" floppy Black
Abit VA-10 KM400 2DDR-DIMM 3PCI 1AGP Audio VGA LAN
AMD Sempron 2400+
Standard 256Mb PC3200/DDR400
Maxtor DiamondMax Plus9 6Y080P0 Fluid 80Gb 7200rpm 8Mb
Logitech Internet Pro
datorbutiken.com mousepad
AOpen QF50A MidiTower black 300W ATX
LG Electronics L1715SS 17" TFT 12ms
Logitech Premium Optical Wheel Mouse
NEC ND-3500 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 4X DVD+R...
Totalt: 6119kr
eftersom högtalare gick på minst 300kr på db så bestämde hon sig för att låna från mig istället men om det finns billigt är det också välkommet.
January 6, 2004
Jag föredrar nästan att du köper en liten dator i storlek, det är inte ofta min mamma sitter och pysslar med datorn eller byter ut något i den.
Satsa på en barebone , en liten jäkel väldigt enkel och grym som hon kan flytta på, för jag vet hur det är med utrymme och så.
Barebone + en TFT 17-19
ps: (jag antar att du kommer ha DVD-brännaren till mest av anvädning =)
May 10, 2002
Lakszen wrote: Jag föredrar nästan att du köper en liten dator i storlek, det är inte ofta min mamma sitter och pysslar med datorn eller byter ut något i den.
Satsa på en barebone , en liten jäkel väldigt enkel och grym som hon kan flytta på, för jag vet hur det är med utrymme och så.
Barebone + en TFT 17-19
ps: (jag antar att du kommer ha DVD-brännaren till mest av anvädning =)
barebone/mATX var min första tanke, vilket dog snabbt när det enda som passade henne i smaken kostade 1200kr så hon gick med på ett miditower då. DVD-brännaren var hennes förslag faktiskt 🙂
November 4, 2001
Går också på barebone.
Har en shuttle (sn41g2 V2)
SUperbt!
Tänk på att du får chassi, moderkort, kylning, graffe och nätagg när du köper en shuttle sn41g2 v2.
Kostar 2500:- men då är det bara cpun, hdd, minne och cdrom du behöver...
Blir lite dyrare kanske men litet, smidigt, tyst, tv-out (alltid kul), stöd för dubbla skärmar, drar lite så tar inte speciellt mycket plats på elräkningen.
January 25, 2004
Jag skulle ta en skärm med 16 eller 25ms då de brukar ha bättre kvalle på allt annat, om hon inte ska lirar så har hon ingen användning av 12ms.
Sedan tar jag för givet att hon ska köra winxp, och då är 256 i ram lite lite enligt mig, upgraderade just precis syrrans dator från 256 till 512, det gav skit mycket.
Det var mina två saker :D, lycka till.
January 6, 2004
keffing wrote: om hon nu ska typ skriva i word o surfa på nätet så hade jag tagit en duron 1800 och typ ett asrock moderkort för 300... prolle+mobo för typ 700-800...
DURON är crap även om hur du använder datorn hellre ett
Athlon XP 2400+ för 800kr + ett valfritt mobo för 700kr.
Mycket stabilare med En barton än Duron
August 16, 2002
Lakszen wrote: [quote=keffing]om hon nu ska typ skriva i word o surfa på nätet så hade jag tagit en duron 1800 och typ ett asrock moderkort för 300... prolle+mobo för typ 700-800...
DURON är crap även om hur du använder datorn hellre ett
Athlon XP 2400+ för 800kr + ett valfritt mobo för 700kr.
Mycket stabilare med En barton än Duron
ja, men en duron kostar typ 350 spänn, och duger utmärkt till det hans mamma kommer använda den till... bygde själv en dator till morsan med en duron 1800, ett asrock mobo och 256mb minne... hela datorn gick på typ 2 papp utan skärm, jävligt prisvärt säger jag bara
February 21, 2004
beredd å hålla med kommer inte bli mycket till prestandaökning för att man köper en sempron2400 än en duron1800. dessutom är dessa sempron sjukt övervärderade.
man får athlon64 systemför några hundringar mer. så leta efter beggat om du ska ha socket A ska det vara nytt så s754. annars kan man ju alltid kolla på Intel system....
512 SKA det vara helt enkelt. lägg på 300 spänn för en 512 sticka istället. något som verkligen gör skillnad.
1 Guest(s)